Invloed van geesten bij het verwekken
van mensen
ontvangen door Jakob Lorber op 15-03-1847
hoofdstuk
50
(1)
Over het wezen van de mens, over zijn ziel en geest, is al zoveel gesproken, dat
jullie om zo te zeggen het meeste over het hele wezen van de mens al weten. Ook
het verwekken is jullie op veelvuldige manieren uiteengezet. Er blijft alleen
nog over jullie de invloed te tonen die de geesten hebben bij het verwekken
van mensen.
(2) Wat
de materiële verwekking betreft, die onderscheidt zich van de algemeen
dierlijke weinig of niets; het verschil ligt meer in het innerlijk.
(3) De
ziel moet natuurlijk al vóór de verwekking kompleet aanwezig zijn, d.w.z. dat
ze alle substantiële specifica in zich moet verenigen, die voordien nog in het
hele universum verspreid waren en haar van alle kanten worden toegevoerd.
(4) De
ziel is dan ook zo'n volkomen substantieel specificacompendium. Alleen zijn de
specifica in haar zo chaotisch door elkaar gemengd dat men zou kunnen zeggen:
de ziel is vóór de verwekking een kluwen, een zogenaamde gordiaanse knoop, die
eerst moet worden ontward om tot een vorm te geraken. De ontwarring van deze
knoop begint juist bij de verwekking, want dan wordt deze gordiaanse zieleknoop
in het moederlichaam gedreven en omhuld.
(5)
Binnen dit omhulsel beginnen de corresponderende intelligenties elkaar te
herkennen, elkaar te naderen en beet te pakken. Om dit te kunnen doen geven de
geesten hen licht in hun omhulsel. In dit licht herkennen deze specifieke
intelligenties elkaar, zonderen zich af, naderen elkaar, pakken elkaar beet en
verbinden zich met elkaar en dat alles omdat ze daartoe genoodzaakt worden door
de wil van de geesten aan wie deze taak is toevertrouwd. Dit zijn de geesten
die men 'beschermgeesten' noemt en engelen en grote engelen oefenen daar
invloed op uit. Er is geen mens die niet minstens drie beschermgeesten, twee
engelen en één grote engel heeft, waarboven nog een zevende waakt en die kent
iedereen wel!
(6)
Deze beschermgeesten en engelen zijn vanaf het ogenblik van de verwekking
voortdurend om de pasverwekte ziel en zorgen onophoudelijk voor haar ordelijke
ontwikkeling.
(7)
Heeft de ziel in haar omhulling de menselijke vorm weer verkregen, dan worden
haar vanuit het moederlichaam overeenkomstige specifica toegevoerd. Deze
specifica gebruikt de ziel voor de vastere verbindingen van haar eigen
intelligenties.
(8) Is
dat gebeurd, dan stromen uit het moederlichaam al weer andere en nieuwe
specifica naar de plaats waar de nieuwe mens zich in het moederlichaam bevindt;
deze worden gebruikt voor het vormen van de zenuwen. De zenuwen zijn als het
ware touwen en koorden die door de ziel overal aangepakt en aangetrokken kunnen
worden om daardoor het lichaam dat gevormd wordt, juist door deze touwen en
koorden elke mogelijke beweging te kunnen geven.
(9)
Zijn de zenuwen in hun basis en met hun verbindingen gereed, dan stromen al
weer nieuwe specifica toe. Deze worden voor de vorming van de ingewanden
aangewend en is de organische basis van de voornaamste ingewanden gelegd, dan
worden ze dadelijk met de hoofdzenuwen verbonden.
(10) Na dit werk wordt
er door weer andere specifica aan de volledige ontwikkeling van de ingewanden
gewerkt. Daar echter in het hoofd de meeste zenuwen samenkomen en wel
hoofdzakelijk in het achterhoofd waar ook de ziel haar hoofd heeft, begint
tegelijkertijd met de vorming van de ingewanden ook de vorming van het hoofd,
dat het overeenkomstige beeld van de ziel is omdat de hele intelligentie van
de ziel zich door bepaalde uitstralingen in het hoofd concentreert. En omdat de
ogen het meest volkomen beeld van de intelligentie zijn, worden ook het hoofd
en vooral ook de ogen het eerste zichtbaar; want in de ogen stromen alle
uitstralingen van de enkelvoudige intelligenties van de ziel door elkaar en
vormen juist door dit door elkaar heen stromen het natuurlijke
gezichtsvermogen van de ziel waarmee ze de buitenwereld binnen in zichzelf kan
zien.
(11)
Is de ziel, geholpen door de wil van de geesten, met dit werk klaar, dan worden
haar weer nieuwe specifica toegevoerd, waaruit weer allerlei dingen in het
menselijk lichaam geordend worden. Hier hoeft niet gemaakt of geschapen te
worden, alles maakt zichzelf, als de weg van de ordening maar wordt gewezen. En
zo worden hier vlees, kraakbeen, spieren, pezen en beenderen gevormd en wat bij
elkaar hoort voegt zich vanzelf samen. Maar het zou de verkeerde kant opgaan,
als de geesten door hun wijze wilskracht de intelligentiespecifica niet de
juiste weg wezen, want dan zou ook de vorm verkeerd worden. Dit kan soms
gebeuren als de moeder terwijl ze een kind draagt, in haar gemoed zich in de
hel begeeft, waar Mijn goede geesten en engelen geen goede hulp kunnen bieden.
Het gevolg van zo'n euvel is gewoonlijk een misgeboorte of ook vaak een uit de
hel ertussen geschoven kind dat het zgn. gewone volk een wisselkind noemt. -
Het is daarom elke moeder aan te raden zich gedurende de zwangerschap zo
deugdzaam mogelijk te gedragen.
kort samengevat: de ziel moet voor de verwekking al
compleet aanwezig zijn, dus alle substantiële specifica in zich verenigd
hebben, die daarvoor nog in het gehele universum verspreid waren en van alle
kanten worden toegevoerd. Dan is de ziel een compleet substantieel compendium.
Binnen het omhulsel beginnen de corresponderende intelligenties elkaar te
herkennen, te benaderen en pakken elkaar beet door het licht in hun omgevende
vliesje, gegeven door drie beschermgeesten, twee engelen en één grote engel,
waarboven de Schepper staat. Vanuit het menselijk moederlichaam wordt
overeenkomstige specifica toegevoerd. Dat is nodig voor de vastere verbindingen
van haar eigen intelligenties. In het hoofd van de mens komen de meeste zenuwen
samen. In het achterhoofd heeft de ziel van de mens haar hoofd als zetel. Als
de moeder, die een kind draagt, met haar gemoed zich in de hel begeeft, kunnen
de goede geesten en engelen onvoldoende hulp bieden voor een goede begeleiding
van het zielsmatige wezen in de foetus. Dan vindt er vaak een misgeboorte plaats of ook vaak een uit de hel
ertussendoor geschoven kind Daarom is bij elke zwangere moeder aan te raden
zich zo deugdzaam mogelijk te gedragen.
UpToDate 2022