Heksen en heksenprocessen
ontvangen door Jakob Lorber op 22-2-1847.
Aarde 35
De tekst bespreekt het historische fenomeen van heksenprocessen en de
evolutie van de perceptie van het bovennatuurlijke. In het begin wordt geschetst
hoe heksenprocessen veel onschuldige mensen hebben verdrongen, en hoe de
mensheid aan het idee van heksen is gekomen.
In vroegere tijden leefden mensen eenvoudiger, wat hen een 'tweede gezicht'
gaf, dat hen in staat stelde om contact te hebben met de geestenwereld. Hun
eenvoudige dieet, rijk aan peulvruchten, brood, melk en honing, bevorderde
zowel fysieke gezondheid als spirituele scherpzinnigheid. Dit contrast met de
huidige complexe voeding, die als nadelig wordt beschouwd voor de ziel, wordt
benadrukt.
Mensen die in de bergen leefden, leidden vaak een eenvoudig leven en hadden
een directe band met de geesten, die hen leerden over kruiden en mineralen.
Deze wijze bergbewoners werden vaak als mysterieus en bedreigend gezien door
mensen uit de lager gelegen gebieden, wat leidde tot beschuldigingen van
hekserij. Dorpelingen zochten dan vaak de hulp van geestelijken, wat
resulteerde in processen waarbij de beschuldigden vaak zonder bewijs werden
vervolgd.
De tekst bekritiseert de hebzucht en hypocrisie in het rechtsysteem
van die tijd, waarbij geld een belangrijke rol speelde in beschuldigingen en
veroordelingen. Dit leidde er zelfs toe dat beschuldigingen van hekserij steeds
absurder werden. Tegenwoordig, volgens de auteur, zijn mensen meer bewust van
de irrationaliteit van deze beschuldigingen, maar zijn ze tegelijkertijd
vergeten dat het geloof in het bovennatuurlijke niet volledig moet worden
afgewezen.
Afsluitend stelt de tekst dat de hebzucht die aan de basis lag van veel
heksenprocessen veel schadelijker is dan de domheid die ze oorspronkelijk
veroorzaakte, en dat geestelijke en materiële waarden in deze context altijd
strijdig zijn geweest. De auteur sluit af met een belofte om meer verhalen te
delen die deze thema's verder verkennen.
De bergbewoners werden, vooral
vroeger, beschermd door hun huisgeesten. De bewoners kregen vaak tips over hun
leefstijl, de natuur, de planten en moeder Aarde. Ze werden zogezegd ingewijd.
Niet zelden werden deze bergbewoners door de dalbewoners aangezien voor tovenaars
of heksen. Door jaloezie ontstonden onterechte processen en terechtstellingen,
en vaak werden wijze lieden zomaar omgebracht. De bergbewoners aten sober en met
mate.
Vorige Volgende Voor de originele tekst, klik
op: hoofdstuk 35