Over de lusten van het vlees en de
zinnen
ontvangen door Jakob Lorber op 13-3-1847
hoofdstuk 59
(1)
Men weet dat sommige mensen zeer met vleselijke lusten behept zijn, zowel mannen
als vrouwen, terwijl er ook mensen zijn, bij wie het zinnelijk vleselijke bijna
helemaal gevoelloos is; zulke mensen doet het niets als ze het meest
verlokkende lichaam voor zich zien. Een welige vrouwenvoet, een arm, een borst
als de gebruikelijke uithangborden van het vrouwelijke geslacht om de
zinnelijke driften bij de man op te wekken, beroeren een niet-zinnelijke vaak
evenmin als een houten paal - waartegenover weer anderen bij het zien van de
vrouwelijke zinneprikkelende uithangborden helemaal onstuimig worden. Ja, er
zijn dwazen die bij het zien van een vrouwenarm zo verliefd worden, dat ze gek
zouden worden als ze zo' n vrouw niet tot echtgenote of minstens tijdelijk voor
hun zinnelijk genot te pakken konden krijgen.
(2) De
reden voor zo'n vleselijke neiging, vooral als deze erg hevig op de voorgrond
treedt, ligt gewoonlijk in het bezeten zijn door één of meer geile
vleesduivels.
(3)
Maar hoe komen deze nu in het vlees van zo'n mens? - Daartoe bieden de mensen
zelf gelegenheden te over. Zulke vleesduivels wonen ten eerste in de ophitsende
dranken, in wijn, ook in bier en vooral in de gestookte dranken. Als mensen
zich met zulke dranken een roes drinken, dan hebben ze door deze dranken zeker
één, zoal niet meer vleesduivels in hun vlees opgenomen. Als deze echter
eenmaal in het vlees zijn, dan prikkelen en kwellen ze de genitaliën zo sterk,
dat de mens er niet onderuit kan zulke prikkels door het zinnelijke genot van
het vlees te bevredigen, en wel met vrouwen of soms ook zelfs met dieren. Deze
vleesduivels zijn natuurlijk niets anders dan onzuivere zielen van gestorven
mensen, die of zich overgaven aan de drank of zeer zinnelijk waren. Ze komen
wel om verbeterd te worden in het vlees van een nog levend mens, maar juist omdat
het vlees hun element was, gaan ze niet zelden in zulk een mens die ze hebben
bezet, nog erger te keer dan vroeger in hun eigen vlees.
(4)
Juist deze verdorven vleeszielen veroorzaken meestal, als ze het te ver drijven
en vuriger worden in hun onzuivere lust, de afschuwelijke en zeer gevaarlijke
zogenaamde syfilitische ziekten, wat door de beschermende engelgeesten wordt
toegelaten, opdat de ziel van de eigenlijke mens niet helemaal te gronde zal
gaan in de razende woede van haar vlees.
(5)
Dus zulke opzwepende dranken zijn de eerste weg, waarop de vleesduivels in het
vlees van de mensen komen.
(6) De
tweede weg, net zo gevaarlijk als de eerste, zijn de openbare dansgelegenheden.
Men kan aannemen dat daar of op een bal zich ook altijd tien keer zoveel
onzichtbare, vleeszuchtige, onzuivere zielen bevinden als er gasten op zo'n bal
aanwezig zijn. Op zo'n manier komen ze het gemakkelijkst in het vlees, dat
hier erg opgewonden wordt en daardoor uitstekend in staat is dergelijk onrein
ziele gespuis op te nemen. Om deze reden voelen mensen na zo' n bal voor alles
wat hoger en verhevener is, gewoonweg een tegenzin, wat in steden, vooral bij
studenten gemakkelijk door iedereen kan worden gezien, omdat niet zelden heel
vlijtige studenten na een bal, in plaats van dat ze aan hun boeken denken,
voortdurend de witte hals, boezem, arm en ogen van degene met wie ze dansten
voor ogen hebben en ze zich met bijna niets anders meer bezighouden dan met
degene, die op het bal een zo grote lust bij hen had opgewekt.
(7)
Veel studenten bekommeren zich dan helemaal niet meer om hun studie. Menigeen
bestudeert daarna in plaats van de wetenschap het brood, om maar zo snel
mogelijk met zijn lieflijke danspartner een paar te worden - er mag van komen
wat het wil. En wordt zo' n paar dan ook inderdaad een echtpaar, dan is dat een
echtpaar dat op een wezenlijk echtpaar net zoveel lijkt als de dag op de
nacht.
(8) De eerste tijd
wordt door zo'n echtpaar alleen maar in zinnelijke lust doorgebracht, zodat
binnen korte tijd bijna alle specifica, die voor de verwekkingskracht bestemd
zijn, tot onder nul verbruikt worden. Dan treedt gewoonlijk weldra een
geweldige verslapping van het vlees en vooral van de genitaliën op. In zulke
gevallen probeert de vleesduivel die in zulke mensen woont, in zoverre een
stap terug te doen, doordat hij de ziel, vooral door de nieren, influistert -
zoals een huisarts dat doet - ander vlees te zoeken. Daardoor krijgen man' en
vrouw afkeer van elkaar. Zij begint zo langzamerhand naar jonge huisvrienden om
te kijken, hij echter gaat 's avonds gewoonlijk een luchtje scheppen en als hij
meer vermogend is, maakt hij reizen om verandering van lucht te hebben. En zo
gaat alles verder, tot ze tenslotte zo genoeg van elkaar krijgen, dat ze zich
laten scheiden of ze laten elkaar zonder echtelijke scheiding zitten. Maar in
huizen van betere families wordt een overeenkomst getroffen, dat elkeen wat
betreft zijn zinnelijke lust doen en laten kan wat hij wil. Dergelijke
verschijnselen, die tegenwoordig aan de orde van de dag zijn, zijn louter produkten
van bals en dansgelegenheden en zijn de gevolgen van het bezeten zijn door
bovengenoemde boze vleesduivels.
(9)
Dit bezeten zijn uit zich weliswaar aanvankelijk niet met de zelfde hevigheid
als bij degenen, die door opzwepende dranken dergelijke onreine geesten in zich
hebben opgenomen. De geesten uit de ophitsende dranken worden gemakkelijk door
een krachtig gebed van de ziel door zijn geest verwijderd, waarop dan weer de
normale toestand van het vlees kan intreden. Maar de bezetenheid langs de weg
van de openbare dansgelegenheden is niet zo gemakkelijk te herstellen en er
zal daarvoor veel vasten, bidden en zelfverloochening nodig zijn, waardoor de
ziel zich meer en meer met haar geest verenigt, die het boze tuig dan door
middel van haar grijpt en het uit het huis van de ziel verwijdert.
(10)
Maar waar vind je zulke dansers of danseressen die dat zouden doen? Gewoonlijk
eten ze al tijdens en na de dans nog meer dan daarvoor en willen zich daardoor
weer op krachten brengen, wat zoveel wil zeggen als de vleesduivel levenslang
pension en onderdak met ziel en bloed garanderen.
(11)
Velen die dansen gaan ook wat hun lichaam betreft in korte tijd te gronde als
ze teveel van dergelijke gasten in zich hebben opgenomen; want als deze verdorven
indringers in het vlees geen plaats vinden in de nieren en in de
geslachtsdelen, dan gaan ze ook in de milt wonen of in de lever of de longen.
Waar echter zo'n emigrant uit de hel zijn intrek neemt, daar doodt hij als het
ware het vlees en de gevolgen daarvan zijn verhardingen van milt en lever en in
de longen tuberculose en tering, maar als twee of meerderen zich op de longen
hebben geworpen, kan ook de zogenaamde vliegende tering optreden.
(12)
Ik zeg jullie, en je kunt het rustig aannemen: De meeste ziekten bij de mensen
zijn afkomstig van hun helse inwoners, die ze zelf een toegang in hun vlees
verschaften.
(13)
Dat zijn dus echte kinderen van de wereld en velen beginnen in hun jeugd al de
school van de hel te doorlopen. Opdat ze echter niet zullen merken dat ze in
hun vlees vreemde gasten van het slechtste soort herbergen, proberen deze
geesten niet alleen het vlees van hun gastheren zo zinnelijk mogelijk te maken,
maar ze werken ook in op de ziel, zodat deze zich in allerlei wereldse dingen thuis
begint te voelen.
(14)
Deze wereldse dingen zijn: mode; het verlokkende vlees moet volgens de mode
omkleed zijn, de haren gekruld, de huid met welriekende specerijen ingewreven
en bij de mannelijke individuen mag de helse sigaar niet ontbreken en menige
jonge modegek verrookt, als hij maar een beetje geld bezit, niet zelden in één
dag zoveel, dat hiervoor tien armen ruimschoots genoeg brood zouden kunnen
kopen.
(15)
Weten jullie echter ook wat deze rookmode betekent? De boze inwoners doen
moeite om de ziel al tijdens haar leven aan de helse damp en stank te gewennen,
zodat zij na het uitreden uit haar lichaam, hun stinkend gezelschap niet
dadelijk opmerkt en het ook niet zo gauw zal voelen, wanneer dit schone
gezelschap haar geheel onverwacht in de hel binnenvoert.
(16)
Er is al wel gezegd, dat elke ziel na haar dood eerst in het gezelschap van de
engelen komt, waar haar slecht gezelschap dadelijk terug moet wijken. Dit
gebeurt ook wel in dit geval; maar zo'n ziel blijft niet aldoor in het
gezelschap van de engelen, maar wordt door dezen in zo'n toestand verplaatst,
waar het voor haar mogelijk is zich aan te vullen, of beter gezegd, ze wordt op
zo' n plaats gebracht waar ze door een bepaalde vrije bezigheid de specifica,
die ze tot haar completering nodig heeft, omdat ze deze op de wereld
verkwistte, weer terug kan krijgen.
(17) Op zo'n plaats kan
dan zo'n ziel door het vroegere boze vleesgezelschap onbemerkt benaderd worden.
Hoewel deze helse wezens voor een maar enigermate zuivere ziel stinken als de
pest en de ziel die tegenwoordigheid gemakkelijk bemerkt, is in dit geval het
reukvermogen van de ziel vaak zo bedorven, dat ze een dergelijke benadering
niet merkt. Want van zien is toch al geen sprake, omdat de ziel ten eerste veel
te weinig licht heeft en het zien van de ziel toch ook van binnenuit gaat en ze
daarom alleen maar kan zien wat in haar is en niet wat buiten haar is.
(18)
Zulke geesten bevinden zich buiten zo'n ziel, daardoor ziet ze ze niet, maar
door haar reukvermogen kan ze hun tegenwoordigheid gewaar worden en hun
standpunt precies te weten komen en als ze dat weet, kan ze zich in haar geest
terugtrekken, die haar dadelijk verlicht, waardoor ze dan ook meteen kan zien,
waar haar vijanden zich bevinden en wat ze willen. En zien de helsen eenmaal
het gezicht van de ziel, dan vluchten ze ijlings weg. Want alles kan een helse
geest eerder verdragen dan het oog van een zuivere ziel, natuurlijk nog minder
dat van een engel. En om ze voor Mijn oog te beschermen, worden er bergen
aangeroepen ter dekking.
(19)
Hieruit kun je gemakkelijk concluderen, waarom Ik al verschillende keren heb
geijverd tegen het hoogst afschuwelijke tabak roken. Tegelijkertijd hebben
jullie door deze gedenkwaardigheid gezien, hoe de overmatige vleselijke lust in
de mens ontstaat, waartoe ze voert en hoe de mensen zich gemakkelijk daartegen
kunnen beschermen. Hierna zullen we weer andere gedenkwaardigheden bezien en
de passende lessen er uit leren.
Kort samengevat: hoe komen zinnelijke geesten in het lichaam van
een mens? Door ophitsende dranken, in wijn, bier, vooral in gestookte dranken.
Drinkt men zich een roes, dan komen één, zo niet meer vleesduivels in het
lichaam en blijven daar. Ook via openbare dansgelegenheden. Menig mens wil dan
niet meer studeren, omdat hij zo snel mogelijk een vrouw wil hebben – vooral
vanwege het zinnelijke, en graag wil werken, en brengt vooral de eerste tijd
zinnelijk zijn tijd door met partner en verliest
in korte tijd bijna alle specifica, die voor de verwekkingkracht bestemd zijn,
tot nul verbruikt zijn. De man of vrouw zoekt al snel – doordat ze een afkeer
van elkaar krijgen - een andere partner zich daarmee te verlustigen.
De geesten uit de ophitsen
dranken worden door een krachtig
gebed van de ziel door zijn geest verwijderd Bezetenheid langs de weg
van openbare dansgelegenheden echter niet zo gemakkelijk. Daarvoor zal veel vasten, bidden en zelfverloochening nodig zijn.
De meeste ziekten zijn afkomstig van hun helse inwoners die de mens zelf in hun
lichaam toegang hebben verschaft. Elke ziel komt na de dood in het gezelschap
van engelen, waar haar slecht gezelschap dadelijk moet wijken. De ziel blijft niet aldoor in het
gezelschap van engelen, maar wordt door de engelen in zo’n toestand verplaatst,
waar het voor haar mogelijk is zich aan te vullen en waar ze door een bepaalde
vrije bezigheid de specifica, die ze tot
haar aanvulling nodig heeft, omdat ze deze op de Aarde verkwistte, wee terug
kan krijgen. Een slechte ziel heeft nauwselijks licht en kan alleen zien
wat van haar is en niet wat buiten haar is. Zien slechte geesten eenmaal het
ware gezicht van een goede ziel, dan vluchten ze ijlings weg.
UpToDate 2022