Het bestrijden van de toorn
ontvangen
door Jakob Lorber op 7-4-1847
hoofdstuk 62
(1)
Omdat juist deze woededuivel zo gevaarlijk is als hij zich in het mensenvlees
bevindt, is het vaak nodig kinderen te laten sterven, ja niet zelden ook hele
generaties door pest en andere rampzalige ziekten lichamelijk te doden,
voordat het deze duivel mogelijk wordt om de ziel volledig in zijn wezen op te
nemen. Het is dan ook van het grootste gewicht voor elk mens die zijn eigen
ziel moet bewaren en
als hij vader of moeder is - ook de
zielen van zijn kinderen, dat men de juiste leefregels kent en die opvolgt,
waardoor niet alleen de ziel gered kan worden, maar ook het lichaam van de mens
een zo hoog mogelijke leeftijd kan bereiken voor het eeuwig welzijn van zijn
ziel; dat kan echter niet gebeuren als de mensen deze leefregels grotendeels
niet kennen en als ze deze al kennen, ze toch niet opvolgen.
(2)
Hoe moet een mens zich dan van zijn geboorte af gedragen of hoe moet hij
opgevoed worden, opdat hij op rijpere leeftijd die psychische en lichamelijke
dieetordening in acht kan nemen, waardoor het hem mogelijk wordt een rustige
hoge ouderdom te bereiken en juist door deze hoge leeftijd zijn ziel een waar,
vast eeuwig voortbestaan te verzekeren?
(3)
Als het in de wieg zich al openbaart, dat het kind een zeer gevoelige natuur
heeft en gemakkelijk door allerlei invloeden geprikkeld kan worden, moet het,
zolang het nog geen geheugen heeft, door zulke stoffen gevoed worden die het
bloed niet verhitten, maar wel zacht afkoelend werken.
(4)
Zoogt de moeder het kind, dan moet ze zich onthouden van geestrijke dranken en
vooral van gemoedsbewegingen; daardoor brengt ze specifica in haar borst, die
voedsel voor deze vuurgeest zijn
kort en goed, ze moet zich van zulke
spijzen en dranken onthouden die de gal te zeer opwekken of de al opgewekte gal
irriteren. Peulvruchten, vooral bonen, zijn niet aan te bevelen, wel echter
matig bouillon en gebraden vlees van zuivere dieren, meelspijzen van tarwe,
rogge en witte maïs; ook gerst of rijst in niet vette melk gekookt is geschikt.
(5)
Als de moeder het kind niet zelf zoogt, maar het aan de borst van een voedster
laat drinken, wat eigenlijk nooit erg goed is, dan moet ten eerste wel bekend
zijn, wat voor geesteskind deze voedster is en als gebleken is dat ze een goede
zachtmoedige ziel is, dan moet ze ten tweede hetzelfde dieet volgen en zichzelf
beheersen zoals de moeder werd voorgeschreven.
(6)
Zoogt de moeder of de voedster het kind, dan moet het van de borst genomen
worden als de eerste tandjes zich vertonen, want met de tanden begint ook het
geheugen bij het kind. Het beste zou het echter voor het kind zijn geen
borstvoeding te krijgen.
(7)
Tarwezemelen gekookt met wat zuivere honing zou in het begin het beste zijn
voor zo'n kind met hitsig bloed. Men kan ook gerstewater nemen dat met wat
honing of suiker is gezoet; evengoed, en vaak nog beter zijn gekookte vijgen of
gekookt johannesbrood.
(8) Bij sommige kinderen, vooral later als
ze wat ouder zijn, zou ook licht linzenmoes heel goed zijn.
(9)
Melk van dieren is aanvankelijk niet aan te bevelen, omdat veel dieren vaak
zelf niet helemaal gezond zijn en daardoor ook geen gezonde melk kunnen geven -
wat gewoonlijk 's winters het geval is. Vaak zijn dieren ook volbloedig en hebben
een heftig temperament en hun melk zou dan voor zo'n driftig volbloedig kind
slecht van pas komen. Pas als kinderen één tot twee jaar oud zijn geworden,
kunnen ze lichte met water verdunde melk krijgen.
(10)
Het zal echter nooit schadelijk zijn soms gekookte fruitmoes te eten, want
vruchten, vooral goede appels en fijnere peren, zijn erg goed om het bloed te
reinigen en rustiger te krijgen.
(11)
Vlees mogen deze kinderen dan pas krijgen, als ze de tanden gewisseld hebben.
Krijgen kinderen, vooral de hierboven genoemde, al vroeg vleesspijzen, dan
wordt hun bloed daardoor teveel gevoed en hun vlees te vet en daardoor worden
hun transpiratieklieren te slijmerig, waaruit dan voor deze kinderen
gevaarlijke ziekten ontstaan.
(12)
Als zulke kinderen zover zijn dat ze kunnen lopen en praten, dan moeten ze zich
bezighouden met allerlei meer rustige en voor het kinderlijk gemoed nuttige en
opvoedende spelletjes en men moet voortdurend daarbij opletten, dat zulke
kinderen zich nooit te zeer verhitten, noch door teveel beweging en nog veel
minder door een gevoelsaffect; alles wat ze maar in het minst zou kunnen
ergeren moet achterwege gelaten worden.
(13)
Bemerkt men echter dat niettegenstaande alle omzichtigheid er bij de een of
ander toch opbruisingen van het gemoed ontstaan, dan moet men nooit verzuimen
een doelmatige straf toe te passen,
niet door slaan maar liever, en met
meer succes, door doelmatig vasten. Want niets heelt de woede beter dan de
honger en hongerenden zijn het minst geneigd in opstand te komen, terwijl ze
als ze verzadigd zijn eigenlijk niet te vertrouwen zouden zijn.
(14)
Als men door dergelijke oorzaken kinderen moet straffen, is het heel goed dat
men hen zegt en laat begrijpen, dat de hemelse Vader hun geen brood heeft
gestuurd omdat ze ondeugend waren. Als ze echter weer heel braaf zijn en de
hemelse Vader om brood vragen, zou hij hun dat dadelijk weer geven. Daardoor
worden zulke kinderen op God opmerkzaam gemaakt en het zal zich steeds dieper
in hun jonge zielen griffen, dat deze in alles van God afhangt en dat Hij al
het goede en slechte heel trouw vergeldt.
(15)
Zijn zulke kinderen dan echt rustig en goed opgevoed, dan moet men ook niet
verzuimen hen te tonen hoe de hemelse Vader grote vreugde aan hen heeft en hun
daadwerkelijk 's morgens, 's middags, en 's avonds toeroept: 'Laat deze lieve
kleinen tot Mij komen!'
(16)
Als kinderen zo begeleid worden, dan zal men later weinig moeite met hen
hebben. Maar worden ze zo niet begeleid, dan zal het wel wat moeilijker zijn ze
later op de rechte weg te brengen en dan zal het spreekwoord in vervulling
gaan, dat een oude boom zich niet meer laat buigen, dan alleen door storm en
bliksem waarbij zo'n boom er zelden zonder schade afkomt.
(17)
Zijn dergelijke kinderen volwassen geworden en hebben ze al een volkomen
zelfbewustzijn gekregen - in zoverre men dit begrip op natuurlijk niveau kan
ontwikkelen - en tonen zich bij hen nog hier en daar duidelijke symptomen van
overdreven geprikkeldheid van het gemoed, dan moet men hen vooral aanraden in
alles zeer matig te leven, vroeg gaan slapen, maar nog vroeger opstaan, zich
langere tijd van geestrijke dranken onthouden, alsook van vlees van onreine
dieren en geen plaatsen bezoeken waar allerlei dwaze stukken, tot slecht
vermaak van de toeschouwers worden opgevoerd en in het bijzonder niet die
plaatsen waar gedanst en gespeeld wordt. Dergelijke dingen moeten door zulke
opbruisende mensen voor geruime tijd worden vermeden, beter nog voor altijd.
(18)
Het is voor zulke mensen van beider geslacht ook goed om gauw te trouwen; want
de bronst van een driftkop is veel erger dan die van een zachtaardig mens.
Naast dit natuurlijk dieet is het allerbelangrijkst dat deze mensen vaak bidden
en geestelijke boeken lezen of, als ze zelf niet kunnen lezen, zich laten
voorlezen. Dat zal hun ziel sterken en de boeien van hun geest los maken, die
dan gemakkelijk geheel vrij wordt wanneer dergelijke mensen Mijn liefde
grijpen. Want omdat deze mensen aan sterkere verzoeking blootgesteld zijn dan
anderen, zijn ze juist daardoor des te dichter bij Mijn genade als hun
verzoeking groot is. Juist deze mensen zijn het, waaruit iets groots kan
groeien als ze op de juiste weg zijn geraakt, omdat ze de juiste moed in zich
hebben. Uit deze mensen komen, geestelijk genomen, in Mijn rijk schepen en
paleizen voort uit eikenhout en marmer vervaardigd; uit zwammen en riet komt
niet gemakkelijk iets beters voort dan het in aanleg is.
(19)
Het was nodig om deze leefregels toe te voegen aan deze gedenkwaardigheid en nu
we het duidelijk uitgelegd hebben, opdat ieder mens het zeker en nuttig kan
volgen, kunnen we verder overgaan naar een volgende gedenkwaardig gebeuren.
korte
samenvatting:
UpToDate 2022