De zevenheid
In de heilige
Schrift en bij Jakob Lorber en Swedenborg staat…. dat de volheid van een enkel
getal zich laat vinden in het tienvoudige ervan. Bij getal ZEVEN is de volheid
dus te zoeken in de ZEVENTIG. [Ik kon dit
gegeven helaas niet meer achterhalen, hoewel ik gedurende lange periode dit op
verschillende plekken ben tegengekomen! Vergelijk dit bijv. ook met ‘Hemelse Geschenken’, deel 3]
Interessant is
hierbij op te merken enkele letters van het Hebreeuwse alfabet nader te
beschouwen.
Zajin is de 7e
letter met de numerieke Hebreeuwse waarde 7
Ajin is de 16e
letter met numerieke Hebreeuwse waarde 70
Om de diepere
betekenis in het vizier te krijgen, wil ik mij bedienen van het Hebreeuwse
alfabet en ik ben met deze getallen [de 7 en 70] een grondig onderzoek
gestart. ZAJIN is de zevende [7e]
Hebr. letter van het Hebreeuwse alfabet met de getalswaarde 7 en AJIN is de
zestiende [16e] Hebr. letter met de waarde 70.
Z-AJIN [zwaard,
wapen]
AJIN [oog,
bron]
K-AJIN [persoon]
J-AJIN [wijn]
Deze hebben met
elkaar een diepere samenhang. Jammer genoeg kan ik niet meer hierover
schrijven, omdat deze verbanden meerdere bladzijden in het Bulletin ermee
zouden vullen. Zajin als 7e letter betekent ‘wapen’, ook zwaard.
Bovengenoemde vier woorden hebben met elkaar een bepaalde verbinding. De 16e
Hebreeuwse letter bevat in zich al de zeven [7] en het betekent OOG of BRON met
de numerieke waarde zeventig [70], dus het tienvoudige van [zeven] 7.
In de Bijbel
wordt 70 vaak geaccentueerd als een veelheid. Mozes stelde 70 oude wijze lieden
aan [Num. 11:25]. De Bijbel spreekt over de 70 volkeren [de nakomelingen van
Noach] [Exod. 1:5, Deut. 10:22]. Met de bouw van de toren van Babel werd de
taal, de spraak [Hebr.: Sephar = cijfer]
in 70 spraken ingedeeld [Gen. 10:11] Ook David noemt de veelheid van zeventig
levensjaren bij de mens als één ademteug. De 70 palmbomen worden in Gen. 15:27
beschreven.
Ajin wordt dus
met 3 letters geschreven: een Omega [O] [, een Jod yI [J] en een Noen [N] !
elke letter heeft een bepaalde getalswaarde: AJiN = 70-10-50 = 130. We zien in
de Ajin de Zajin [7] weer terug; als je deze letters goed bekijkt zie je in de
[o dus de Zajin. Het oog [Ajin] overziet de veelheid zoals een herder zijn
schapen. Om inzage in dat verschil tussen deze twee woorden te geven:
In het Hebreeuws
betekent hert Ro’ eh = 200-70-05
In het Hebreeuws
het woord zien Ra‘ eh = 200-01-05
Het verschil
tussen beiden is de eenheid [1] en
de veelheid [70] De
herder moet alles kunnen overzien. Hij mag geen schaap missen. Mozes leidde het
volk Israël [de 12 stammen] als een herder door de woestijn naar de
eindbestemming. Mozes, de ene [1] staat ook tegenover de veelheid [70]. Mozes,
de ene [1] staat eveneens tegenover de 12 stammen en samen vormen ze symbolisch
de 13.
Het Hebreeuwse
woord voor dertien is één = echad, echod als
1-8-4 = 13. Zoals bijvoorbeeld 13.00 uur = 1 uur. Mozes leidde
in deze samenhang het volk naar de Sinai = 60-10-50-10 = 130 [10 x 13]. Hier
nog even alles op een rijtje:
De 70 en de 1 en tegenover de 7 vinden we terug in de:
Aleph = 1e letter en hebreeuwse
cijferwaarde 1
Zajin = 7e letter en Hebreeuwse cijferwaarde 7
Ajin = 16e letter en Hebreeuwse
cijferwaarde 7
De geestelijke
oerval van de mens is het uitstappen uit de eenheid, uit het oerlicht [OR, UR].
De oergeest werd gedwongen om de processen van de verdichte materie zich te
laten welgevallen, dat is het gaan in de veelheid in het verdicht geestelijke
licht] als matrie. In het Hebreeuws bestaat zowel het geestelijk als het
natuurlijke licht als:
Geestelijk licht
als AR =
AWR = 01-06-200 = 201 01 +
200 = 201
Natuurlijk licht
als OR = OWR = 70-06-200 = 270 70 + 200 = 270
De hebreeuwse letter 6 betekent hier een haak [aanhaken, verbinden] als
voegwoord ‘en’
Het ene wordt met
de Alpha [A] = Aleph geschreven, het andere met de Omega [O] = Ajin. De letter
zes [6] is in dit verband een voegwoord, dat alleen maar verbind. Dus 1 en 200
= 201, 70 met 200 = 270. De 1 is de
spiritis [geest], de 70 de veelheid. De veelheid [70] moet zich verbinden met
de eenheid [1].
Het ‘zien’ of
‘schouwen’ wordt hier met een A geschreven, als een 1 of een eenheid. Zien
betekent immers:
200-01-05
Het hoeden van de
herder [de veelheid] met een Ajin, de veelheid, dus als:
200-70-05.
De herder die de
veelheid immers moet overzien. De 1 en de 70 spiegelen elkaar hier. Na de
oerval van de engelgeesten van Lucifer [want Jezus zei in het NT tegen de
Farizeeërs: ‘jullie hebben je vader als duivel!’- Joh. 8:44] en deze oergeesten
werden meegesleept met Lucifer en in de tijd [=materie] geplaatst [dat is een
materiële en meetbare verdichting].
Het rechter oog
[Hebr.: Ajin
wordt vergeleken met de natuurlijke Zon [7] terwijl het linker oog met de
geestelijke Oerzon [70] wordt vergeleken, dat alles geestelijk in de veelheid
omvat. In de Bijbel wordt de duif in sommige tekstdelen besproken. Duif
betekent ook JoNaH [10-6-50-5 = 71] De duif gaat heen
en weer. Het spreekwoord: ‘zo zachtmoedig als een duif’ dat is en was bij Jezus
in het NT en in de geestelijke wereld van toepassing.
In de
geschiedenis van Jonah is er sprake van 70 scheepslieden en met hem erbij 1,
samen 71. Dit verhaal slaat ook op de heilige Geest bij de doop van Jezus, die
in de vorm van een duif verscheen en tevens ook
net als Jonah – 3 dagen opgesloten zat in de zeekerker van een walvis,
een samenhang en verwijzing naar Jezus kruisdood en op de 3e dag Hij
opstond. Bij Jezus waren er in het NT 70
werklieden. [Lukas 10:1 en GJE 7-166:2]
De 70 geslachten
vertegenwoordigen alle volkeren in de gehele wereld. Zo bestaan er 10
kaarsenhouders met elk 7 lampen. De betekenis: om de 10 x 7 = 70 lichtstralen
te verbreiden, en voor elk geslacht, volk er één!
Jakob, de vader
van onderkoning Jozef van Egypte trok met 70 zielen naar Egypte. Mozes koos 70
wijze lieden uit het volk. De Babylonische verbanning duurde 70 jaren. De 70
volken staan in het boek Jona beschreven.
Dit alles impliceert een ‘vervulling’ – het in vervulling gaan met het
Hebr. woord molee alem = 40-30-1 = 71.
Dat betekent hier denken op een metafysisch geometrische wijze.
Volgens Ruth 2:14
betekent het ook de volheid of verzadiging. De Heer liet Zich als Kind Jezus op
7-1 geboren worden. Hij liet Zich
dopen en er kwam als gestalte een duif [Hebr. Jona = 71] op Zijn hoofd. Duif en Jonah betekenen in het Hebreeuws
hetzelfde. Het zijn identieke woorden. De duif symboliseert de zachtmoedigheid
en eenvoudigheid volgens Hemelse Geschenken, deel 1. Zij is een onschuldig diertje [Jeugd Jezus,
hfdst. 1:11 en GJE1-16:13]
Ook Plato geeft
overduidelijk aan dat je twee getallen visueel kunt samenvoegen als één getal.
Zo gold volgens hem 7-1 als 71 [70+1]. Zoals het 1e teken en het 16e
teken samen het 17e teken
vormen. Alle Hebreeuwse cijferwaarden hebben er een verbinding mee. Het
Hebreeuwse cijfergetal voor Jonah wordt dan zo geschreven: 10-6-50-5 = 71. [Seneh 60-50-5 =
brandende braamstruik bij Mozes die brandt maar niet
verteerd wordt]
Hier zien we dus
een identieke verhouding als:
Jonah 10-06-50-05=71
Busch -60-50-05
De duif is in het Hebreeuws een typisch vrouwelijk woord,
juist de 71 en dat houdt in, dat er de terugkeer zal zijn.
Het cijferletter 7 is bij ons als spiegelschrift
omgekeerd en werd vroeger overgenomen uit de oudhebreeuwse taal. Dezelfde
betekenis in de Engelse spreektaal voor duif of Jonah is ‘DOVE’, dat in het Latijn
weer ‘COLUMBA’ betekent en Columbia is een Latijn-sprekend land.
Volgens Swedenborg en Lorber zijn de getallen 1,7 en 3
bijzondere [heiige getallen] en het Hebreeuwse woord voor oor is AZEN = 1-7-50
en dit heeft met het bovenbeschrevene een grote samenhang. Het vereist voor
sommigen wellicht een andere manier van denken. Ik sluit nu af met deelteksten
uit de Lorbergeschriften.
‘De duif is een dier, dat in de lucht thuis hoort,
en dit dier werd in het Oosten vaak als postduif gebruikt, vooral in liefdeszaken. Bij de oude
Egyptenaren was de duif in het hiëroglyfenschrift reeds het teken voor tedere en sierlijke conversatie
… ‘ GJE1-16:13
‘Toen zagen allen de vlam
in de vorm van een vlammend kruis of, met wat fantasie, in de vorm van een
duif, die in feite ook een kruis
voorstelt, zweven en gelijktijdig vernamen ook allen de reeds bekende woorden.
En IK zei: "Dat was de stem van de Vader in Mij, en de vlam ontstond uit Mijn oneindige, uitstralende levenssfeer,
die de werking is van Mijn heilige geest!’
GJE4-253:3,4.
‘Wees daarom bij het verbreiden en uitdragen van Mijn leer
zo slim en verstandig als slangen en vossen, maar wel altijd zo zachtmoedig als duiven, wier
vaak schijnbaar morrende gekoer niets anders is dan verhulde liefde, waarom dan
ook voor de ouden de duif reeds als een symbool
van de liefde’. GJE5-131:3
‘Kijk het
beeld van de duif betekent voor jullie beperkte zintuigen ten eerste de
grote zachtmoedigheid en ten tweede de grote vliegbekwaamheid van Mijn wil, die
de eigenlijke Heilige Geest is;…’ GJE6-231:12
‘En zoals de Morgenster de voorloper is van de
zon, zo was Johannes de voorloper en wegbereider van Christus. Johannes de
Doper herkende zijn Heer toen hij Hem voor de eerste maal zag; want het
innerlijke zien was hem gegeven en hij zag de gestalte van een duif (het geestelijke zinnebeeld van de
onschuld) de verbinding van Christus met de geestelijke wereld. Johannes
gaf Mij de uiterlijke doop, terwijl Ik aan hem de innerlijke voltrok. Prediker.’
[Advent-3:10]
Op 7-7 begint de Zon weer duidelijk af te neme. Dat is 17
dagen na midzomer [21-6]. Echter, 17 dagen na 21-12 [midwinter] begint het licht weer duidelijk te nemen, en
weliswaar op 7-1.
Want
gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal
de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der
Aarde.
Matth. 12:40 en Jona 1:17 en Hemelse Geschenken 3-64
UpToDate 2024-2025