In de wolken
Het fluïdum als geestelijke vlam of wolk
[via Jakob Lorber ontvangen
in 1840 van de Heer]:
De eerste aanduiding vinden we
daarover in de geschiedenis van Abraham. ‘Als de zon nu ondergegaan was en het
helemaal donker was geworden, toen kwam
als een rokende oven er een vuurfakkel, die door de bereidde stukken
vlees ging. [Genesis 15:17]. Bij Mozes
verscheen de engel van de Heer hem als een vuurvlam, die midden uit een doornbos
tevoorschijn kwam. En Mozes zag, dat de doornbos vurig brandde, zonder dat het
door het vuur verteerd werd. Het was toen nacht, als Mozes dit verschijnsel
zag. Zou het overdag geweest zijn, dan zou Mozes dit verschijnsel gezien hebben
als een vurige wolk. [Exodus 3:20].
Verder in dit Bijbeldeel vinden we
de tekstpassage: ‘ De Heer echter trok hen voorbij – overdag in een wolkenzuil,
om hen de weg te laten zien en des ’s nachts in een vuurzuil, om hen licht te
geven, zodat zij dag en nacht konden zien waar zij gingen. De wolkenzuil week
niet overdag en ‘s nachts van de trekkende stoet’. [Exodus 13:21-22]. Later
veranderde de engel zijn positie en trad achter de trekkende colonne [ Exodus
14:19]. Als Mozes in de tent ging, dan zonk de wolkzuil naar beneden en nam
haar positie aan de ingang van de tent, zo lang de Heer met Mozes in gesprek
was. [Exodus 33:9]. Later beriep Mozes zeventig mannen uit de oudsten van het
volk en liet hij een kring om de tent stellen, waar de Heer in een wolk daarin
trok en met Mozes praatte. [Numeri 11:24-25].
Toen aan de berg Sinaï de Heer luid
met Mozes wilde praten, zodat het hele volk dit kon horen, zei Hij tot Mozes:
‘Ik zal dit keer de wolk nog dichter maken, waarmee het hele volk dit hoort,
als Ik met je praat en je voor altijd geloof schenk’. [Exodus 19:9]. Hoe
kunnen we dit fysiologisch interpreteren? Hier wordt nadrukkelijk gezegd, dat
het noodzakelijk was, om het fluïdum (de odem) van de wolk te verdichten en dat
daarom het geluid des temeer sterker werd. Datzelfde is ook bekend bij de
radio. Hoe sterker de krachtstroom, des te sterker de overdracht van het
geluid.
Als de Heer aan de berg Sinaï zich
onder een enorm geluid openbaarde, dan moest de odemkracht – de verdichting
daarin – wellicht in overeenstemmende sterkte zijn. Daarom staat er ook: ‘De
berg Sinaï was helemaal in rook gehuld, omdat de Heer in het vuur op hen
neergedaald was; en rook steeg van Hem op als de rook van een vuurkachel, en de
hele berg beefde. [Exodus 19:18-19]
Het volk mocht de rokende berg
verder niet dichterbij naderen. Dat was levensgevaarlijk! Want er was daar een
enorme sterke krachtstroom, die dodelijk was [19:2]. Het was geen dreiging om
God te vrezen, maar meer een waarschuwing voor de ernstige gevaren, die dit met
zich meebracht. Pas als er dan op de ramshoorn werd geblazen, mochten ze de
berg beklimmen. [19:13]. Alleen Mozes en Aäron mochten de rokende berg en de
daarin nog vurige verdichte wolk wel naderen, echter zonder gevaar voor hun
leven.
Wellicht is het ook begrijpelijk dat
Magdalena de Heer na Zijn opstanding uit het graf, Hem niet mocht aanraken.
Want de Heer was nog niet tot Zijn [inwonende] Vader gestegen. [Joh.20:17]. Dat
wil zeggen, Hij had Zijn etherisch hemels lichaam nog niet bereid gemaakt voor
de Zijnen, die Hij op Aarde liefhad, om Hem te omhelzen. Later mocht Thomas Hem
wel aanraken. Op de berg Tabor kwam er ook een wolk die Petrus, Johannes en
Jacobus beschaduwde en een stem riep toen uit de wolken. Mozes en Elia waren
wel helemaal zichtbaar! Matth.17:5.
UpToDate 2024-2025