De weg naar Christus
Jakob Böhme
Dit boekwerk werd vier jaar geleden
voor 410 Euro verkocht op een veiling. Het was een antiquair, geschreven door
Jakob Böhme. Het boek is niet meer verkrijgbaar. Böhme werd door de grote
alchemist - Paracelsus – geïnspireerd. Waar deze met zwavel, kwikzilver en zout
werkte in de alchemie, ontleende Böhme daaraan een geestelijke betekenis: ’de
processen van Gods openbaring in de schepping’. De natuur is als een boek, dat
de mens moet lezen, evenals de hond, die door zijn baas of bazin uitgelaten
wordt, zijn ‘krant aan het lezen is’ in de natuurlijke omgeving. Zoals het
licht van de zon iedere uithoek de aarde bereikt, zo is het middelpunt van God
het hart. De liefde, dat ook Zijn
eigenschap is in de Hem levende Zoon [Jezus Christus].
Het leven van ieder wezen vloeit
voort uit een innerlijke aanwezigheid van tegenovergestelde en constant
strijdende krachten. De tegenstelling tussen positief en negatief zet blijkbaar
het leven in de mens op gang. Het goddelijke spiegelt zich overal, ook in de
natuur. Zoals Swedenborg benadrukt dat .a. het boek Genesis in ‘geestelijke
overeenstemmingen’ geschreven is, zo zag Böhme de ‘ signatuur’ weerspiegeld in
onze taal. De val van ‘Lucifer’ zien we
terug in zijn eigen woorden: ‘duivel [teu-phel = phal=val] – Er heeft bij
Osnabrück een volk gewoond: de ‘Teutonen’, waar het ‘Teutobergerlandschaft’
zijn naam aan te danken heeft. Dui = Teu. Boehme zag het ook in de organen. Zo
stelde hij bijv. dat walnoten de vorm van ons brein heeft, en je dit goed kunt
eten voor de hersenen.
Volgens Boehme heeft de Godheid een
onpeilbare diepte, dat ooit te beschrijven valt. Lorber stelt eveneens, dat
enerzijds de Godheid bestaat als eeuwige rechter, en anderzijds de Vader as de
grote LIEFDE. Het is dus beter te vallen in de handen van onze Vader, dan in de
handen van God – Beide eigenschappen vormen toch een Wezen. Het is dus ook de
toornige kant van God in het Oude Testament. De Zoon in God de Vader is de bron
van licht en de kracht in de ziel van ieder mens. De mens kan zelf zijn eigen
keuze maken [vrije wil]: of voor het eeuwige licht of voor de eeuwige
duisternis.
Lucifer en Adam zijn zeer nauw met
elkaar verbonden. De zondeval was een vrije keuze. De val van Lucifer was niet
Gods bedoeling. Boehme vergelijkt de duivel met een distel; want zoals de zon
distels juist doorniger maakt, zou Gods liefde de duivel ook niet hebben kunnen
tegenhouden. Het ‘weder geboren’ worden is een lang proces in dit leven;
enkelen halen dit tijdens hun leven, de meesten echter eerst aan gene
zijde. Het ‘geloof alleen’ is niet
voldoende. We dienen veel aan ons zelf te werken. Het is niet zo, dat de Vader al heeft
voorbeschikt, wie zalig zal worden. De mens heeft immers bij zijn geboorte de
‘vrije wil’ van God meegekregen, waaraan niet te tornen valt.
De oudtestamentische profeet had
een visioen van Gods troonwagen
Alle principes van God omvat het
mannelijke en vrouwelijke. De vrije wil van de mens is tevens hun geweten.
Volgens Böhme zou in de ziel of in het hart het geweten zetelen als ‘innerlijk
oog’. Het hoofdwerk van Jakob Boehme is ‘Mysterium magnum’ [1640]. Andere
boeken zijn bijv. het ‘Drievoudig Leven’ en de ‘Drie Principiën’. Het
Nederlands, Duits en Engels vertaalde boek ‘Aurora’ [‘Morgenrood in opgang’ –
ook Nederlandstalig] is een aanrader. De meeste boeken van hem zijn in het
Engels, de Duitstalige vrijwel nog in het Oud-Duits.
UpToDate 2024-2025