VALSE PROFETEN
[ingezonden door Helmut N. – Oostenrijk]
Nu wil ik standpunt
nemen tot enkele zaken in het Jakob Lorber Bulletin: Beste Gerard, als jij niet
waakzaam bent dan zal het JLB tot een tuimelplaats worden van kwezelarij en
allerlei aanhangers van een sekte! Mijn onbelangrijke mening over de citaten in
het juli-nummer [2016] over de ‘daden’ van de Lorberbeweging:
Neem
"Wilhelm": "...de Lorberbeweging opende een wereldoorlog
doordat… de LB bouwden de Duitse U-boten zodanig, dat … ze adviseerden de
Führer naar Rusland te marcheren met meer dan 3 miljoen soldaten… ze stelden in
Nederland de hoekrichting van de vaste raketten foutief in…’ Vergeef me, vriend
Wilhelm, ik heb zelden zo’n onzin gelezen! De Lorberbeweging had in alle ernst
een wereldoorlog geopend??? ... Zo zo, de Lorberbeweging zat dus daadwerkelijk
met de
Führer aan tafel
in het hoofdkwartier?
Geweldig, wat die allemaal
gedaan
hebben…Maar helaas is het tegendeel waar.
Feit echter is, dat
het redactiebestuur van het tijdschrift HET WOORD zich aanvankelijk bij de nationale socialisten hebben aangediend,
en dat de ‚nieuwe’ tijdgeest met de bekendmakingen van de ‘’Duitse boodschapper
van God’ Jakob Lorber ermee in harmonie was.
Pas met het verbod van de uitgeverij erkende men, dat men zich door de
verleider beet had laten nemen. Dat is nu eenmaal menselijk! De bedrijfsleiding
van de Lorberbeweging hebben zich zelfs in het begin blindelings bij de Nazi’s
aangediend en de nieuwe tijd in Duitsland geprezen, want ‘’ …de Duitse bode van
God had al een gelijkend standpunt verkondigd…’’ Friedrich Zluhan en zijn
plaatsvervanger gingen in het begin met de Nazi’s volledig aan de haal en
hebben in Hitler niet de demon herkend! Beste Wilhelm, verontschuldig mij
alsjeblieft, dat ik mij helemaal niet kan aansluiten met al je beweringen.
De dame
"Mariëtte" is volgens mij een vriendelijke vrouw. Neem toch Nehmann,
Dudde of Helga? Ze is er niet helemaal zeker van of Lorber wel of niet de
grootste profeet is!
Wie bij Lorber de Heer
niet volledig en geheel vindt, die belast zich met verder zoeken zijn geestelijke maag, en valt van de
ene twijfel in de volgende op zoek naar nog meer en naar grotere’ profeten: Lorber, Dudde, Nehmann, Helga,
enzovoort, enz.
De Heer Zelf geeft ons hiertoe het onverbloemde antwoord: ‘Mozes is niets
zonder Mij!’ Vanwaar dus de verschillende getuigenissen van de geestelijke
doorgevingen? In de GEESTELIJKE ZON, Band 2 ervaren wij: iedere profeet [of
bemiddelaar] die een doorgeving over de hemel ontvangt kan slechts over zijn
eigen hemel spreken! En die vormt zich
bij elke gelukzalige overeenkomstig zijn eigen aard van liefde. Wie in Lorber
de Heer niet volledig vindt, die belast zijn geestelijke maag steeds meer. De
‘Grootste’ is toch Jezus, zonder Hem is Lorber niets zoals ook Mozes niets is
zonder Hem.
Bij Nehmann is Lorber
"...toch SLECHTS een volksleraar en woorddrager…ja, een groot werk is
ontstaan, hier geef ik [wie is ‘ik’? Nehmann of zelfs God?) hen gelijk, maar
niet het grootste…’’ Ik hen maar weinig mededelingen in de weblinken van
Nehmann gelezen en vond ze goed. Wanneer daarin evenwel over een ‘lichtkring’
wordt gesproken waarvan zijn aanhangers deel uitmaken, dan vindt daar tegenover
al een afscheiding plaats, die niet tot de uitgekozen kring behoren.
En: Lorber ALLEEN MAAR
een volksleraar?? Jakob
Lorber is hierbij toch nooit met zijn Openbaringen onder het volk geweest…
Alle bemiddelaars na
Lorber zijn door hem toch geprikkeld en gewekt worden, ze dansen om de schrijfknecht
van God en zeggen eigenlijk met andere woorden niets kernachtigs, maar
identieks. Voor mij is het Lorberwerk het grootste, omdat het van de
Heer direct kwam! Alle anderen verkondigers zijn toch maar
via de Lorberliteratuur slechts aangespoorde bemiddelaars. In Duitsland bestaan
er dozijnen van zulke vadermediums die vaderlijke woorden verbreiden, zij allen
zeggen niets nieuws, dansen alleen maar om de getuigenissen van Jakob Lorber
rond en geven hun persoonlijke mening bekend.
Ik geloof, dat het de
eigen geest is van zo’n bemiddelaar (Nehmann, Helga etc.) die zich hier te
kennen geven en in de Ik-vorm spreken. Deze geest is weliswaar uit God maar nog
steeds gebonden door de fouten van hun ziel. Kort geleden las ik in de
Geestelijke Zon, dat een profeet die een doorgeving over de hemel doet ALLEEN
MAAR OVER ZIJN EIGEN HEMEL SPREKEN KAN! Dat zegt toch al alles, waarom
geestelijke doorgevingen vaak verschillen, ja moeten verschillen.
Dus Gerard, wees
voorzichtig, anders geef je met het JLB aan de vele Vadermediums een platform
voor de verbreiding van hun ‘lichtkringen’ – zoals ik dit woord ook bij het
korte doorlezen in de weblink van Nehmann gevonden heb. Hier beginnen bij mij
al de alarmklokken te luiden wanneer er over de ‘lichtkringen’ wordt gesproken,
en dat daar wel een paar uitverkorenen bij zitten…
Ook vind ik het
11e deel van het Grote Johannes Evangelie door Leopold Engel goed. Ik bedoel,
de Heer heeft Jakob Lorber opzettelijk weggeroepen voor de beëindiging van het
Lorber-Werk, om ons te doen afvragen: ‘Kinderen, zullen jullie MIJ wel
herkennen, als Ik in het kleed en woord van een ander kom? Heb IK jullie ook
niet gedurende tientallen jaren uit Mijn eigen hand jullie zover geleidt, zodat
jullie MIJ nu ook met gesloten ogen, maar met open harten steeds herkennen
moeten?
Nu, beste Gerard, ik
hoop, dat mijn berichtgevingen niet al te kritisch zijn. Ik wil volstrekt geen onenigheid in het bulletin brengen.
Sorry, maar als Lorber slechts een volksleraar was, dan was Jezus misschien ook
slechts een RONDTREKKENDE PREDIKER? Men mag niet alle media volgen, deze zijn
toch allemaal met nog meer zielsmatige zwaktes behept toen Jakob Lorber, die de
Heer speciaal heeft uitgekozen en gereinigd voor Zijn grootste Werk over Zijn
Menswording.
Respons:
Dat hoofdzakelijk aan Jakob Lorber,
Mayerhofer, resp. aan Leopold Engel ons de
belangrijkste werken zijn gegeven, waarvan er op Aarde nog maar weinig
zijn, die dit weten [en vermoedelijk zo’n
500.000 mensen!]. Dat hierbij ook andere ‚schrijvers van God‘ aangehaald wordt,
is op zichzelf geen kwade zaak, maar wel een omslachtige weg. M.i. heeft dit
met de bewustzijnsgradaties te maken, elk op zijn niveau. Ik zie dat als een
‚voorstadia‘ van inwijding en ontwikkeling. In de grote Openbaringen staat
alles - en het verduidelijkt de Bijbel des te meer, en neemt diens bedekte
sluier weg. Hoe hoger het zielsniveau, hoe meer afstemming op de Grote
Openbaringen en kan de Bijbel nog op een veel hoger zielsniveau gelezen worden.
Ik heb ook gemerkt, dat er nog velen onder de Lorberlezers zijn, die ook -
ondanks de kennis daarover – niet alleen de Grote Openbaringen lezen, maar ook
bijvoorbeeld boeken van Max Selltmann, Hentschell, Widmann, Thomas von Kempen,
Gerhard Tersteegen, Riehle of een Joanne Ladner en nog vele andere kleinere
‚profeten‘. En dat is natuurlijk ieder hun recht en vrijheid. Zoals je
schrijft, beschrijven al deze auteurs een aantal ‘zijsporen’ der Grote
Openbaringen, hoewel de Lorber-Werken toch zo
overduidelijk ‘goddelijk openbaart’! . Daar hebben we meer dan genoeg
aan.
Ik persoonlijk geef aan een Bertha
Dudde liever geen voorkeur, omdat ze mij ‘liefdeloos’ hard en koud en zonder
enig charisma tegenstaat. Mij schijnt in haar geschriften meer de
‚gerechtigheid‘ een belangrijke rol te spelen dan de liefde. Wat is haar
wijsheid als er geen liefde in groeit? Ook de Heer laat in al deze soms
tegengestelde geschriften – hoewel op één en dezelfde lijn‚ dit toe, om onze
ziel zo te laten oefenen in de ware en de valse dingen. Bijv. bij een Franz
Schumi! Daarin staan goede dingen, maar soms ook dingen waarvan men schrikt! Je
kunt je dan veel beter afvragen of het je ziel ook dient!
Helmut, je hebt PRECIES beschreven
hoe het met ‘de zoekenden’ voorstaat. Ze zijn allemaal op de weg naar God. Ook
niet-Lorber-lezers in de christelijke kerken vinden hun weg zeker ook wel
zonder de Jakob-Lorber-Literatuur. Alleen ontzeggen ze zich verschrikkelijk
veel op hun levenspad naar de Heer toe. Jakob Lorber haalt steeds de weg van de
liefde aan, dat is de snelste en directere weg naar God, dan te gaan via al die
kleine zijwegen. Er gaat dus een veel directere weg naar God. Als de ziel dit
nog niet ervaart, zal ze er - ook aan
gene zijde – er langer over doen.
In het laatste nieuws van Mariëtte
schreef zij echter: ‚ik lees deze mededelingen
dan liever ook niet meer en dat geeft ook meer rust!’ Van deze mededeling weet je nu eerst vandaag, omdat dit
bericht nieuw is [betreffende Nehmann]. Over Michael Nehmann [en Helga Hoff]
kan men veel aan de weet komen via http://www.e-wi.info/ waar Wilhelm Erdmann diverse thema’s aan de orde stelt.
De lezer kan zelf zijn standpunt innemen.
Het bulletin, zoals
wij die tot nu toe hebben gehad, blijft haar weg gestadig doorgaan. Of dat nu
een Bertha Dudde, een Franz Schumi of een Jakob Lorber is, toch is de laatste
hier ZEER BELANGRIJK en de belangrijkste. Wie of wat heeft de
lezer nodig? Kiest zij voor Budde of een Schumi of een Jakob Lorber – dat laatste is toch
levensbepalend! Over Bertha Dudde of Nehmann is via het internet hierover
genoeg te lezen. Jakob Lorber blijft voor ons – in dit bulletin – steeds het
belangrijkste ijkpunt. De werken van hem blijven vanzelfsprekend de
hoofdthema’s bepalen. En Helmut… in deze richting heb jij bij het rechte eind. Dat is het grote verschil tussen het goud
van Lorber, het koper van Schumi en het lood van Dudde. G.
UpToDate 2024-2025