Over
het einde van de Aarde en het Universum
Swedenborg maakt het geloofwaardig, dat het
geen nut heeft om over een toekomstige ineenstorting van het Universum of over
een uitsterven van de mensheid te speculeren. Het Universum en de mensheid
zullen altijd blijven bestaan.
De evangelist Paulus schrijft in zijn tweede brief aan de Korintiërs
[12:1–4] over een mens in Christus, die naar de derde hemel omhoog werd gerukt.
Hij wist niet, of dit gebeurde zowel in of buiten het lichaam, maar hij wist
wel, dat de omhoog verhevene tot de hemel daar onuitsprekelijke woorden hoorde,
die een mens niet mag uitspreken. Zo heeft hij gesproken als de
Schriftgeleerde, die een mens van het hemelrijk werd, gelijk een heer des
huizes, die uit zijn voorraad nieuwe en oude dingen te voorschijn laat komen. [Mathh.13:51]
Hoe eenvoudig is het voor Jehova God om het
gehele menselijke geslacht, en al het leven op de Aarde in één ogenblik, met
vuur- en helse pijnen te vernietigen;
Want er bestaan de boze geesten, die heel dicht bij de natuurlijke mens
vertoeven en zijn leven ophitsen, en
zodra hem de macht in deze gelegenheid wordt gegeven, folteren ze de mens
direct met een bepaald geestelijk vuur, en hij sterft; en hij vergaat ook in
één ogenblik, als God, de Messias vanuit Zijn barmhartigheid niet alle en de
aparte dingen volgens de Goddelijke regels samenhoudt. Dat dit zó waar is, kan
ik zó zeker bevestigen, dat dit met de
meeste nadruk betuigd moet worden, want ik heb dit zó vaak waargenomen, en wel met een zo’n levendige ervaring, dat
er nooit geen twijfel aan mogelijk is; dit is de verschrikking, waarop het vuur
en waardoor de Aarde moet vergaan, als het niet tot bezinning komt; verder
eveneens, dat de zeeën bulderen, de Zon en de Maan hun lichtschijnsels zullen
verliezen. [Bron: Swedenborg-1747 – 27 August – Nr. 179]
Oorzaken van bijna alle slechtheden
Maria uit Italie
schreef ons:
[6] Maar niemand
denkt eraan dat al het lijden, alle
ziekten, alle oorlogen, alle dure tijden, honger en pest alleen maar ontstaan
omdat de mensen in plaats van alles naar Gods orde voor hun ziel en hun geest te
doen, slechts alles voor hun lichaam doen!
[7] Men predikt wel voor dode zielen over de vrees voor
God, maar door zijn eigen dode ziel gelooft de prediker dat zelf allang niet
meer Hij gelooft alleen maar aan dat wat
hij voor het preken krijgt en hoeveel eer en aanzien een door studie goed
ontwikkeld prediktalent hem kan opleveren. En zo leidt de ene blinde de andere
en zo wil de ene dode de andere dode levend maken. De eerste preekt voor zijn
lichaam en de ander luistert naar de prediking vanwege zijn lichaam. Maar wat
heeft een doodzieke ziel daaraan?
Hoe Jezus genas
[8] Ik ben een genezer. Hoe kan Ik dat, vragen de dode en
daarom geheel blinde mensen zich af. En Ik zeg jullie dat ik van geen mens het lichaam genees, maar als een ziel nog niet te sterk
met haar lichaam is vermengd, maak Ik slechts de ziel vrij en Ik wek, voor
zover mogelijk, de in de ziel begraven geest. Deze versterkt meteen de vrij
geworden ziel en die kan dan gemakkelijk alle gebreken van het lichaam in een
oogwenk weer in de normale orde terugbrengen.
[9] Dat noemt men dan een wonderbaarlijke genezing, terwijl het toch de gewoonste en
natuurlijkste, lichamelijke genezing ter wereld is! Wat iemand heeft, kan hij
ook geven; wat hij echter niet heeft, kan hij ook niet geven!
[10] Wie een levende ziel heeft overeenkomstig Gods orde,
met daarin een vrije geest, kan ook de ziel van zijn broeder vrij maken als
deze nog niet te veel met het vlees is vergroeid en die helpt dan heel
gemakkelijk haar zieke lichaam. Als de zielendokter echter zelf een erg zieke
ziel heeft, die meer dood dan levend is, hoe zou hij dan dat wat hemzelf
ontbreekt aan een andere ziel kunnen geven?! Denk er daarom over na! (GEJ 3, Kap. 12, V. 6 - 10)
Noach en de ark
[1] Na deze toespraak is iedereen erg onder de indruk en denkt in stilte:
'Eigen schuld!' En de jonge Farizeeër weet niet wat hij Mij daarop moet
antwoorden. Ook Cyrenius en Julius trekken nu wat
zorgelijke gezichten en ook Ebahl en zelfs Jarah, die haar vrouwelijke schoonheid bedenkelijk begint
te vinden!
[2] En CYRENIUS zegt na een poosje diep nagedacht te hebben: "Heer en
Meester, ik heb zo hier en daar al wat dagen en nachten met U doorgebracht en
heb U veel wonderbaarlijks zien doen en U ook heel streng horen spreken, maar
ik ben nog nooit zo van mijn stuk gebracht als bij deze toespraak van U! Want
volgens Uw huidige uitlating is het met ons niet veel beter gesteld dan ten
tijde van Abraham met Sodom en Gomorra.
En al ons zorgen, doen en laten is helemaal des duivels. Vriend, dat is een
zeer harde les! Jammer genoeg is het voor geen geld ter wereld te verhelen dat
U ons hier de naakte waarheid hebt voorgelegd. Maar hoe kun je het nu zover
brengen dat je helemaal ermee instemt om al het wereldse de rug toe te keren,
om dan vervolgens alle tijd te gaan besteden aan de beschaving van de ziel en
de geest?"
[3] IK zeg: "Vriend, niets gemakkelijker dan dat! Je blijft, wat en
wie je bent en geeft leiding aan wat je is toevertrouwd, maar niet vanwege jouw
positie, maar voor het welzijn van de mensen!
[4] Want kijk, toen in Noach's tijd het water de
aardbodem bedekte, die bewoond werd door een eigenlijk geheel verdorven
mensheid, doodde de vloed alles in de verre omtrek behalve Noach en zijn kleine
familie en de dieren die Noach in de ark kon opnemen, natuurlijk met
uitzondering van de vissen in het water.
[5] Hoe bleef Noach echter met zijn familie in leven, hoog boven de dood
brengende golven van de grote vloed? Wel, hij bevond zich in een stevig bouwsel
dat de wilde vloed heel gehoorzaam op haar rug moest dragen. Die vloed kon
nergens in het bouwsel binnen dringen waar zij ook voor Noach's
leven gevaarlijk had kunnen worden!
[6] Deze dodelijke
vloed bestaat echter geestelijk nog steeds op deze aardbodem en Ik zeg je dat
deze geestelijke en blijvende zondvloed van Noach voor het leven van de
wereldmensen minstens zo gevaarlijk is als de natuurlijke van toen ten tijde
van Noach.
[7] Hoe kan men zich echter beschermen tegen de verdrinkingsdood in de geestelijke
zondvloed? Ik zeg je: Wat Noach lichamelijk deed, dat moet men nu geestelijk
doen en dan is men voor altijd beschermd tegen de verdrinkingsdood in de grote
en voortdurende, geestelijke zondvloed!
[8] Met andere woorden: Men moet
volgens de orde van God ook de wereld geven wat van de wereld is, -maar vóór
alles aan God wat van God is!
[9] Voor een mens is de' Ark van
Noach' de ware deemoed, naastenliefde en
liefde tot God.
[10] Wie echt deemoedig en vol zuivere, onbaatzuchtige liefde is tot God de
Vader en alle mensen en wie steeds actief tracht om alle mensen, indien
mogelijk, te dienen in Gods orde, die drijft behouden en goed bewaard over de
anders zo snel de dood brengende wateren van alle wereldse zonden en aan het
eind van zijn aardse levensloopbaan, als de vloed voor hem zal zakken en weg
zal ebben in de duistere diepten, zal zijn ark op de grote Ararat
van het van leven overvloeiende rijk van God een goed verzorgde rust krijgen en
voor hem die zij gedragen heeft zal zij een eeuwig woonhuis worden." (GEJ 3, Kap. 13, V. 1 -10)
(Met dank aan
Maria uit Italië)
UpToDate
2024-2025