Zijn planten
hoogmoedig?
n.a.v.
Wilhelm Erdmann uit Dld
In de publicatie van oktober schrijft Klaus Opitz:
„Over de Aarde gaat nu een geestelijke zondvloed, zoals eens meer dan vierduizend aardse
jaren geleden in de tijden van Noach
een materiële vloed is geweest. Het doodde toen bij een ieder het lichaam en dit doodt echter beide, dat wil zeggen ziel en
lichaam.‘ (HiG.03_48.11.17,02)
(1848)
De geestelijke zondvloed doodt door de geest der
heerszucht. In de Nieuwe Openbaringen vormen zes goddelijke eigenschappen,
naar de volgorde van Lorber, via een Jakobsladder vanaf de Hel tot in de
liefdehemel, de hoogste van de drie hemelen, die in de Nieuwe Openbaringen
worden beschreven.
1.
Liefde:
Ze staat voor de Goddelijke Liefde of ook voor de man met een vaste
verbinding tot God.
2.
Wijsheid:
Ze staat voor de naastenliefde of ook voor de vrouw en de ruimte
van het buitenleven.
3.
Wil:
Het staat voor het lichaam of ook voor de eigenliefde.
4.
Goddelijke Orde:
Ze staat voor de zelfzucht of ook voor het dierenrijk.
5.
Ernst:
Het staat voor de hoogmoed of ook voor het plantenrijk.
6.
Geduld:
Ze staat voor de heerszucht of ook voor het rijk der mineralen.
In deze geestelijke zondvloed moet men geduld hebben met
de mineralen, want de mineralen kunnen gemakkelijk door hun geest van
heerszucht de ziel en het lichaam verstoren. Het is geen toeval, dat het
daaraan ten deel vallen slechts de ramen en deuren, met de NO de introductie
van mineraalstoffen ontstond.
De mineralenstofjes, het mineraalwater is een verdunde
bloemenstof, dat heerszuchtig maakt. De planten maken hoogmoedig. De dieren
maken zelfzuchtig. De gerichtheid op het lichaam daagt de eigenliefde uit. De
vrouwen dagen de naastenliefde uit. De mannen de liefde tot God.
Als gevolg van van ontkrachte voedingsmiddelen uit de
supermarkten zal dat steeds meer mensen heerszuchtiger maken. In de huidige
tijd bereiken veel mensen niet meer het stadium van de naastenliefde en
verstoren zo hun lichaam en veelvoudig ook hun ziel.
Rudolf Steiner, nadat hij de Werken van Lorber heimelijk
had gelezen, heeft dit gevaar [h]erkend en de Reformhuizen
op de weg
geleid, echter zonder op de Werken van Jakob Lorber te wijzen. De beweging van Lorber beschermt zich
tegenwoordig met hun biologische winkels voor de geestelijke zondvloed.
Antwoord:
In Lorber heb ik nog nooit gelezen, dat planten hoogmoedig zijn, wel
bestaan er natuurlijk slechte en goede planten, evenzo ook slechte dieren en
mensen. [Zie verder de door mij hieronder aangegeven bronnen!]:
[HGt.01_121,20] […] ‚Of welke zegen zal hij verspreiden met zijn
onrijpe planten, waarvan hijzelf nog volstrekt niet weet en ook niet weten kan
of ze zuiver of onzuiver zijn, misschien zijn zij wel helemaal vol met dodelijk
gif?! [Huishouding van God, deel 1, hfdst. 121: 20]
‚Een heel ander geval is het met de oorspronkelijke
plantenstadia, die reeds als zodanig in het eerste bestaan treden. Deze moeten
tevoren alle plantenstadia doorlopen voordat ze in het dierlijk leven kunnen
worden opgenomen. Daar er echter ook een geweldig onderscheid is tussen
planten en planten, want er zijn edele en niet edele, goede en niet goede, volgt
hieruit ook dat vooral de edele zo dicht bij de dierenstadia staan en de
edelste zelfs zo dicht bij de menselijke trap, dat ze al gauw - althans
gedeeltelijk - in het menselijk wezen en grotendeels in het edelste deel van
het dierenrijk kunnen worden opgenomen. Van zulke planten zegt men dat ze maar
een korte overgangslijn te doorlopen hebben; maar er zijn ook heel veel onedele
planten; bij dezen duurt het heel lang voor ze in de meer edele planten worden
opgenomen en dan zegt men, dat ze een lange overgangslijn hebben’. [Maan en
Aarde, hfdst. 15:3]
[Maan en
Aarde: hfdst 21:10] - […] ‚Want er zijn goede en kwaad aardige sterren, zoals er
dientengevolge ook goede en kwaadaardige planten en dieren zijn.
De door jou aangegeven zes punten komen daarmee niet overeen, zoals ik dat
weet uit de vertrouwde Lorberwerken. Dit geldt eveneens over wat je over
vrouwen schrijft, dat alleen maar vrouwen de ‘naastenliefde’ uitdagen en niet
de mannen en dat mannen slechts de liefde tot God uitdagen [en niet vrouwen] en
dat alle dieren zelfzuchtig zijn, evenals de mineralen.
Ik citeer het volgende uit Lorber:
‘…Kijk, op deze aarde komen giftige mineralen,
giftige planten en eveneens bekende, giftige dieren voor! De giftige mineralen
zijn helemaal giftig, de giftige planten voor het grootste deel, en de giftige
dieren, in verhouding tot hun gehele lichaam, voor het kleinste deel. Jullie
hebben ook gehoord dat de zielen van mensen die puur van deze aarde zijn, een
conglomeraat (opeenhoping) zijn van mineralen-, planten en dierenzielen.’…[GJE.04-158:03]
‘Eerst bevinden de gifstoffen zich in de grove
materie van de mineralen Daarna komen zij reeds in wat mildere vorm in het
daarvoor geschikte plantenrijk voor, en in heel milde vorm zijn zij in bepaalde
dieren van de laagste orde gevaarlijk voor het betere, dus positieve uiterlijke
leven, en onder bepaalde omstandigheden kunnen zij zelfs ook het innerlijke,
volkomen positieve, ware leven met zozeer te met doen, maar toch erg
beschadigen.’ [GJE.04-158:08]
‚Wel, de specifieke zielenkrachten van deze giftige
wezens en hun intelligentievermogen gaan uiteindelijk samen en vormen
uiteindelijk ook een gestalte, maar altijd. Alleen een vrouwelijke, die dan
natuurlijk ook altijd nog een bijzonder giftige eigenschap heeft. Deze zielen
komen uiteindelijk ook op de weg van het vlees doordat zij ergens door middel
van de geslachtsdaad op de bekende wijze worden verwekt."
[GJE.04-158:09]
De 7e geest van God, de barmhartigheid is toch de
meest omvattende Geest, de Geest, die voorafgaande van de zes Goddelijke
eigenschappen, alles eerst in de verlossende banen stuurt. In het tweede punt
voer je [Wilhelm E.] de vrouw aan, staande als beeld voor de wijsheid. De Heer
echter zegt ons toch herhalend, dat de vrouw de kokkin aan de haard van de
liefde van de man staat en dat eerst die de bekroning geeft.
UpToDate 2024-2025