Was Petrus wel in
Rome geweest?
De meest gestelde vraag of Petrus
wel inderdaad een eerste aanleiding was voor de pauselijke stoel. In de Bijbel
vinden we hierover geen beschrijving. Wel de aanwijzing, dat hij nooit in Rome is geweest.
Toch geldt hij voor de katholieke kerk nog steeds als de eerste paus. Petrus zou de Rooms katholieke kerk
gesticht hebben. Dit heeft het Vaticaan de mensheid eeuwen lang voorgehouden en
het zou op waarheid moeten berusten. Ook zou Petrus (op zijn kop) gekruisigd
zijn in Rome. De Heer heeft echter Petrus
opgedragen zijn broeders te sterken (Lukas 22:32). “Zorg voor Mijn
schapen!” (Johannes 21:15-17). Het Vaticaan moet dit opgevat hebben als
een vervolg voor hun aanstaande kerkleiders. De katholieke kerk stelt nog
steeds, dat de Bijbelse discipel en apostel Petrus
de eerste aanzet moet zijn geweest in het kader van een bis,- en pausdom.
Was Petrus nu echt de
grondstichter van het huidige pausdom? Toch kan hij nooit in Rome geweest zijn
en daar ook nooit gekruisigd zijn. De Duitstalige boeken ‘Himmelsgaben 3-19,20 en 3-64’ respectievelijk de Nederlandse
editie ‘Hemel en Hel 1-149’ doen
hierover uitvoerige berichtgevingen. Volgens het boekdeel ‘De Geestelijke Zon 1-68’ zijn zulke wereldse opvattingen
ingeburgerde waarheden. Hoe komt men in de katholieke kerk aan zulk een mythe,
die elk katholiek kerklid nog als onbetwistbaar acht? De katholieke kerk is
volgens haar eigen instituut immers onfeilbaar. Petrus is echter noch bisschop noch paus geweest.
Eeuwen lang is de bewering, dat hij in Rome heeft gewoond en dit is in vele
geschriften bewaard gebleven. De rooms
katholieke kerkvaders hebben er namelijk voor gezorgd, dat deze mythe op een
waarheid moet berusten en daarom ook onaanvechtbaar is. Het eerste bericht
over deze onbetwistbaarheid stamt uit de eerste eeuw na Christus. Aan deze
traditie mocht nooit getornd worden. Achteraf was dat bericht vervalst en niet
gebaseerd op een betrouwbaar fundament. Het correspondeerde niet met de
volledige waarheid. Petrus heeft echter wel in Babylon gewoond en
gepredikt. Maar dit paste nagenoeg niet in het systeem van de Romeinse
bisschoppen. Rome heeft indertijd zeker wel geweten over het leven van Petrus. Zij hebben dergelijke notities
angstvallig verborgen gehouden voor de gewone man.
Men heeft in plaats van Bagdad (het vroegere nieuwe Babylon), daarvoor de stad Rome ingevuld, zijnde de stad van Petrus¢ kruisiging. Veel later is de originele tekst
over Petrus vernietigd. Anders zou het aanzien van de Romeinse bisschoppen te
lijden krijgen. Wat
de nieuwe en aanvullende Geschriften betreft: de protestantse en katholieke
kerken staan over het algemeen afwijzend tegenover de Nieuwe Openbaringen. Ze
wijzen een nieuwe of aanvullende heilsboodschap direct van de hand.
De meeste kerken leren, dat na het Nieuwe Testament de Bijbel een volledig
afgesloten boek is. Er is – naast de Bijbel - geen ruimte meer voor een nieuwe
heilsopenbaring. Ofschoon 1 Korinthe 14 naar die
mogelijkheden verwijst, dat een ieder (elk mens) de gave der profetie kan
hebben. De kerken stellen, dat het heil voor de mensheid voor alle
christelijke openbaringen in de tijd van de apostelen, nu definitief zijn
afgesloten.
Om met degelijke en betrouwbare
bewijzen op tafel te komen – ook voor de hedendaagse kerken (ongeacht welk
soort religie), geldt hier de vraag, waar Petrus
dan tussen het 34e en 59e jaar na Chr. kan zijn geweest.
Jacobus, de broer van de evangelist Johannes, is in het jaar 44 door Herodes
vermoord. Na zijn dood in Jeruzalem is Petrus
door Herodes in de kerker geworpen. Deze geschiedenis is overigens gemakkelijk
terug te herleiden uit het Bijbelse deel Handelingen. Petrus kan daarom nooit 25 jaar ononderbroken in
Rome zijn geweest (volgens de kerkelijke overlevering); en geen enkele
historisch kritiek kan dit staven.
Paulus schrijft in de brief aan de
Galaten en in de apostelgeschiedenis, dat hij drie jaar na zijn bekering (dit
was in het jaar 33 na de steniging van Stephanus) naar Jeruzalem kwam in het jaar 36. In het
jaar 51 (dus 15 jaar erna) ging Paulus onaangekondigd naar een religieuze
verzameling in Jeruzalem. Dit was wegens de bekering van heidenen en de
besnijdenis volgens Joodse wijze. Paulus trof daar de drie belangrijkste zuilen
van de gemeente Jeruzalem aan. Het waren Jacobus, broer van Judea en zoon van
Jacobus Alphaus, bekend als Kleophas. Verder zag hij de evangelisten
Johannes, Petrus en de lijfelijke moeder van Jezus, Maria. De Bijbel maakt in
het Nieuwe Testament gewag over de periode van het zendelingsschap van Petrus
met zelfs plaatsnamen erbij.
Petrus wordt een zuil van de christelijke gemeente van Jeruzalem genoemd, niet
van Rome. De historische waarheid van deze getuigenis uit het
Nieuwe Testament is een geheel andere dan die de overlevering noemt. Petrus kan dus nooit een bisschop van
Rome zijn geweest. Zijn eerste brief is gericht aan de christelijke gemeentes
in Ponthus, Galatië, Kapocië, Azië en Bithynië. Zijn brieven werden zelfs in de
jaren 51-61 gelezen en (h)erkend als zijn eigenhandig schrift. Zelfs Babylon
(het huidige Bagdad) was op de hoogte van zijn brieven. Genoemde
landen liggen allen in Azië. Die landen beginnen bij de Zwarte Zee tot aan de
grens van Sicilië.
We betrekken Syrië er nog bij, waar
Babylon eens lag en waar Petrus
vroegtijdig zijn geloofsgemeentes had en ook regelmatig bezocht, zoals de
apostelgeschiedenis ons vertelt. Petrus
werd verder aangetroffen in Lyddam, Galilea, Samaria, Joppe, Cesarea, Galatië
en Kappadocië. Hij is nooit in Italië
geweest volgens Bijbelse bronnen, maar wel in Azië. Hij was een grote Diocese. Rome heeft vanaf de eerste eeuw de mensheid
voorgelogen, dat Petrus in Rome als bisschop vertoefde. Wel is daar de
apostel Paulus geweest en deze beleerde hen.
Dat de paus sommige mensen heilig verklaart staat in
scherp contrast met de Bijbel. Johannes 15:4: ‘Niemand is heilig
dan God alleen!’ Bovendien heeft de
roomse kerk haar kerkleden eeuwen lang onthouden om de Bijbel te lezen, zodat
niemand daaruit zou kunnen opmaken, hoe het een en ander zich precies verhoudt.
De geschiedenis van Petrus begon ongeveer in het jaar 25 n. Chr. tot het jaar
51. In dat
laatste jaar is Petrus in Bagdad gekruisigd. Petrus is ongeveer
zesentachtig jaar geworden.
UpToDate 2024-2025