Pasen
Jezus is vanwege onze overtredingen verwond, en murw geslagen door onze
ongerechtigheden. Zij gaven Hem gal te eten, en azijn te drinken in Zijn
grote dorst.
Ja, zij
hebben mij gal tot mijn spijze
gegeven; en in mijn dorst hebben zij mij edik te drinken gegeven. [Psalm 69:22] - Jezus heeft na gebruik genomen te hebben
van het Heilige Avondmaal 22 uren noch gegeten noch
gedronken!] - Doch wij
prediken Christus den Gekruisigde, den
Joden wel een ergernis, en den
Grieken een dwaasheid. [1
Korinthe 1:23]
Johannes
vertelt in de geschiedenis van Jezus’ kruisiging iets over Thomas, één van de
twaalf leerlingen. Deze
Thomas was een tweeling en hij had deze bijnaam om een speciale reden!
Zijn naam begint met een T [het
kruissymbool] – In hem leefde volgens Lorber een dubbelzinnige [tweeduidige!]
natuur, die zich steeds liet gelden…
In
het boek ‘Kruis en Kroon’ benadrukt Jezus, dat wij als lezer of als
praktiserende ons moeten bezighouden met Zijn leer! In Hemelse Geschenken, deel
3, hoofdstuk 42 zegt de Heer: ‘als jullie
beslist daaraan willen werken, let dan eerst op de volgorde van de elkaar opvolgende Evangelisten in
de Bijbel! Vergelijk deze met de vier belangrijkste fasen, die de mens
van zijn uiterlijk geloof tot aan de innerlijke wedergeboorte doormaakt’.
1.
Dit ontwikkelingsverloop begint de mens op de avond [Mattheus];
2.
En hij wordt beproefd in de nacht [Lukas];
3.
Tot de morgenschemering
aanbreekt [Markus];
4.
En deze ontwikkeling neemt steeds toe aan het aanbreken van de eerste dag v.h. eeuwige leven [Johannes].
‘Wanneer je dat begrijpt, dan zul je
spoedig in jezelf tot een verlichting komen!’
De Paasceremonie
Gottfried Mayerhofer ontving op 25-03-1875 het volgende van de Heer: ‘jullie willen vanavond een ceremonie houden.
Nu vraag Ik jullie: ‘waartoe moet dan dienen? Of hebben jullie Mij wat te
zeggen, wat Ik al niet wist?’ Kijk, Mijn beste kinderen, om Mij vandaag een
genoegen te doen, is er niet voor nodig om een ceremonieel betekenisvolle ‘Avond-Maal’ te herhalen, want – toen Ik
dit avondmaal instelde, was er het moment, waar Ik Mij op aardse wijze moest
scheiden van Mijn leerlingen.
Nu echter scheid Ik Mij niet van jullie af, maar in
plaats van Mij te verwijderen, wil Ik Mij steeds meer tot jullie naderen; en wanneer
jullie deze dag wilt vieren, ga dan bij jezelf ten rade, om
te onderzoeken in hoeverre jullie Mij genaderd zijnl Hier heb je
niet zo’n ‘avond-maal’ en geen ceremonie voor nodig (hoe zegenrijk een waar
liefdesmaal ook is), maar een morgengebed- of een gebed bij het opstaan, dat
jullie, hoewel niet volledig – toch voor een deel uit jullie aardse slaap
wakker roept, en nu op weg naar Mij te gaan.
Een ieder viert zo de herinneringsdag van het Avondmaal,
als gedenkteken om te beseffen waarom hij op Aarde is, en wat zijn doel is hier
en eens daar! Dit kan een ieder het beste met zichzelf afwegen
in een eenzaam kamertje, waarbij niemand getuige is dan Ik. Waarbij hij daartoe
niets nieuws kan zeggen. Overleg dit en handel ernaar, zodat de huidige en de
eerstvolgende dagen in die zin gevierd moet worden, hoe het Mij waardig is en
jullie betaamd!
Op deze wijze moet het feest van de
opstanding jullie zelf wekken tot het opstaan uit de begeertes van het
menselijke leven. Zo moeten jullie je slechte
gewoontes in het graf van de vergetelheid leggen, om dan nieuw gesterkt de
korte beproevingsweg voort te zetten. Op deze wijze hebben jullie
Mijn zegen, en moge elke heilige week jullie beter aantreffen, die vervolgens
de gevolgen of het resultaat van de zegen moet zijn! Amen.
Want de koning had raad gehouden met
zijn oversten
en de ganse
gemeente te Jeruzalem, om het Pascha te houden in de tweede maand. [2 Kronieken 30:2]
Omdat het Paasgebeuren tijdens de leerperiode van Jezus van [mogelijk]
22-25 n. Chr. zeker drie maanden later heeft plaatsgevonden dan het
gebruikelijke Pasen in maart of april, gaan we even terug naar Jozef van Maria,
die in de Jeugd van Jezus [1-169:11-19] met Abraham wordt vergeleken. Want in
de geest van Jozef leefde de incarnatie van Abraham. ‘Jij bent dezelfde Abraham’ sprak het tweejarige Kind Jezus tegen Zijn
pleegvader Jozef. En niet veel later zou Jozef het houten kruis
voor Hem gedragen hebben!’
In de gehele Bijbel wordt ‘kruis’ met ‘hout’ of ‘paal’ vertaald. Pascha
betekent ‘voorbijgaan’ of ‘overschrijden’. Het Hebreeuwse woord voor Pasen is
‘Pesach’ met de Hebreeuwse getallenletters 80(P)-60(S)-8(Ch)=148. Dit staat in samenhang met brood [Lechem=78] en wijn
[Jajin=70]. [78+70=148]. [Opmerking:
80-60-8 visueel als 868=22= Kruis! en 148=13
= {Een} = ‚opstanding‘ !]
Wie deze maaltijd besteedt, komt ‘levend’ uit Egypte. Wie deze maaltijd
echter niet kent, vindt de dood door een engel in Egypte. Pascha betekent dus
een ‘voorbijgaan’ van de engel, van de ene naar de andere huisdeur, en niet
daar, waar de paasmaaltijd in acht genomen wordt. Het herinnert aan de bevrijding van de Israëlieten uit
Egypte, dat Jaweh aan hun eerstgeborenen ‘voorbijging’, terwijl Hij de
eerstgeborenen van Egypte doodde. De samenhang met de uittocht uit
Egypte mag hier wel duidelijk zijn.
Ook de afdaling van Jezus in de geestelijke [onder]wereld en Hij daarna
velen een reddende hand gaf gedurende de drie dagen in het paradijs, alvorens
Hij weer opstond in Zijn geestelijk kleed. Het lijden om Isaac, de zoon van
Abraham, vinden we terug in Genesis 1:22, waar de
patriarch getest wordt op een aanwijzing van de Heer. Met de opdracht, om zijn
Isaac [de rechtvaardige] te offeren. Dat moest een zuiver offer zijn. Leviticus
22:22 waarschuwt voor een onzuiver offer!
De profeet Daniël zei al in hoofdstuk 9:24-26 vooruit, dat de Messias
‘afgesneden’ en ‘terechtgesteld’ zou worden. [Opmerking: de Hebreeuwse
getallenwaarde voor kruis = Tseleb = 122]
[Ts=90 – L=30 – B=2]
Exodus 2:2 beschrijft, dat in opdracht van
koning Farao alle eerstgeborenen in de rivier de Nijl geworpen moesten worden.
Omdat Mozes juist in die tijd was geboren, werd hij drie maanden
verborgen gehouden; vooraf in een biezen korf en in het water gelegd. We zien
een identieke gelijkenis met Jezus, die drie jaren in
Egypte verborgen werd gehouden. In beide gebeurtenissen is er sprake van een kribbe en een korf.
Swedenborg: ‘In Jezus werden alle beloftes
vervuld. In Zijn knapenperiode, dat echter met de tijd van Adam
tot Noach overeenkwam, toonde Hij, toen Hij de oerkennis tegenover
Adam in grote wijsheid in Zich had, Hem geen smet der zonde trof, toen de
inschatting van de duivel hierdoor teleurgesteld werd [hij meende, dat de mens
al helemaal verloren was] omdat hij niet wist, dat God Zich had omhuld met de
menselijke gestalte.
Dezelfde Zoon van God trad nu echter in lichamelijke
verschijning op als jongeman. Daardoor maakte Hij de tijd van Noach tot Abraham – die de besnijding werd
opgedragen – en op zich begrijpelijk.
Maar toen Hij dan de vleselijke geboden aan
Zichzelf had vervuld [die door Mozes gegeven werden] nadat Hij de
verbinding door de trouwe boeien en de overige versmadingen geleden had, en een
levende offergift aan het kruis voor Zijn schapen gegeven.
Ook liet Hij in
Zijn lijden en sterven de Babylonische macht overtuigend worden, omdat ze de
zonen van Israël in de gevangenschap voedden, zoals Hijzelf door de heidenen
aan het kruis werd uitgeleverd. En toen werden Zijn leerlingen bedroefd
gemaakt, evenals de daarvoor genoemde gevangenen in Babel.
Jezus is in je opgestaan. Dit betekent een nieuw begin en
opdat wij in ons geheugen een overzicht hebben, en dat het geestelijk leven met
zijn vele examens ieder mens moet doorstaan!’
==============================================================++
UpToDate 2024-2025