Ostracine
[via Jakob Lorber ontvangen in 1840 van de Heer]: Leeftijd kindje Jezus in Ostracine - Jullie hebben allemaal kunnen zien
hoe bijzonder rijk van geest dit Kind je is, maar hoe Het in nauwelijks drie
en een half jaar tot die geestelijke rijpheid gekomen is, daarover kunnen
jullie beter bij Zijn ouders navragen, die zullen jullie daarover ongetwijfeld
het beste kunnen inlichten! (bron: de jeugd van Jezus, hfdst.240)
Duurte
verblijf Toen nu alles klaar was voor het vertrek, zei de hoofdman tegen Jozef:
'Meest achtenswaardige van alle mannen, die ik ken, zal ik je met het Kindje
en Diens Moeder ooit nog eens terugzien?' Jozef gaf hem ten antwoord: 'Over
nauwelijks drie jaren zal ik, zowel als het Kind en Zijn Moeder je opnieuw
begroeten, reken daar gerust op. En nu vertrekken we. Amen.‘
De eerste dag bereikte hij de
omgeving van het stadje Bostra, waar hij overnachtte, de Heer dankte en loofde.
Het was daar, dat er rovers opdoken om hen te bestelen. Maar toen die het
Kindje zagen, vielen ze uit eerbied plat ter aarde en aanbaden Het! Met de
schrik in hun benen schoten ze daarna weer terug het gebergte in. De volgende
dag trok Jozef andermaal over een fors gebergte om des avonds in de buurt van
Paneia te arriveren, een plaatsje dat in de noordelijke grensstreek tussen
Palestina en Syrië ligt.
Van
daaruit bereikte hij de derde dag de provincie Fenicië en kwam in het gebied
van Tyrus, waar hij zich de volgende dag met zijn vrijgeleide naar Cyrenius begaf.
Die hield toen namelijk voor staatszaken juist te Tyrus verblijf. Maar Cyrenius
antwoordde hem: .Beste man, je hebt een enorme omweg gemaakt, want Egypte ligt
veel dichter bij Palestina dan Fenicië! Je zou dus nu weer dwars door Palestina
moeten, namelijk van hier naar Samaria, dan naar Joppe en AskaIon. En vandaar
naar Gaza, dan naar Gerar en vervolgens naar Pelusa.'
Cyrenius
nu: 'Kijk, hier zijn we bij de ingang van de grote baai; in de binnenste inham
ervan, daar rechts van ons ligt Ostracine, een rijke handelsstad. In minder dan
drie uur kunnen we daar zijn, maar als we er 's nachts aanleggen, dan zullen
we toch moeilijk onderdak vinden. Het lijkt mij dus beter dat we nu hier op het
schip overnachten en er morgen heengaan. De burcht, waar Cyrenius resideerde, was
een niet onbelangrijke stad van tachtigduizend inwoners, hoewel die nu
weliswaar al geruime tijd meer een ruïne is dan een stad?'
Het zal
niet eens opvallen als deze oude stad binnen een jaar of tien tot ruïne zou
verworden!' (zei Jozef tegen Cyrenius) - een klein vrij liggend heuveltje, een
pas of honderd van de villa verwijderd, dat tot het grondgebied van
Jozefbehoorde en zo'n 35 meter hoog was. Een eindje buiten de stad lag een
berg van zo'n achthonderd meter hoog, helemaal begroeid met ceders. Vanwege de
volledige begroeiing van deze tamelijk wijd uitlopende berg, hadden grote
aantallen wilde dieren er in de dichte bossen hun nesten en holen. Daarom was
het beklimmen van deze berg eigenlijk niet veilig, maar gevaarlijk! – Jeugd van
Jezus - 34-16.
133-19.
Cyrenius gaf nu de nodige instructies, zodat iedereen al gauw klaarstond voor
de terugreis, die overigens zonder enige hindernis verliep; zodat men twee
uren later weer bij de villa terug was. (opm. dan is vermoedelijk de reis
omhoog vier uren geweest?)
Op het fort kreeg de naam Pharma (=
Pelusion, Tel Farama) is het begin van Egypte. En ongeveer twee dagreizen
naar het westen is Tamiathin, een grote burcht, die de plaats van Christus
'ballingschap was. Vier dagreizen naar het westen van het is de stad
Alexandrië. Internet: (Er is in deze
regio, vlakbij de zee, een klein stadje genaamd Straki , die waarschijnlijk
vervangen Ostracine.) Ostracine - (al-Flusiat)
Gelegen nabij het
oostelijke einde van de lagune, deze stad was een late hellenistische of
eventueel een Romeins fundament.
Zijn naam kan worden gerelateerd aan Herodotus 'rekening van de
wijnpotten geïmporteerd naar Egypte van de Griekse eilanden en keerde terug
naar die waterloze streek gevuld met drinkwater (Hdt. 3.6).
Ostracine is gelegen aan de noordelijke weg, 26
mijl van Casium en 24 mijl van het volgende station, Rhinocorura ( Itin. Anton. ). Flavius Josephus opgenomen als een van de
stations van het leger van Titus bij het reizen naar Judea in een
zes-daagse mars van Pelusium naar Gaza. Plinius 'woorden "Ostracine
Arabië finitur" (Hist. Nat. 5, 14, 68) waarschijnlijk verwijzen naar de in
Herodotus' verklaring over Mt genoemd Arabische gecontroleerd gebied. Casius
(hierboven).
De nederzetting ontwikkelde zich tot een belangrijk bisdom tijdens de
Byzantijnse periode, en de ruïnes van drie basiliek kerken werden ontdekt in de
puinhopen genaamd el Flusiat of Felusiyeh. Een van hen werd opgegraven
door J. Cledat in 1914 in de buurt van de zee (J. Cledat, "Fouilles een
Khirbet el-Flousiyat (janvier-mars 1914)", Ann. Serv. Antiq. Bijv. 16,
1916, 16-32) , een andere, meer landinwaarts, door E. Oren in 1978 (E. Oren,
"Een christen Regeling bij Ostrakine in Noord-Sinaï", in de Oude
Kerken Revealed , een cura di Y. Tsafrir, Jeruzalem 1993,
305-314.).
Christelijke pelgrims zou er stoppen om de graven van de profeet Habakuk
en Simon Judas vereren. De traditie wil dat Habakuk vond er onderdak op de
vlucht Nebukadnezars vervolging ( Kron. Pasch. 369-372), en
dat Simon Judas was er onder keizer Trajanus gemarteld nadat evangeliseren de
regio ( ibid . 1073).
De villa ligt nog een uur gaans van de stad. Te dien dage zal
de Here met zijn fel, groot en sterk zwaard bezoeking brengen over de Leviatan,
de snelle slang, over de Leviatan, de kronkelende slang, en Hij zal het monster
in de zee doden. Te dien dage zal er een wijngaard zijn, die bruisende wijn
voortbrengt; zingt van hem in beurtzang. Ik, de Here, zijn behoeder, zal hem
aldoor drenken; opdat niets hem beschadige, zal Ik hem nacht en dag behoeden.
Ik voed geen grimmigheid; vond Ik maar dorens en distels, strijdend zou Ik dan
daarop lostrekken, ze samen in brand steken, tenzij men mijn bescherming
aangrijpt, met Mij vrede maakt, vrede met Mij maakt. In de komende dagen zal
Jacob wortel schieten, Israel bloeien en uitspruiten, zodat zij de wereld met
vruchten vervullen. Heeft Hij hen geslagen, zoals degene geslagen werd, die hen
sloeg? Zijn zij gedood, zoals hun gedoden gedood werden?
Door te verjagen, te verdrijven hebt Gij ze bestreden; Hij heeft ze
verwijderd door zijn harde wind ten dage van de oostenwind. Daarom zal hierdoor
de ongerechtigheid van Jakob verzoend worden, en hierin zal de volle vrucht van
de verwijdering van zijn zonde bestaan, dat hij alle altaarstenen tot
verbrijzelde kalkstenen maakt, en dat geen gewijde palen en wierookaltaren
overeind blijven staan. Want de versterkte stad ligt eenzaam, een woonstede
ontvolkt en verlaten als een woestijn; daar weiden kalveren en daar legeren zij
zich en eten
haar twijgen af. Wanneer haar takken verdroogd zijn, worden zij
afgebroken; vrouwen komen en steken ze aan. Omdat het geen volk van inzicht is,
daarom ontfermt zijn Maker er Zich niet over en is zijn Formeerder het niet
genadig.
Maar het zal te dien dage geschieden, dat de Here de aren zal dorsen van
de Rivier af tot de Beek van Egypte toe, en gij zult ingezameld worden een voor
een, kinderen Israels. En het zal te dien dage geschieden, dat er op een grote
bazuin geblazen zal worden, en zij die verloren waren in het land Assur en die
verdreven waren in het land Egypte, zullen komen en zich nederbuigen voor de
Here op de heilige berg te Jeruzalem. Jeugd van Jezus 159 en J e s a j a 2
7.
En kijk
nu eens die kant op, richting zuid en oost, dan zul je gemakkelijk de stad en
nog gemakkelijker je eigen villa ontdekken! Na tien zeer vermoeiende reisdagen
kwamen Jozef en de zijnen behouden in het land van Israël aan, en hielden een
rustpauze op een berg bij een paar mensen die daar woonden en van veeteelt
leefden. Dadelijk stond Jozef nu op en vertrok al heel vroeg.
Diezelfde
dag nog bereikte hij de plaatsjes van het land van Galilea. En in de avond van
diezelfde dag ook kwam hij te Nazareth aan, waar hij zich blijvend vestigde,
opdat vervuld zou worden wat de profeet had voorzegd: 'Hij zal Nazarener
genoemd worden!' (opm. de totale reis heeft dus 10+1 dag = 11 dagen geduurd
terug van Ostracine naar Nazareth en heen van Bethlehem naar Ostracine 8 dagen,
en het is van Bethlehem naar Nazareth 3 dagen te voet!!!) – Jeugd van Jezus
34-16-22 en 258
Cyrenius
nu: 'Kijk, hier zijn we bij de ingang
van de grote baai; in de binnenste inham ervan, daar rechts van ons ligt
Ostracine, een rijke handelsstad. In minder dan drie uur kunnen we daar
zijn, maar als we er 's nachts aanleggen, dan zullen we toch moeilijk onderdak
vinden. Het lijkt mij dus beter dat we nu hier op het schip overnachten en er
morgen heengaan.
Jozef
stelt voor per voet te gaan met zijn pakezels. Cyrenius ging met Jozefs advies
akkoord, droeg het schip tijdelijk over aan de scheepslui, om er goed op te
passen. Hij nam nog vier bedienden mee, die mede de lastdieren van Jozef
bestegen, en trokken zo met Jozef naar de stad. Binnen twee uur waren ze er al.
Toen ze de stad binnentrokken, werden zij aangesproken door de poortwachter,
die naar hun papieren vroeg.
Cyrenius
maakte zich nu aan de poortwachter bekend. Deze liet hem direct ceremonieel begroeten
door de soldaten die daar waren en trof voorts de nodige maatregelen voor
onderdak. Zo werd ons reisgezelschap, zonder ook maar de geringste problemen,
direct en zo gunstig mogelijk voor hen, in de stad ondergebracht. (bron: jeugd
van Jezus, hfdst.41)
Ostracine is al geruime tijd meer
een ruïne is dan een stad. Het zal niet eens opvallen als deze oude stad
binnen een jaar of tien tot ruïne zou verworden!' Een eindje buiten de stad
lag een berg van zo'n achthonderd meter hoog, helemaal begroeid met ceders in het
bergwoud. Deze berg werd door de heidenen als een heilige berg vereerd, reden
waarom er op zijn hellingen geen boom gekapt werd. Er was maar één weg, die
naar de top leidde, en die door de priesters was aangelegd. Vanwege de
volledige begroeiing van deze tamelijk wijd uitlopende berg, hadden grote
aantallen wilde dieren er in de dichte bossen hun nesten en holen. Daarom was
het beklimmen van deze berg eigenlijk niet veilig, maar gevaarlijk!
De uitgestrektheid van de brede bergtop, daar leefde
Jezus circa 3 jaar in Austrazhine, want de
villa van Jozef lag een uur gaans van de stad. De stad bestaat al lang niet
meer sinds de 6e eeuw van onze jaartelling. Het hoogtepunt van haar wereldlijke
cultuur lag in de 5e eeuw. Daarna is de stad blijkbaar herhaaldelijk verwoest
en tenslotte geheel verlaten. Grote branden hebben er plaatsgehad, zowel ten
gevolg de van oorlogsgeweld als door aardbevingen. De laatste waren er
bovendien de oorzaak van, dat zich tektonische aardverschuivingen voordeden,
waardoor het grondwaterpeil zodanig steeg, dat er in de 6e eeuw nagenoeg de
hele stad onder water kwam te staan. De eigenlijke situatie van Ostracine is
enkele kilometers uit de kust ter hoogte van het meer van Bardawil. Het gebied
is van Egypte en opgravingen zijn er in de toekomst mogelijk.
In de jaren 1976 en 1977 hebben er
vervolgens opgravingen plaatsgehad door genoemd ministerie met behulp van het
leger, waardoor Ostracine opnieuw aan het daglicht werd gebracht als zijnde een
belangrijk strategisch gelegen burcht, die nadat de Romeinen de plaats hadden
veroverd, werd uitgebouwd en versterkt. Er was een natuurlijke haven en er lag
een Romeinse bezetting. Behalve de eerder genoemde Romeinse burcht, bleken er
ook een tweetal Byzantijnse kerken te hebben gestaan, alsook enkele industrieën
gevestigd te zijn geweest. Het gebied is aan Egypte teruggeven; het is nu niet
zeker dat Egypte de opgravingen op korte termijn zal voortzetten.
UpToDate 2024-2025