Inscriptie over keizer Augustus
Er is ca. 9 v. Chr. een inscriptie
gevonden, [aan het eind van de overvorige eeuw gevonden in Priëne], opgesteld
op een marktplein aldaar. In het Romeinse Rijk werd de eerste invoering van de
Juliaanse Kalender in de Romeinse provincie Asia ingesteld. Daarin vinden we
o.a. de volgende regels over keizer Augustus: „De voorzienigheid heeft ons en
onze nakomelingen Augustus als heiland geschonken die oorlog heeft doen
ophouden en vrede heeft gesticht. De geboortedag van de(ze) god is voor de
wereld het begin van de vreugdetijdingen omtrent (of: dankzij) hem’.
Een jaar of twee,
nadat deze inscriptie was opgesteld, werd ergens in een dorpje in
Palestina een joods jongetje geboren dat al vrij snel na zijn leven als zoon
van God zou worden vereerd en aanbeden. In het verhaal
over de geboorte van dit goddelijk (nl. door God zelf verwekte) kind zegt een
van zijn biografen, Lucas, dat in de nacht dat Hij, Jezus, geboren werd een
engel tot een groepje herders zei (Ev. Lc. 2:10: „‘Ik breng jullie een tijding
van grote vreugde, want vandaag is jullie een heiland geboren’.
En even later zingen engelen daarom
over: „vrede op Aarde (2:14). Hier wordt gewezen op de frappante overeenkomsten
in terminologie en gedachte: de geboorte van een Heiland. Daarmee wil ik niet suggereren dat Lucas voor
zijn woordgebruik van deze of een dergelijke inscriptie afhankelijk zou zijn,
maar wel dat beide teksten een gemeenschappelijke atmosfeer ademen. Niet alleen
keizer Augustus, die de eerste was die de pax Romana stichtte, maar ook zijn
opvolgers worden vaak in identieke of soortgelijke (voor ons gevoel haast
christelijke) termen bezongen, bijv. als heiland/redder der wereld, eveneens
een titel van Jezus in het Nieuwe Testament (bijv. Johannes 4:42).
Nu zal men zeggen: keizer Augustus
heeft inderdaad vrede en politieke rust hersteld, en dat kan men van Jezus van
Nazareth toch niet zeggen. [Maar hierbij ging het om geheel andere dingen] Dat
is zo, en het is juist doordat Jezus voor zijn eigen volk, de Joden, nooit die
politieke bevrijding (nl. van de Romeinse bezetting) en vrede heeft geschapen
die men van een Messias verwachtte, dat de Joden in hem nooit de langverwachte
vredevorst hebben kunnen zien.
UpToDate 2024-2025