Staat homeopathie in de Bijbel
beschreven?
Over de homeopathie heeft de Heer via Gottfried
Mayerhofer, een goede verklaring gegeven. Met de afdwaling van deze wegen
ontstonden er wat kenmerken, die het gezonde leven van de mens bedreigden.
Hoe
verder de mensen echter van de oerwetten afweken, des te minder hielpen hen de
eenvoudige, natuurlijke middelen om hun gezondheid te herstellen; ze moesten
met steeds meer inspanning zoeken, omdat de eenvoudig werkende middelen niet
meer voldoende waren.
Zo zakten de mensen weg, verkortten hun leven en vergrootten door eigen
schuld hun lijden. Daarmee werd langzamerhand datgene, wat in vroeger tijd ieder met de
natuur verbonden mens uit zichzelf wist, nu tot wetenschap van enkelingen, die
zich geheel aan de geneeskunde wijdden.
De eerste
en gemakkelijkste geneesmethode houdt in, uit de voedingsmiddelen datgene te
zoeken, wat ziekten geneest. En omdat de mensen meestal door het onmatig
gebruik van spijzen en dranken ziek werden, zocht men de overeenkomstige
geneesmiddelen dus ook op het gebied van de
voeding. Zo ontstond
de ‘geneeskunde van de
materie’, tegenwoordig ‘allopathie’
genoemd.
Het materiële maakt de mens ziek, het materiële moest hen weer gezond maken.
Doordat de mensen zelf materieel waren
geworden, correspondeerde in die toestand deze geneesmethode het best met het
organisme van het grofstoffelijke lichaam, waarbij over het algemeen door het
juiste inzicht in het wezen van afzonderlijke kruiden enz. de materie van het
lichaam weer net zolang hersteld werd, tot
de mensen zich
materieel opnieuw ruïneerden.
Zo is ook tegenwoordig deze
geneesmethode het meest verbreid, en het is de methode, die artsen en patiënten
voor het moment(!) het gemakkelijkst helpt.
Hoe meer de
mensheid echter in het materiële wegzakte en hoe gecompliceerder hun vroeger zo
eenvoudige leefwijze werd, des te minder waren de genoemde geneesmiddelen in
staat een door wanorde ontredderd organisme weer op te richten. Daarom greep
men naar vergiften, die nu moesten vervangen wat de zachte, balsemachtige
kruiden als milde, onschuldige middelen niet meer voor elkaar konden krijgen.
Als er nu bij de allopathische
behandeling zoveel mensen sterven, en als er door het genezen van één ziekte
tien andere in het lichaam van de lijdende worden gebracht - ziekten, de
mettertijd weer naar voren moeten komen - is het natuurlijk, dat de levensduur van het menselijke geslacht
steeds verder afneemt en de nakomelingen van verzwakte ouders steeds zieker worden.
Midden in dit materiële verval zijn
er mannen opgestaan, die een andere geneesmethode ontdekten, die niet op het
lichamelijke organisme, maar op dat van de ziel
inwerkt. Door een hogere potentie, de zielenkracht, moet het evenwicht in
het organisme van het materiële lichaam weer hersteld worden.
Deze ‘zielengeneeskunde’ werd bekend
en verbreid onder de naam ‘homeopathie’ [zielengeneeskunde!].
Hierbij werkt de ziel tot haar genezing juist met dezelfde middelen in een zeer
lage dosis, die in een grote dosis de ziekte veroorzaakten. Waardoor komt dit
effect? Omdat in Gods natuur niets op zichzelf schadelijk is, maar de oorzaak
van het nuttig of schadelijk werken alleen ligt in de manier waarop het wordt
gegeven. In de kwantiteit [de hoeveelheid] en de kwaliteit [de essentie] ligt
de basis, waarbij hetzelfde oftewel nut
of schadebrengend is.
Zie, het water is
zeker niet schadelijk, wanneer het in de juiste mate wordt gebruikt, maar in
overvloed besteedt, brengt het jullie de dood en zo meer.
Bij de geneesmiddelen van de
homeopathie werkt niet het grofstoffelijke, maar alleen het geestelijke van de materie. Dit heeft veel verwantschap met die
stoffen, waaruit de ziel van de mens en ook van het dier is samengesteld. En
als er bij ziekten de een of andere stof
ontbreekt, wordt homeopathisch (dus substantieel;) datgene, wat de ziel
ontbreekt, weer aangevuld, en door de kracht daarvan wordt ook de wanorde van het lichaam opgeheven. Als
de genezers van de materie (de allopathische artsen) er ook maar enigszins
aandacht voor hadden, zouden ze uit de werking van bepaalde homeopathische
middelen gemakkelijk datgene kunnen ontdekken, wat bij hun grofstoffelijke
behandelwijze voor het menselijke organisme niet genezend, maar schadelijk is!
Maar helaas zijn deze ‘dokters’ zo afgunstig en ontoegankelijk voor elk
verweer, dat zelfs Mijn eigen terechtwijzing hen niet op een beter standpunt
kan brengen. Door de homeopathie krijgt de ziel haar kracht terug. Ze vult het
ontbrekende aan en werkt daar op zielenniveau, waar de allopaath zijn
doel materieel tracht te bereiken.
De werkingen en
de tijd, waarin een en ander mogelijk is, zoals bij de naweeën van een bepaald
ziektegeval, waarbij signalen afgegeven worden om bij een methode een andere
wijze van behandeling de voorkeur te geven.
Ieder mens volgt daarbij zijn eigen
overtuiging en laat zich daardoor juist informeren, of er bij hem zelfs meer
materie dan wel geest is! Naast de homeopathie staat de ‘heliopathie’ of de
‘zonnegeneeskunde’ het dichtst bij de homeopathie.
De
zonnekuur is een manier om de verstoorde relaties van het menselijk organisme
door middel van het zonlicht weer te repareren, hetzij in materieel gebonden vorm, of door de directe inwerking van licht op de
lijder. [bron: Bachbloesems volgens Bach en Lorber: http://www.e-wi.info/pdf/Buch_24.pdf
Deze manier van
genezen, heb Ik jullie preciezer laten beschrijven [Zongeneesmiddelen door
Jakob Lorber] en jullie kennen voor een deel de ware reden als ook de werking
daarvan. Wat Ik hier nog daarover wil
zeggen is, dat er voor elkeen, die van
deze geneesmethode niets weet,toch daarvan misschien genezen kan worden.
De zon is de
drager, haar licht is de instandhouder van al het leven. Zonder zonlicht en
zonnewarmte zou noch de Aarde noch een andere rond onze centrale zon cirkelende
planeet bestaan. Als instandhouder van het hele stelsel moet de Zon dus ook
alles bezitten wat voor het verdere bestaan daarvan nodig is. En omdat het in
stand houden hetzelfde betekent als de wetmatige orde in het geheel, moet
de Zon tevens de evenwichtbrenger zijn
voor foutieve toestanden, omdat alle aan haar ondergeschikte hemellichamen met
al hun schepselen alleen binnen Gods orde als hoogste wet kunnen voortbestaan.
De zon heeft dus de kracht en het vermogen om alle stoornissen in evenwicht
te brengen en bij een gebrek het ontbrekende aan te vullen. Daarom
is de zonnekuur een van de eenvoudigste
en meest effectieve methoden, omdat
ze evenals de homeopathie met eenvoudige, geestelijke
scheppingselementen aan de ziel teruggeeft, wat ze door dwalingen is kwijtgeraakt.
De duizenden
allopathische middelen zijn in de homeopathie (qua aantal en qua hoeveelheid
stof) aanzienlijk gereduceerd. De heliopathie vereenvoudigt ze nog verder tot
veel minder middelen, wat weer een bewijs is, dat het grote kosmische stelsel
op slechts enkele belangrijke grondwetten berust. Hoe meer de mens weer
geestelijk wordt en weer het rijk nadert, waar hij qua wezen van is uitgegaan,
des te minder middelen heeft hij nodig om zijn verstoorde organisme weer
zodanig te herstellen, dat zijn ziel in een gezond lichaam steeds verder omhoog
kan klimmen tot lof en dank voor haar Schepper.
Naast de
zonnegeneeskunde komt qua betekenis de watergeneeskunde of hydropathie. Zoals de
zonnekuur met licht werkt, zo wil de geneesmethode van de waterkuur met
verdicht licht of verdichte atmosfeer genezend
op het zieke lichaam inwerken, en wel hoofdzakelijk via het oppervlak van het
lichaam op de inwendige organisatie ervan.
Wat de zonnekuur met kosmische ether ofwel zonlicht
presteert, bewerkstelligt de waterkuur met de elementen van de aardeziel. Want
deze - als moeder van al het geschapene op aarde - bezit in het water nog
altijd dezelfde scheppings- en baringskracht als vroeger, toen uit de schoot
van het water al het vasteland voortkwam, dat tot op de dag van vandaag door
deze moeder in stand gehouden en gevoed wordt.
Mensen, jullie
zijn kinderen van de Aarde, en daarom heeft de Aarde en alles, wat
zich daarop bevindt en wat haar omgeeft, een materiële invloed op het aardse
bestaan. Ze kan ook op de mens inwerken, vandaar de macht van water over alle
organen va het lichaam. Aangezien zelfs het menselijk lichaam voor driekwart
tot het water behoort. -
Daarom heeft het
geestelijk scheppende van dit element via de huid een machtige invloed op de
inwendige organisatie. Het brengt inwendig én uitwendig tot leven, en de
invloed van water is geschikt om het kleed van de ziel in haar aardse bestaan
gezond te houden.
Terwijl bij de
geneeskuur van de Zon de stoffen reeds tot weinig hulpmiddelen samengebracht
zijn, is er bij de waterkuur slechts
één, dat in veel gevallen bijzonder heilzaam is (geneeskrachtige baden,
thermen), maar zelfs in het algemeen niet over het hoofd gezien moet worden. -
De meer of minder
goede uitwerkingen en de tijdsduur, waarbinnen één van de tot nu toe beschreven
geneesmethoden een kwaal kan bestrijden, evenals de naweeën van een ziekte,
zijn de enige kenmerken die bepalen aan welke methode boven de andere de
voorkeur gegeven dient te worden. Tegelijkertijd geeft de mens echter - door
zijn keuze voor een geneeswijze op grond van zijn eigen overtuiging - het
bewijs, of hij meer naar de materie dan naar de geest neigt.
We
zullen nu naar nog meer fijnere, en hoger staande
natuurgeneesmethoden overgaan, waarbij het einde jullie toont, dat, waar alles
is verenigd [en alle voorwaarden zijn vervuld] het nooit zal schade zal geven,
maar alleen goede dingen kan bewerkstelligen.
Het gehele Vaderwoord vindt men onder: http://www.e-wi.info/pdf/Buch_52.1.pdf
Wetenschappelijk gezien berust de homeopathie op een natuurwet: Indien men
een vloeistof verdunt, vergroten de informatiedragers zich in de vloeistof.
Neemt men de vergrote informatiedragers op via een homeopathisch middel, dan
komt de informatie aan in de psyche [ziel] en de lichamelijke ziekte verandert,
wanneer bepaalde voorwaarden in acht genomen zijn, weer in de oorspronkelijke
psychische ziekte. De homoeopathie „geneest“
ook op die manier. In de maatschappij weet
men, dat alle ziektes een onwetendheid ten grondslag ligt. De onwetendheid
wordt in de psyche aangetoond en verandert in een lichamelijke ziekte, wanneer
de psyche overbelast is. Meer vindt men onder: http://www.e- wi.info/pdf/Buch_25.1-Buch_25.2.pdf - [Wilhem Erdmann]
Respons van de
homepagebeheerder
De vraag, die in
het vorige bulletin werd gesteld was: ‘Staat homeopathie in de Bijbel
beschreven?’ Ik ben blij, dat je hierop hebt gereageerd. Zowel via Jakob Lorber
en Mayerhofer vinden we hier en daar aanwijzingen over dit unieke en
levensbelangrijke thema. Maar om daarover enkele Bijbelteksten te vinden, dat
zal niet zo gemakkelijk gaan. In de eerste plaats dient men het oerprincipe van de homeopathie te
kennen [zoals door jou als boven omschreven!] Is men hier eenmaal hierdoor ‘ge-ïn-form- eerd’, dan vindt er tegelijk ‘de wetmatigheid van de analogie’ plaats. Juist deze wijze van denken – denken
in overeenkomsten [wat we ook heel veel bij
Swedenborg zien!] kun je dan – zei het met enig speurwerk – toch
gemakkelijk terugvinden bij Mozes en Aäron. Het nu navolgende kun je wellicht
als een ‘Bijbelse opheldering’ betrachten.
Staat homeopathie in de Bijbel beschreven?
Exodus 32:20 En hij nam dat kalf dat zij gemaakt hadden en
verbrandde het in het vuur, en vermaalde het totdat het klein werd, en strooide het op het water en deed het de
kinderen Israëls drinken.
Deut. 9:21 Maar uw zonde, het kalf dat gij
had gemaakt, nam ik en verbrandde het met vuur en stampte het, malende het wel,
totdat het verdund werd tot stof; en zijn stof wierp ik in de beek die van den
berg afvliet.
De Hebreeuwse Bijbel werd ter hand genomen en 19
hebreeuwse woorden werden in bovenstaande tekst gelezen. Daaruit volgt, dat het goud van het kalf werd verdampt door
het vuur. Het goud van het eigen volk.
14 betekent het Goud – Nergens in de Bijbel – ook niet in
het Hebreeuws – wordt letterlijk: ‚het
gouden kalf’ beschreven, alleen kan men dit uit de vorige woorden herleiden!
Goud, gold = זהב
= ZaHaB =
7-5-2 = 14
Hier toont de Schrift [in het
Hebreeuws!] niet zomaar het woord voor goud, hoewel opvallend verborgen in de
totale optelling. Want precies bij het 14e woord wordt het hoofdthema
erbij betrokken.
Er zei nog opgemerkt: iedere Hebreeuwse letter heeft een getalswaarde.
Voorbeeld: Adam, de eerste mens, waaruit het volk Israël ontstond, bestaat uit:
Damp, ether = AD = 1-4, bloed = DaM =1-40; de gehele mens Adam = ADM = 1-4-40
ontstond zo uit de toon-aarde =
ADaMaH = 1-4-40-5.
bron: Jakob-Lorber-Bulletin-International,
05-2016, nr.7: www.zelfbeschouwing.info
UpToDate 2024-2025