Eten,
centrum van het leven
Ons lichaam heeft voedsel als brandstof nodig. De voedingsstoffen
worden in het lichaam omgezet en deze (ver)materialiseren zich. Een maaltijd
zonder daarbij iets te drinken is volgens Joods gebruik geen echte maaltijd. Eten
en drinken horen bij elkaar. Dat zijn twee wezenlijke aspecten bij de maaltijd.
In het Hebreeuwse woord drinken
ligt ook het woord ‘fundament’
opgesloten. De lezer ziet dat de hiernavolgende Hebreeuwse woorden nagenoeg
identieke letters schuilen.
Drinken =
ShaTHaH
Fundament = ShaTH
Maaltijd =
MiShaThaH
Verrassend heeft het Hebreeuwse woord voor maaltijd ook de uitdrukking voor ‘drinken’. Drinken is bij het eten daarom het fundamentele van
voedsel. Maaltijd betekent ‘mengen’ en
in het Duits ‘Mischen’. Volgens Bijbels gebruik is
het ook normaal, dat bij de maaltijd brood en wijn hoort. Drinken is een stromen van de tijd. De
tijd (getal 40) is het langdurende, het chronische. Maak maar eens een tocht
door de woestijn mee (het veelvuldige zand). Dan wordt je als het ware door de
tijd opgeslokt. Drinken hoort dus zeker bij de ‘maaltijd’. In het lichaam
kennen wij de weg door de woestijn.
We worden ook door de tijd mee
opgeslokt. Deze weg gaat via de slokdarm naar het einde van de darm, eveneens is
de endeldarm het einde van de spijsvertering.
In de woestijn bestaat het langdurige en dit heeft een verbinding
met ‘vasten’. Mozes vastte veertig dagen op de berg Sinaď.
Door te vasten reinigt de mens zich. De mens leeft niet van brood alleen. Men
zou onder begeleiding nog veertig dagen kunnen vasten, maar daar leent de
maatschappij zich niet echt voor. Bij een behandeling tijdens het vasten is het
noodzakelijk om zich terug te trekken, te mediteren of te bidden.
UpToDate 2022