Genesis in beeldspraak en historie
In het eerste boek van de Bijbel
vertelt Mozes, dat de Heer het innerlijk van het uiterlijk in de mens scheidt
[Genesis 1:6-8] – Dat is iets om over na te denken. In de kerk heb ik dit NOOIT
horen zeggen. Het eerste hoofdstuk van Genesis is NIET zozeer
als geschiedenis geschreven, maar
in de eerste plaats als geestelijke beeldspraak. Dat deze dingen
echter ook als geschiedenis plaatsgevonden hebben kunnen we lezen in de
drie boeken van de ‘Huishouding van God’. Deze dingen worden beschreven door
Mozes, vóórdat er sprake is van de schepping van een mens Adam.
Merkwaardigerwijze beschrijft Mozes dan eerst
de berouwfase en de goede werken (vs. 11,12), het VERLICHT worden door het
geloof (vs. 14-17), de bezielde dingen van de mens (vs. 19-21) en de
ontwikkelingsfasen van de mens van laag naar hoog (vs. 24-25), voordat er dus
sprake is van de mens zelf, die nog niet [historisch gezien] - geschapen werd
door de Heer.
De eerste staat van de geboren mens
is ‘duisternis’- hij weet nog van
niets; dat gebeurt dus vóór zijn staat van ‘wedergeboorte’. We kunnen
diverse staten bereiken. Het grootste deel van de mensheid bereikt
wel de eerste staat, anderen een tweede, derde, vierde of zelfs een vijfde
staat, maar soms een zesde staat en nauwelijks een zevende staat.
Swedenborg schreef [voor de tijd van
Jakob Lorber], dat in de tijd van Adam
de Heer hen als mens verscheen, maar dat de tijd nog niet gekomen was
dat verder te onthullen…
De
mens weet niet, dat hij door de Heer wordt geleid via engelen en geesten. Er zijn bij ieder mens tenminste twee
geesten en twee engelen in zijn nabijheid. De engelen kunnen de mens buigen
tot iets, dat goed is. Zij leiden wel, maar alleen als dienaren. De boze
geesten worden voor lange tijd bij de mens gelaten om zijn lusten op te wekken,
zodat deze op ontelbare wijzen kunnen verzwakt worden. Pas aan het einde van de 6e dag trekken de boze geesten zich
terug en dan volgen de goede geesten hen op.
Mozes
heeft geschreven van de nakomelingen van de oudste kerk, over de Schepping,
over het hof van het Eden, tot aan Abrahams tijd. De tweede stijl is volgens Swedenborg de historische beschrijving in de
Bijbel, dat voorkomt vanaf de Abrahams tijd en in de boeken van Genesis,
Exodus, Jozua, Richteren, Samuel en de Koningen. Ook deze historische gegevens
hebben een innerlijke betekenis. De derde stijl is profetisch en de
vierde is die van de psalmen van David.
Omdat de mens zo materialistisch is ingekapseld, kan hij niet meer met
geesten en engelen spreken, wat echter nog wel gebeurde in de tijd van Adam. Destijds waren zij één met hen. Want ook de mens
is een geest, maar met een lichaam bekleed.
UpToDate 2024-2025