Geloof kan veel,
liefde kan alles
[via Jakob Lorber ontvangen in 1840 van de Heer]:
De Heer zei tegen
zijn leerlingen: ‘Kijk, dat zijn de eigenlijke sleutels van Petrus, om welke
reden hem op het laatst nog drie keer
door Mij gevraagd werd of hij Mij liefhad. [Hier verklaart de
Heer, waarom het water wordt vergeleken wordt met de deemoedigheid! – Bloed,
dat ook voor een groot deel uit water bestaat, heeft met de deemoed te maken!]
Hoe minder bloed in het hoofd, des te
helderder is het verstand; daarom zien echte geleerden er ook niet zelden
uit als ongelukkige geesten. Maar het hart moet bloed hebben, het kan
het hart niet onverschillig laten of er wel of geen bloed is, want bloed is
het leven van het hart!
Wat is het bloed dus eigenlijk? Het bloed is
hier geheel en al hetzelfde als het water, dus alweer de liefde, maar nu met dit verschil, dat er die liefde onder wordt verstaan die
door jullie in het leven in jullie harten wordt opgenomen voor jullie opwekking
tot eeuwig leven. Dus evenzo het lichaam dat voedsel opneemt, dat in zijn
geheel uit water afkomstig is en in het lichaam omgezet wordt in bloed, dat
alle lichaamsdelen voedt en tot leven brengt.
[Opmerking: ‘Het lichaam wordt gevormd door de ziel, maar
blijft wel direct verbonden met de ziel. ‘De ziel kan niet zomaar
sterven en sterft normaliter ook niet, terwijl deze wel het lichaam kan
verlaten. In dat geval sterft het lichaam en valt de materie uiteen – als de
mens niet eet of drinkt, houdt het leven na enige tijd op].
De Heer tegen Petrus: ‘Het geloof kan veel, maar de liefde kan alles.
Jij bent een rots in het geloof. Johannes echter is een zuiver
diamant in de liefde. Zijn inzichten gaan dieper, dan bij iemand anders bij
jullie. Hij is Mijn lievelingsschrijver. Hij zal nog veel bijzonderheden
te schrijven krijgen. Liefde
geeft ruimte voor veel dingen, maar het geloof beperkt zich tot iets bepaalds.
Petrus wordt dan
een beetje verlegen. Diep in zijn binnenste is hij wat jaloers op Johannes. (Zie ook tekst: ‘Petrus, heb je Me lief?’
dat Jezus na Zijn opstanding aan hem vroeg). Petrus vraagt Johannes waarom hij steeds een veel dieper inzicht
heeft, dan hijzelf. Johannes antwoordt daarop: ‘Ik woon niet in jouw hart en
jij niet in het mijne. Er is dus geen maatstaf om vast te kunnen stellen om
welke reden mijn mening zuiver en beter is. Accepteer het antwoord van de Heer,
want alleen Hij kan hart en nieren onderzoeken. Dus zal Hij ook wel haarfijn
weten, wat voor verschillen er bestaat tussen onze harten’. Met dit antwoord
was Petrus ook tevreden. (GJE4-88)
Liefde belangrijkste sleutel
[via Jakob Lorber ontvangen in 1840
van de Heer]:
De ‘Zeg nu zelf, of het jullie niet buitengewoon zou moeten verbazen dat
jullie bij zoveel licht van Mij uit toch nog zo blind zijn, dat jullie een zo
gemakkelijke tekst niet op het eerste gezicht geheel en al vatten! Wat is het
‘water’? Dat is jullie toch al bij verschillende gelegenheden duidelijk
getoond. Wat is het bloed? Ook dat is al getoond. Wat is de geest? Ook dat is
jullie al heel vaak getoond.
Maar stel nu eens dat jullie enkel het water of het bloed of de geest
getoond was; dan zouden jullie, aangezien die drie dingen één zijn, toch het
geheel moeten begrijpen, als jullie in staat zouden zijn om op de juiste
plaats, namelijk in het hart te denken. Maar jullie zijn allemaal nog
verstandsridders. Dan lukt het natuurlijk niet met dergelijke teksten, die
alleen als volledig waar en geldig in het hart blijvend en levend verklaard
kunnen worden. Kennen jullie de belangrijkste sleutel soms nog niet, de enige
waarmee alle geheimen van de hemel altijd als volledig geldig helemaal tot op
de bodem verklaard kunnen worden? Als jullie die nog niet zouden kennen, moet
Ik hem jullie toch eens noemen. Luister dus: die belangrijkste sleutel is en
heet de liefde, d.w.z. de ware, zuivere liefde van jullie hart voor Mij,
evenals - en bij uitstek - Mijn oneindige liefde voor jullie. Kijk, dat zijn de eigenlijke sleutels van
Petrus, om welke reden hem op het laatst nog drie keer door Mij gevraagd werd
of hij Mij liefhad.
O jullie blinden, zien en merken jullie dan nog niets? Waarom groeit er op
en in een geheel droge aarde niets? Als de aarde natgemaakt wordt, zullen dan
niet weldra talloze soorten planten, ieder op zijn manier, hun volmaakte
voedsel vinden? Wat is het water dus? Is het niet de liefde, die vanuit Mij bij
jullie op aarde is en de enige voeding voor alle wezens en dingen, evenals
alleen het leven zelf? Welnu, wat voor ander, geestelijk water komt er overeen
met dit natuurlijke water? Hebben jullie dan nog nooit iets gehoord over het
levende water, waaronder Mijn evangelie wordt verstaan en heel in het bijzonder
Mijn levende woord aan jullie, als het zich meedeelt aan een hart dat Mij
liefheeft?
Ik geloof dat het echt niet nodig is nog meer over het ‘water’ te zeggen,
want een volmaakter beeld voor Mijn liefde bij jullie dan het water, waarvan
iedere druppel in natuurlijke zin en derhalve zeker ook in geestelijk opzicht
reeds voor talloze wezens voeding en leven in zich draagt, is echt niet te
vinden! Over het water hebben we het dus gehad; maar nu komt het ‘bloed’ - en
wat dat bloed nu toch is? Merken jullie nog niets op? O blinden en doven! O,
dat bloed, dat bloed, dat zit het verstand natuurlijk erg in de weg; want
hoe minder bloed in het hoofd, des te helderder is het verstand; daarom
zien echte geleerden er ook niet zelden uit als ongelukkige geesten.
Maar het hart moet bloed hebben, het kan het hart niet
onverschillig laten of er wel of geen bloed is, want bloed is het leven van
het hart! Wat is het bloed dus eigenlijk? Spits nu jullie oren en luister:
Het bloed is hier geheel en al hetzelfde als het water, dus alweer de liefde,
maar nu met dit verschil dat er die liefde onder wordt verstaan die door jullie
in het leven in jullie harten wordt opgenomen voor jullie opwekking tot eeuwig
leven. Dus evenzo het lichaam voedsel opneemt, dat in zijn geheel uit water
afkomstig is en in het lichaam omgezet wordt in bloed, dat alle lichaamsdelen
voedt en tot leven brengt.
Nu hebben we dus ook het bloed gehad, maar nu komt de ‘geest’ nog. En wat
is die geest hier dan wel? We zullen ons niet te lang op een pijnbank laten
leggen, voordat we die nieuwe dingen horen. Spits nu dus weer de oren en hoor
wat voor absoluut nieuws de geest is: Die is alweer niets anders dan wat water
en bloed waren, namelijk liefde! Maar deze keer de levende, wezenlijke liefde
in jullie, die Mijn geest is, ofwel het eeuwig helder van zichzelf bewuste,
onvergankelijke leven in jullie, dat het meest wezenlijke wezen van jullie zelf
is! Maar wat is dan de ‘aarde’ ofwel de drager van het water, het bloed en de
geest?
Pak je eigen neus maar eens beet, dan hebben jullie de aarde al tussen je
vingers! Welk verschil is er nu tussen water, bloed en geest, aangezien ze alle
drie één en dezelfde liefde zijn? Aangezien ze één en dezelfde liefde zijn,
zullen ze toch ook wel volkomen één zijn? Dat is nu dus ook voor elkaar; maar
nu komen ‘de drie grote getuigen des hemels, namelijk de Vader, het Woord en de
heilige Geest’, ofwel de eeuwige liefde in God, ofwel het grote levende
getuigenis dat vlees is geworden en onder jullie heeft gewoond, en nu nog
steeds in de geest - en dat is nummer drie - als de ‘heilige geest van alle
liefde en alle waarheid’ bij jullie, temidden van jullie en - als jullie willen
- ook volkomen levend in jullie woont!
Kijk, nu hebben we alles, alleen missen de hemel nog; maar voor zo dom wil
Ik jullie niet houden, dat jullie niet zouden weten dat onder ‘hemel’ het
eeuwige liefdeleven in Mij, de heilige Vader, wordt verstaan! Kijk, nu
hebben jullie alles: water, bloed, geest; Vader, Woord en heilige Geest, en de
aarde en de hemel. En dit alles, zo zeg Ik jullie, is één en dezelfde liefde.
Houd je dus aan de liefde, dan hebben jullie alles! Begrijp dit allemaal goed.
Amen.’ (Liefde de grondwet - Mayerhofer)
Het WOORD, de
WIJSHEID en de LIEFDE
Alle boeken van Jakob Lorber en
Swedenborg hebben een innerlijke zin en sommige deelteksten in deze goddelijke
werken, kunnen de innerlijke zin in zekere zin meer of minder accentueren.
Men kan eveneens in de Bijbel op een
nuttige wijze zoeken naar de innerlijke zin. Met het binnendringen in de
innerlijke zin van de Bijbel en in de nieuwe Openbaringen door Emanuel
Swedenborg, Jakob Lorber, zou men veel meer moeite moeten doen, zich hiervoor
in te zetten. Want de beste geestdrift is weliswaar de liefde. De Geschriften
van Lorber en Swedenborg zijn geschreven onder het beschermheerschap van de
Heer. Lorber en Swedenborg lijken met elkaar verbonden te zijn. De geschriften
van beiden bieden een zo’n grote volheid, dat hun teksten werkelijk voldoende
zijn voor een aards mensenleven.
Franz Kreuzwegerer uit St. Pölten,
heeft zich speciaal ingespannen om gedurende een groot deel van zijn leven veel
over Swedenborg en Lorber te verzamelen, te vertalen en te indexeren. Hij is
een groot Swedenborg- en Lorberkenner!
In 1998 schreef hij: “sommige Lorberkenners zeggen tot de geschriften van Swedenborg:
‘dat dit alleen maar wijsheid is’, en wij moeten meer van de liefde houden en
ons niet met het verstandelijk weten maar volproppen!‘ En dergelijke meer. Deze
zou ik echter kort maar krachtig willen tegenwerpen, wat de Heer via Lorber
over Swedenborg en zijn werken heeft gezegd:
Het nieuwe Jeruzalem via de sfeer
van Swedenborg [GS 1, 16: 1-26]
De Heer: ‘onze
gastvrije vriend is hier al; treedt daarom gelijk nu in zijn sfeer. Deze geest
moeten jullie ook weer in zijn sfeer zien en door hem een beetje worden
rondgeleid. Let ook wel daarop, wat hij jullie laat zien en wat hij zeggen zal,
want uit hem zal jullie sommige dingen tot nu toe onjuist opgevat nu duidelijk
worden; want hij is een tuchtige wegwijzer en er is veel wijsheid in hem uit
Mij. De geest spreekt zojuist tot jullie: kom goede broeder, volgens de wil van
de Heer; ik wil jullie leiden in het Rijk der waarheid en in het Rijk der
liefde!...
Ik ben de geest
van Swedenborg; en hiermee hebben jullie dan ook alles gezien, wat te zien en
vergund was van de Heer uit, in mijn sfeer.
De Heer in Bisschop Martinus 52:1
‘Na deze woorden
verlaat Ik zichtbaar de bisschop Martin geheel plotseling. Op Mijn plaats staat
al in een andere engelgeest, en weliswaar de van de ons reeds bekende
boekhandelaar. Deze heeft ondertussen op de plek van Petri grote vorderingen
gemaakt, waartoe hem evenwel de kennismaking met de geopenbaarde Schriften van
Swedenborg een grote bijstand heeft gepresteerd’.
De Heer tot Robert Blum in Hemel en
Hel 1-32:10
‘Had je als
Duitser op de plek van ‘van Hegel, Strauss, Rousseau en Voltaire’ liever de
Duitse Bijbel, Swedenborg en identieke Duitse afstammelingen dan heel vlijtig
bestudeerd, dan wist je nu helemaal precies, hoe Paulus is te verstaan’.
De Heer tot een officier in Hemel en
Hel in RB 2-254:4
‘Het lezen uit de
boeken van de wijze Emanuel Swedenborg is jou zeer erg nuttig geweest, omdat
jij het gelezene ook in de daad hebt omgezet. Maar deze hier hebben noch Mijn
Woord, noch datgene, wat Ik Swedenborg over Mijn Woord heb geopenbaard, gelezen
en moeten daarom hier als volledige nieuwelingen staan’.
De Heer in
Hemelse Geschenken I, bladzijde 17-10:11 over drie vragen
‘Wat Emanuel Swedenborg betreft, dan
moeten de vraagstellers proberen, of ook Mijn wijsheid tot zoiets in staat
zijn. Hij was door Mij gewekt en werd door Mijn engelen geleid in alle wijsheid
uit Mij, steeds naar de gradaties van hun liefde. En wat hij zegt, is goed en
waar.‘
Hemelse Geschenken I, blz. 99:14
Stelling van de kerk
‘Swedenborg heeft
in Rome sommige dingen ervaren, wat hem eerst de poorten tot het eeuwige leven
geheel aanzienlijk heeft; want hij was iemand, die uit alles de kwintessentie
wist te verschaffen en daaruit daadwerkelijk lering trok.
Hemelse Geschenken II, blz.. 53-21:
Van de heerlijkheid der eeuwige liefde
De Heer: ‘Swedenborg is waar en
goed, en dat kun je geloven. – Maar geloof ook dit: de liefde verheft zich
boven alles en is heilig! Wie bijgevolg dat heeft, die heeft alles; want hij
heeft waarachtig Mij zelf. En zie, dat is meer dan alle profeten, alle
apostelen naast Petrus en Johannes en zo ook meer dan Swedenborg.’
Franz
Kreuzwegerer hierover: ‘Op een punt
moeten we ons steeds daarover bewust zijn, ook wanneer wij al veel van de
innerlijke zin van het Woord van de Heer opheldering hebben gekregen: Hij is
dat nog steeds. Hij, Die ons op een verstandige wijze de innerlijke zin in de
Bijbel en in de Geschriften van Jakob Lorber gratis bekendmaakt, en in ieder
geval, dat wij de Bijbel en de Geschriften van Emanuel Swedenborg en Jakob
Lorber als Gods Woord erkennen. Hij is tenslotte Degene, Die ons het besef
schenkt, wanneer wij vanwege de waarheid de waarheid willen weten, zodat wij deze
dan via de daad tot leven kunnen opwekken, en op deze wijze dan ware kinderen
van de Heer worden.
UpToDate 2024-2025