Over de christelijke kerken
door Klaus Opitz [Dld]
Katholieken, Lutheranen of andere confessies, welke is de
juiste?
Een kleine selectie van passages uit de Nieuwe Openbaringen
1....‘Wie echter op de juiste
wijze wil leven, kan dat in elke (christelijke) kerk; want de voornaamste regel is: onderzoek alles
en behoud het goede!...
Ik zeg tegen niemand: word
katholiek of protestant of wordt een Griek (Orthodoxe),
maar: wat iemand is, dat moet hij blijven – als hij dat wil. Laat hij zijn
wat hij wil, maar laat hij een werkzame Christen zijn, en dat in geest en
waarheid; want iedereen kan, als hij dat wil, het zuivere Woord van God
bezitten.
Ik ben
niet zoals een patriarch en ook niet als een paus en niet als een
superintendent en niet als een bisschop - maar Ik ben als een zeer goede en
rechtvaardige Vader voor al Mijn kinderen en ben verheugd als ze werken en
wedijveren in de liefde. Maar Ik houd er niet van, dat ze elkaar voor dwazen
uitmaken en dat ieder van hen de wijste en onfeilbaarste
wil zijn - met
zuiver redeneren en daarbij niets doet.
Mijn rijk is een rijk van de hoogste
werkzaamheid, maar geen rijk van niets doende eigenwijze luiaards. Want Ik zei niet tegen de apostelen:
"Blijf thuis, denk en pieker en peins over Mijn leer!" Maar:
"Ga de wereld in!" (Aarde en
Maan.01-073,13-17)
2. ‘Aan de liefde herken ik
de Mijnen maar niet aan de sekte!
Die
Mij liefheeft en Mijn woord houdt, die heeft de liefde van de Vader in zich,
zoals Ik de Vader in Mij heb en die is één met Mij, zoals Ik één ben met de
Vader! Daarom ben Ik niet alleen; want zoals de Vader in Mij is, zo ben Ik in
een ieder en een ieder die Mij liefheeft en volgt is ook in Mij.
De sekte
maakt dan geen verschil en degene die uit wereldse overwegingen de ene sekte
boven de andere voortrekt, zij vervloekt! Want in geen enkele sekte is
waarheid en leven; alles berust op geloofsdwang en op
overredingskracht, wat al geen haar beter is.
Vraag:
Waar blijft dan de vrije mens?
Wanneer heb Ik ooit iemand tot geloof gedwongen?
Ik
liet een ieder vrij. Wie aan Mijn werken en aan zijn eigen innerlijke
overtuiging niet genoeg had, die werd door geen ander middel gedwongen. Want Ik
heb Mijn leer niet voor het geloof, maar slechts voor de daad gegeven. [Bijbelteksten en verb. betekenis, hfdst.
33:12 e.v.]
3. ‘In de toekomst zullen er weliswaar
heel veel scholen opgericht worden,
waaruit een ontelbaar aantal valse leraren en profeten zullen
voortkomen, echter maar zeer weinig ware profeten overeenkomstig Gods wil.
Waarlijk Ik zeg jullie: in de toekomst wordt alleen
diegene een ziener en profeet, die in Mij zal geloven, Mij boven alles en zijn
naaste als zichzelf zal liefhebben en Mijn leer metterdaad zal volgen!
Daarom zal ook niet iedereen die gelovig 'Heer, Heer!' tot Mij zal roepen, Mijn
rijk binnengaan, maar alleen degene die Mijn wil zal doen, die duidelijk in
Mijn leer is uitgesproken.’ (GEJ.09_057,04 e.v.)
4. „Nadat de katholieke
priesterschap, weliswaar uitgaande van de Bijbel en het Nieuwe Testament, hun gezamenlijke ceremonies en hun gehele
geloofskern hadden gecreëerd, maar alleen hun fanatieke doelen aanmatigden,
daarom wilden de protestanten als het enige ware, en de door God
ingegeven woorden en door de apostelen afstammende woorden [Evangelie] weer in
het oude recht brengen.
Wat de protestanten
daardoor wisten te verkrijgen, had ook zeer veel lovenswaardigs op zich; ze
gaven de mensen de denkvrijheid terug,
verklaarden de Bijbel, in hoeverre hetzelfde ook in het praktisch
leven hun invloeden kan en moest hebben; alleen vervielen ook zij dan weer,
te weten in dezelfde fout van de katholieken, namelijk, dat zij de Bijbel letterlijk naar de letter
aannamen, werden intolerant tegen iedereen, die het ook niet wilden aannemen,
omdat zij meer dan de katholieken op de bast van de boom des levens knagen.
Hier ontbreken beide; de
laatste zetten de Bijbel bijna helemaal aan de kant en leren aan hun
vervaardigde leerboeken; die anderen willen niets van andere boeken weten, en
geloven: aan een directe deelname of vasthouden aan de dode letters, waarin de
gehele zaligheid ligt en zo zijn beiden van Mij verwijderd, omdat beiden de
buitenkant voor de binnenkant houden.
Dit is waarom Ik zieners
als nieuwe profeten eens gewekt heb en weliswaar volgens een ander nut, dewelke
mijn Woord onvervalst aan de mensen
moeten weergeven; en zodat er geen vervalsing
vanuit menselijke zijde intreed, dicteer Ik daarom nu Mijn schrijvers Zelf,
zodat Ik door de mensen geloofd en gevolgd wil worden. [Nieuwe Openbaringen]
Laat daarom het katholicisme en protestantisme maar hun geestelijke crisis
doormaken; bij de protestanten zal de ommekeer gemakkelijker dan bij de
katholieken zijn; het zal daar tenslotte zwaar worden, waar kleingeestigheid de boventoon voert.
Ik zal het juiste alvast
maar inleiden, om Mijn verloren schapen weer onder één Herder te verzamelen, of
dat nu protestanten of katholieken zijn; wie Mijn directe Woord, dat zeker
eenvoudig genoeg is, in zijn hart opneemt, zal zeker niet meer tegen de
acceptatie daarvan protesteren.
Zo hebben jullie dus deze
vraag nu besproken en eerstvolgend zal Ik jullie nog andere dingen in het
heldere licht plaatsen, zodat jullie in je oordeel vrij en overeenkomstig
Mijn kinderen het ware van het valse mogen onderscheiden! Amen!‘ (Uit:
„Lebensgarten“. Mayerhofer: „Ist die katholische oder protestantische Kirche
Mir oder Meiner eigentlichen Kirche näher?“ = staat de katholieke of protestantse kerk
Mij of Mijn eigenlijke kerk meer nader?")
5. Jezus tot aan genezijde gewekte voormalige kloosterling:
‘Van nu af aan zal het de Roomse kerk heel anders
vergaan. Haar wereldlijke macht wordt sterk aangetast en het zal alom
geoorloofd zijn openlijk de stem tegen haar te verheffen. Zal zij ook
van zulke openbaringen nog niet de vruchten plukken, dan zal de draak
geoordeeld worden vanwege het al te lang misbruiken van Mijn lankmoedigheid.’
[Hemel en Hel, deel 1-126:20 e.v.]
6. De apostel Petrus aan genezijde in gesprek
met de vroegere bisschop Martinus:
‚Kijk, al was Luther ook niet geheel en al een man waarvan men
zeggen kan: 'Het was een man naar Gods hart!', toch was hij heel wat beter dan
velen uit jouw kerk die de enige rechtvaardigen en volmaaksten
willen zijn, terwijl zij in wezen de onvolmaaksten en
allerlaatsten zijn! Maar hij alleen had de moed om
midden in de ergste nacht van Babel aan de mensheid het zuivere Woord van
God terug te geven en haar daardoor op de juiste weg van de Heer te brengen!
Al waren op deze weg ook wel enige
duistere plaatsen te vinden – wat natuurlijke gevolgen waren van de nog sterke
invloed van Babel (Rome) -, toch was zijn leer volgens het zuivere Woord van
de Heer, vergeleken met de oude dwaalleer van Rome, als een middagzon ten
opzichte van het zwakke schijnsel van het moeraslicht in een stikdonkere nacht!
Wanneer Luther dat in
Naam van de Heer heeft gedaan, zeg mij dan, welke reden jij wel hebt om deze
waardige man af te wijzen en zo te verachten?' [Hemel en Hel 1-5:3 e.v.]
7. „…Je denkt
weliswaar, dat de Lutheranen, evenals ook alle andere confessies dit
[nieuwe] Woord [Nieuwe Openbaringen] van Mij zeker alom met de grootste
begeerte zouden aannemen?! – Ik weet wel
het beste hoeveel er zijn die ernaar dorsten! – Maar Ik zeg eens voor al: Onder
vele miljoenen geven enkele duizenden geen doorslag!
Voor de beteren is nu
overal voor gezorgd. Daarom hebben de weinige uitverkorenen dit Woord vóór de tijd minder
nodig dan de ontzettend grote en uiterst domme wereldse koppigheid! - Op de juiste tijd zal het wel tot allen
komen die ernaar zullen verlangen in hun hart!“ (Hemelse Geschenken, deel
2, bladzijde 490 e.v)
8. „…Hoe komt het
nu dan dat jullie met Jakobus en Johannes uitroepen: Heer, laat bliksem en
zwavel regenen op haar zieke hoofd! (de Roomse kerk)!?
Luister, daaruit blijkt
nog heel weinig ware liefde! Denken jullie dan, dat vernietiging de weg tot
beterschap is!? Zo dachten dan ook alle sektestichters. Maar zij hebben zich eveneens zeer vergist,
en de gevolgen waren: broedertwist, oorlog, moord en gruwelen van allerlei
aard!
Was zo’n verbetering
gezegend? Of kan er één sekte zeggen: ‚Mijn leer is niet met het bloed van
de broeders bezegeld!?’…
…Want dat zeg Ik waarlijk: Luther, Calvijn, Melanchthon
en nog meer anderen wegen niet op tegen een Johannes van het Kruis noch
tegen een Johannes van God noch een Franciscus, noch een Thomas van Kempen,
noch een Tauler, noch een Theresia en nog vele
duizenden andere.
Ja, daar zouden de
beroemdste protestanten nog heel veel hebben kunnen leren! Zelfs Swedenborg
is in Rome veel te weten gekomen wat hem de poort naar het innerlijk leven pas
zeer aanzienlijk heeft helpen openen; want hij was iemand die zich uit alles
het wezenlijke wist te verschaffen en er werkelijk zijn voordeel mee deed.
Zie, daarom gaat de wijze
naar de oude rommelkamer en vindt daar vaak grote schatten bedekt onder het
stof van de ceremonie. Het stof veegt
hij weg en legt het zuivere goud in zijn schatkamer. Doen jullie evenzo!“ – (Hemelse Geschenken, deel
1 - bladzijde 64 e.v. ]
9. „Het is dus ook
een ijdele vraag, welke uiterlijk, zichtbare kerken onder de velen, die Mijn
Naam gebruiken, de juisten zijn.
Het antwoord daarop luidt
en kan eeuwig nooit anders luiden dan: helemaal geen!
De kerk in je hart, dat Ik
gemaakt heb, alleen die is de enige juiste en tegen de voor eeuwig gewaarborgd;
al het andere heeft de wereld uitgebroed,
en behoort aan haar en geldt Mij eeuwig voor niets!’ [Hemelse Gaven3_47.05.25,11 e.v.]
10. „Een kerk is alleen
kerk als ze Mijn wil onderwijst en het leven predikt uit de Liefde, die aan het
kruis voor de hele aarde, ja voor de hele schepping bloedde. Maar een kerk
die alleen zichzelf zegent en al het andere vervloekt, is als een gierigaard
die allen de dood toewenst, om de bezittingen van allen in handen te kunnen
krijgen. Eerder zal echter een kameel door het oog van een naald draven dan
zo’n ‘gierigaard’ de hemel in.’ [Hemelse Geschenken, deel 1, bladzijde
291]
11. ‘Want waar niet Christus wordt
verkondigd in Zijn ware geest en in Zijn waarheid, daar heerst een vals
profetendom in plaats van een ware kerk.’ (Maan
en Aarde.01_073.01)
12.
‘…Wie Mijn leer aan deze zijde geheel zal aannemen, gaat reeds in zijn lichaam
over deze brug; wie echter op de aarde Mijn leer lauw en onvolledig of helemaal
niet aanneemt, die zal in die andere wereld [aan gene zijde] een diepe
duisternis om zich heen vinden, waardoor het heel moeilijk voor hem zal zijn om
deze brug [de leer van Jezus] te vinden!’ (GEJ.01_081,11)
UpToDate 2023-2024