"Moest de Christus dit niet
lijden en zo in Zijn heerlijkheid binnengaan?"
(Lucas 24:26)
17 januari 1844 's avonds
1. "Moest
de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid binnengaan ?"
2. In deze boven aangehaalde tekst wordt erop gewezen, dat de heerlijkheid
van het eeuwige leven niet door grote belezenheid en geleerdheid, maar door de
daad van liefde kan worden bereikt.
3. Men kan hier wel zeggen: Christus was toch zelf al het eeuwige leven en
had de heerlijkheid daarvan in zich. Waarom moest Hij dan daarna lijden om deze
heerlijkheid in te gaan?
4. Ik zeg echter: Christus was maar een mens en moest Zich de heerlijkheid
van God door Zijn daden geheel eigen maken, omdat Hij het eerste en
fundamentele voorbeeld was. En had Hij niet zo gehandeld, dan was het met de
hele schepping gedaan geweest; want pas in Hem worden Vader en Zoon, of, wat
hetzelfde is, de goddelijke liefde en de goddelijke wijsheid weer één. Want daarvóór had de liefde zich van de wijsheid gescheiden,
omdat de wijsheid in haar heiligheid zich onbereikbaar hoog had opgesteld en
eisen had gesteld, die onmogelijk te vervullen waren.
5. Maar de wijsheid was niets zonder
de innige vereniging met haar liefde: hoe echter kon zij zich opnieuw met haar
liefde verenigen? Zij moest in de mens Jezus de door haar gestelde verzoeningsvoorwaarden
zelf op zich nemen: ze moest zich zo diep mogelijk verdeemoedigen en alleen
daardoor werd ze weer volkomen één met haar liefde, die de 'Vader' is.
6. Daarom achtte Christus dan ook
alle wijsheid en wijzen van de wereld gering, daar Hij Zelf de eeuwige,
almachtige, fundamentele wijsheid van de Vader was. Alle schriftgeleerden
moesten wel een gruwel voor Hem zijn, als hun daden niet overeenstemden met
datgene wat in de schrift werd geleerd.
7. Hij als de eeuwige wijsheid uit
de Vader moest daden van liefde verrichten en de mensen leren, dat alleen de
wet van de liefde gold; ja, Hij moest zich tenslotte laten gevangen nemen en
kruisigen door de wijsheid van de geleerde priesters en moest op deze manier
als het oereeuwige Licht van de Vader of van de liefde de grootste smaad
ondergaan en zelf in de diepste duisternis geraken, waarom Hij dan ook
uitriep: 'Vader, waarom hebt Ge Mij verlaten?'
8. Dat Hij echter als het eeuwige
oerlicht in zichzelf een totale verduistering moest ondergaan bewijst dit tot
nu toe nog door niemand begrepen ogenblik, waarom na de dood van Christus aan
het kruis in de oneindige schepping een volkomen duisternis optrad en niet
alleen het licht van de zon, maar ook dat van alle zonnen in de gehele
oneindigheid gedurende drie uren verdween.
9. En deze verduistering geschiedde
op hetzelfde ogenblik als waarop de ziel van Christus na de dood in de hel neerdaalde,
om daar de geesten te verlossen, die in de oude wijsheid gevangen waren en om
ze naar het nieuwe licht te brengen, dat uit de hereniging van de Zoon
met de Vader alle oneindigheid begon te vervullen.
10. Christus moest daarom de oude
wet der wijsheid in Zich Zelf tot het uiterste betrachten, om alle ontstane
dwalingen daardoor voor de ogen van de Vader te verzoenen; ofwel alle wijsheid
moest worden gekruisigd, opdat daardoor de liefde van de Vader gerechtvaardigd
werd.
11. Dat deed dus God Zelf; wat wilt
u dan doen? Denkt u misschien dat u door de rechtvaardiging van uw wijsheid in
de heerlijkheid van het eeuwige leven zult ingaan?
12. Als Christus als de goddelijke
wijsheid Zelf werken der liefde moest verrichten, indringend moest prediken en
al Zijn wijsheid moest kruisigen en in de grote duisternis moest laten opgaan,
om daardoor weer volkomen in te gaan in de heerlijkheid van de Vader, die de
afgescheiden liefde in Christus Zelf was, dan zullen de mensen toch ook die weg
moeten bewandelen, als ze met Hem in de heerlijkheid van Zijn vaderlijke liefde
willen ingaan.
13. In de oerkerk van de wereld
heette het: u mensen kunt slechts door de liefde van God nader komen tot de
anders onbereikbare goddelijke wijsheid. Christus zegt echter: "Nu ben Ik
als de goddelijke wijsheid Zelf, als de Weg en het Leven de deur tot de liefde
of tot de Vader. Wie nu tot de Vader wil komen, die moet door Mij naar binnen
gaan".
14 . Hoe dan? Misschien door de
wijsheid, omdat Christus als de deur de goddelijke wijsheid Zelf is? O nee,
want juist deze wijsheid liet zich tot op de laatste atoom verdeemoedigen; zij
als de onaantastbare heiligheid van god daalde diep neer te midden van de
zondaren; die wijsheid die vroeger niet eens door een volkomen engel in haar
diepte kon worden aanschouwd, ging nu om met zondaren, at onder hun dak en werd
tenslotte door heidense soldaten en gerechtsdienaars gekruisigd.
15. Uit deze eindeloze
verdeemoediging van de goddelijke wijsheid zelf blijkt wel zonneklaar, dat er
niemand met een opgeblazen wijsheid in de heerlijkheid van het eeuwige leven
kan binnengaan. Niemand zal zijn studieboeken en geschriften kunnen gebruiken
om een trap naar de hemel te bouwen; dat kan alleen maar zijn ware deemoed en
zijn werkzame liefde voor de Vader.
16. In Christus ging alle
oergoddelijke wijsheid over in de liefde tot de Vader; daardoor werd uit de
Zoon en Vader de Ene. Dat moet ook zo gaan bij de mensen. De mens zal waarlijk
niet in de heerlijkheid van de Vader binnengaan, voordat hij met zijn hoogmoedige
verstand en met alle begeerten naar eer tot op de laatste druppel verdeemoedigd
wordt - ja, voordat hij niet alles aan de voeten der liefde wil neerleggen en
daardoor een korte duisternis van al zijn wereldse wijsheid zal ondergaan.
17. Christus moest dit lijden en
doen om in de heerlijkheid van de Vader in te gaan; zo moet ook elk mens dit
lijden en hij moet Christus getrouw navolgen, als hij in de heerlijkheid van de
Vader wil binnengaan.
18. Christus heeft echter niet op
universiteiten gestudeerd om daardoor als een hooggeleerde wijze in de
heerlijkheid van de Vader in te gaan, maar Zijn school heette: deemoed en
werkzame liefde. Als Christus het voorbeeld gaf, hoe is het dan mogelijk om
op een andere manier in Gods Rijk binnen te gaan?
19. Ik geloof dat het niet nodig is
meer hierover te zeggen, want uit de diepste wijsheid is dit zonneklaar
aangetoond. Doe daarom hetzelfde, dan zult u leven! Amen.
verkorte tekstweergave > blbtkst.17.htm