Bergen in Israël
·
Ararat berg van het nieuwe
begin
·
Nebo berg van het
uitzicht
·
Ebal berg van zegen en
vloek
·
Gilboa berg van de dood
·
Bergland Juda land van de reuzen
·
Sion berg van God
·
Hermon Hij is de grootste
·
Karmel berg van Elia
·
Berg van
zaligsprekingen berg van Jezus
·
Tabor berg van de hemel
·
Moria berg van de tempel
·
Olijfberg berg van de wederkomst
Berg uiterste topje meer van Galilea
Daar aten bijv. Jezus en de discipelen het ochtendbrood
en nog wat vissen. Men kon van deze berg bij helder weer hier heel goed hier en
daar de oever van de grote Middellandse zee zien en de torens van Sidon en
Tyrus. Het plateau van deze berg was zo groot en ruim, dat men er een
behoorlijke grote stad had kunnen bouwen, alleen de toegangen waren aan alle
zijden tamelijk steil en men moest er op diverse plekken vrij veel moeite voor
over hebben om omhoog te komen. [bron: GJE2-170]
Berg der verzoeking
Deze naam is afgeleid van quarantaine – Djebel Quarantal,
op 7 kilometer van de Jordaan af naar deze berg toe; het is een volle dag
lopen. Naar het zuidwesten ligt Qumran, het centrum van de Essenen. Het begin
van de berg begint door een klein dal Tal-es-sultan, alvorens je over een steil
pad al zeer snel hoogte wint. Dan kom je bij een klooster (gebouwd in 1894) en
een gids leid je verder omhoog. Daar is een rots, waar Jezus gegeten heeft en
met de beste blik op de Jordaanvlakte tot op de berg Nebo, 1200 meter. Met een
omweg kun je op die berg komen om de woeste omgeving te bereiken, waar Jezus 40
dagen heeft gevast. [Opm.: dit
was niet de Djebal Quarantal, 7 kilometer van de Jordaan naar deze berg toe,
maar boven Bethabara. Het was niet ten Noord-Westen van het oude voormalige
Jericho [500 meter boven de Jordaanvallei]
Berg der
zaligsprekingen
Men zegt dat het de berg Mons Beatus is, aan de oever van
het meer. Niet ver van Kapernaum ligt een bergvlakte met spelonken en grotten.
Berg Garizim
[via Jakob
Lorber ontvangen in 1840 van de Heer]: De Samaritaanse vrouw aan de
Jacobsbron zegt tegen Jezus: ‘Onze vaderen hebben op deze berg God aanbeden; en
U zegt dat in Jeruzalem de plaats is waar men God moet aanbidden. Op die berg
hebben de eerste aartsvaders God al aanbeden. In het volgende vers zegt Jezus
tegen haar: ‘Vrouw, geloof Mij, er komt een tijd dat u noch op deze berg, noch
in Jeruzalem God de Vader zult aanbidden.’ [GJE 1-27 3,4,6 – Johannes 4:21 & Joh.
4:20]
'In de
eindtijd zal de berg, waar des Heren huis is, zeker hoger zijn dan alle bergen
en zal boven alle heuvels verheven worden en alle heidenen zullen er heen gaan.
En ook zullen vele volken er heen gaan en zeggen: Komt, laat ons op de berg des
Heren gaan, naar het huis van de God van Jacob, opdat Hij ons Zijn wegen wijst
en wij op Zijn hellingen wandelen! Maar toch zal Zijn wet uitgaan van Sion en
het woord des Heren van Jeruzalem komen. (Jesaja 2:2-3).
De Heer
wijst de opperpriester van Sichar op het oudste godshuis op de berg Garizim –
tevens ook het echtste huis van God; maar het is verwaarloosd, daarom wil de
Heer het nu herstellen. Daarvoor hebben zij het oude huis zelf niet nodig en ze
hebben voldoende aan de voet van de berg. Daar begint de bekende Bergrede, die in
Mattheüs 5,6 en 7 heel goed weergegeven staat. Deze prediking duurt echter
ongeveer drie uur, want de Heer sprak dit keer langzaam ten behoeve van de
schrijvers. De prediking geschiedde niet
precies op het hoogste deel van de berg, maar vanwege de grotere en
gemakkelijker ruimte meer beneden op de eerste (tamelijk hoge) hellingen,
omdat veel volk uit Sichar de Heer gevolgd was en ook omdat daaronder veel oude
en al zeer zwakke mensen waren. En het werd al schemerig toen zij naar beneden
daalden. [GJE 1-39-15-17) – GJE 1-46-1] - Wij begonnen aan het vervolg van de
reis, die van nu aan sterk bergaf ging en
daarom ook sneller dan eerst verliep, toen
we berg opgingen. [GJE1-84 [16]]
De Bergrede vond plaats op de berg Garizim - weliswaar
aan de voet van de berg. Daar heeft het oudste en echtste huis van God gestaan.
En wat Jesaja voorspelde vindt daar plaats. De Bergrede, die ook in Mattheus 5,
6 en 7 heel goed weergegeven staat. Deze prediking duurde ongeveer drie uur. De
Heer sprak langzaam ten behoeve van de schrijvers. [bron: GJE1-39]
Tabor en Hermon juichen
bij uw naam – de berg Tabor is 588 meter hoog – als een muilwurf – het staat eenzaam in het landschap. [Ps.89:13]
BERG TUSSEN TYRUS
EN MAGDALA
Men kon
vanaf deze berg bij helder weer heel goed hier en daar de oever van de grote
Middellandse zee zien, en de torens van Sidon en Tyrus en nog een heleboel
andere plaatsen. Kortom, het uitzicht vanaf deze berg was prachtig en
wedijverde met verscheidene veel hogere bergen, waarvoor men vaak een volle dag
nodig had om die te beklimmen. De totale hoogte boven het oppervlak van de zee
bedroeg volgens de maten van deze tijd ongeveer vierduizend voet. Het plateau was zo groot en ruim, dat men er een
behoorlijk grote stad had kunnen bouwen, alleen de toegangen waren aan alle zijden
tamelijk steil en men moest er op verscheidene plaatsen vrij veel moeite voor
over hebben om omhoog te komen. Op een aantal plaatsen was deze berg zelfs
onbeklimbaar, maar van de kant waar wij hem beklommen hadden, was hij tamelijk
goed te beklimmen. En uit die richting hoorden wij dan ook, nadat wij ongeveer
een uur genoten hadden van het mooie uitzicht, veel mensenstemmen, met daar
tussendoor veel kreten van pijn van jong en oud en van mannen en vrouwen.
Terwijl de groep vooruit gezonden leerlingen zich bezig hield met de verkenning
van de omgeving en van de mensen bij Caesarea Philippi, bleef Ik tot het bijna
avond was nog op de (ZEE of op het
MEER), in de bocht bij de berg. [GJE2-170, 175 [1]
Berg bij Galilea
Petrus ging 03.00 uur voor zonsopgang van de berg
af en liep naar het schip aan de oever, dat van Magdala afkomstig was en koers
wilde zetten naar Jesaïra. De Heer bleef drie volle dagen op de berg aan de zee
bovenaan Galilea – dat één dag te voet reizen was naar Tyrus en Sidon. De Heer
bleef nog in de bocht bij de berg. [vlgs. hfdst. 2-175 en GJE2-169]
Berg Kisjonah
Deze berg ligt 8 km noordwestelijk van het huidige Migdal (voorheen
Magdala) en 5 kilometer westelijk van het meer gelegen; Toen de Heer en de Zijnen de tamelijk hoge heuvel beklommen (bij Kis
vlakbij het huis van Jonah - Kisjonah), die zich boven de grote inham verheft
en aan de voet waarvan de bekende herberg gebouwd is en waar overheen de
hoofdweg naar Jeruzalem leidt. [bron: GJE1-228]
Sibarah kende vroeger (2000 geleden klippen aan het meer –
tegenwoordig moet je meer het land ingaan, om deze rotsen te herkennen;
UpToDate 2024-2025