De
analogie van voedsel &
organen
Als jonge kinderen
vraatzuchtig worden door alles door elkaar te eten, zal dat vroeg of laat
leiden tot een of ander vervelend ziekteverschijnsel. In deze trant schrijft
Jakob Lorber, gedicteerd door de Heer. Want ‘als kinderen in
hun prille jeugd behept zijn met allerlei kwaaltjes, dan ligt de voornaamste
oorzaak in de ongeschikte voeding!’
In Jakob Lorber is bekend
dat in alle voeding legioenen zuivere en onreine natuurgeesten huizen, die in
het lichaam worden opgenomen. Dat hangt er vanaf welke voeding je tot je neemt.
De natuurgeesten kunnen via de voeding weer ‘vrij’ worden en zelfs een eigen
leven er op nahouden. Dat is hetzelfde wanneer
je hout in de kachel als vuur ziet verbranden.
De vrijgekomen
natuurgeesten in (gekookte, gebraden en
gekauwde) voeding trekken groepsgewijs aan elkaar vast en vormen een eigen
intelligentie. Zij kunnen de ziel van de mens in zekere zin positief of
negatief beïnvloeden. Vooral jeugdigen zijn voor zulke invloeden erg kwetsbaar.
Daarom is het de ouders raadzaam – zo schrijft Jakob Lorber – hen op te voeden
met gezonde [biologische] voeding. Als zij ongeschikte voeding tot zich nemen,
worden er grote hoeveelheden slechte en onreine geesten in het lichaam gebracht
en krijgt de ziel hierdoor vaak te lijden. [GJE1-242]
Onreine geesten in je
lichaam kun je vergelijken met parasieten, want zij parasiteren. Jakob Lorber
schrijft in verband daarover veel over het nodige vasten als aanbeveling. De
onreine geesten worden daardoor uitgedreven. Als een kind daaronder lijdt en
zulke uitdrijvingen niet wil lukken, zal het kind snel sterven, maar in het
geestelijke rijk goed verzorgd worden door engelen en het krijgt daar een goede
opvoeding. Voor de ouders is de vroegtijdige dood van hun kind een bittere pil.
Kinderen dienen daarom doelmatig te worden gevoed.
Wanneer een moeder
onreine spijzen eet [bijvoorbeeld spek, ham, varkensvlees], dan moet zij het
kind beslist geen borstvoeding geven, maar dit overlaten aan een andere jonge
moeder, die wel zuiver eet. Anders zal zij later veel zorgen met haar kind
krijgen. [bijvoorbeeld een psychose, een suïcidaal of een excessief gedrag,
etc.] [GJE1-242]
De Joden hebben daarom al
om die redenen in de tijd van Abraham de hoofdzakelijk voorgeschreven spijzen
van Mozes aangehouden. Hun hoofdvoeding bestond voornamelijk uit reine dieren en reine vruchten. Al
diegenen die zulke wetten met nauwgezetheid gevolgd hadden, kregen in die tijd
nooit zieke kinderen en zij bereikten later zelf een hoge ouderdom en stierven
gewoonlijk aan een ouderdomszwakte. [GJE1-242:1-7]
Alles in het leven heeft
voeding nodig. Zelfs gevoelige apparatuur, dat maar ‘amper’ voeding nodig heeft
en ‘ampère’ wordt genoemd.
De mens eet doorgaans,
wat hij lekker en nuttig vindt. De Heer waarschuwt ons vooral voor het ‘alles
door elkaar eten!’ Het is geen wonder dat vroeg of laat iemand behept wordt met
allerlei kwalen. Wijn is eigenlijk wel gezond, schrijft Jakob Lorber, mits het
ook met mate wordt gedronken, het liefst met apart water erbij, zoals men
tegenwoordig bij koffie water erbij drinkt.
Het is de lezer wellicht
niet ontgaan, dat engelen eveneens eten en drinken, want ten tijde van Jezus op
aarde werd Hij in Palestina regelmatig bediend door engelen. Een zeer bekende
engel is Rafael [gekleed in een hulplichaam!], en deze at ook vis, brood en
fruit, ja dronk zelfs wijn. Het viel de toenmalige leerlingen van Jezus op, dat
hij de spijzen en drank slechts tot bijna zijn mond bracht, maar niets kauwde
en doorslikte, toch verdween de spijze in zijn hulplichaam. Wat kan hiervan de
reden zijn?
In de hemel eten de
zalige engelen en geesten eveneens, maar in een veel meer volkomen zalige
sfeer. Het hemelse eten is weliswaar vergelijkbaar met onze stoffelijke wereld,
maar ongekend heerlijker. Dit schrijft zelfs Swedenborg. Zij allen proeven en
smaken het eten, zoals wij op aarde. Het verschil is dat zij geen stoffelijk
[materieel] lichaam hebben en is er bij hen geen STOFWISSELING nodig om de
geestelijke brandstoffen te verteren en te ontlasten.
In tegenstelling tot de
mens aan gene zijde, hebben wij een stofwisseling nodig om te kunnen
‘ontlasten’ via een materiële weg. Als het eten aan gene zijde geestelijk is,
dan moet in zekere zin het eten op aarde ook ‘geestelijk’ zijn, alleen gaan de
processen bij ons veel anders. Het eten is hier ‘stoffelijk’. De engel Rafael
haalde uit zijn voorgeschotelde stoffelijk eten het ‘geestelijke’ eruit, dat
nodig was voor zijn vergeestelijkte ziel. Dat doen wij eigenlijk ook, alleen
gaat het daar nog veel meer anders.
Kortom, alles wat de mens
hier eet, daarvan nemen wij het geestelijke tot ons, maar via een stoffelijke
weg. Eten we bijvoorbeeld veel wortels, waar caroteen in zit, dan zullen de
geestelijke stofjes niet naar onze voeten gaan, maar daarheen, waar het ook
thuishoort en nut heeft, want de voedingsstofjes van caroteen en de ogen zijn
nauw met elkaar verwant. Elk voedingsproduct is in zekere zin met een daarmee
overeenstemmend orgaan verwant of verbonden.
Selderij heeft de structuur van
botten. Het helpt, evenals rabarber [het bevat vitamine K], de botten sterk te
maken. Botten bestaan voor 23% uit natrium. Dit stofje vinden we terug in deze
groente. Omdat het veel oxaalzuur bevat doe je er een theelepel
wijnsteenbakpoeder in dat het zuur blust.
Heb je te weinig natrium, eet dan wat meer selderij. Dit alles bij
elkaar vult de behoefte van het skelet aan.
selderij
De Heer geeft ons via de natuur
visuele aanwijzingen bij welk soort fruit of groente er gelijkenissen
zijn op onze lichaamsdelen en haar orgaandelen. Tomaten zijn supervoedsel voor
hart en [bloed]vaten, evenals het menselijk hart. De tomaat is rood en heeft
vier kamers. Het stofje lycopeen gaat klontering tegen van het bloed.
schijfjes van de tomaat
Een wortelschijf lijkt veel op de iris en de pupil
van het oog. Beiden hebben gekleurde lijnen. Wetenschappelijk
is aangetoond dat wortels [dat caroteen bevat] de oogfunctie ook dus verbeterd.
inwendige structuur van een
wortel
Avocado’s en aubergines lijken op de baarmoeder en de baarmoederhals. Als
een vrouw per week één avocado eet, brengt dit de hormonen in balans. Het
vermindert ongewenste gewichtstoename tijdens de zwangerschap en kan mogelijk
baarmoederhalskanker voorkomen. De
zwangerschap duurt 9 maanden, een avocado heeft 9 maanden nodig om van een
bloesem tot een rijpe vrucht te groeien. De 9e Hebreeuwse letter ‚Teth‘ in het alfabeth betekent baarmoeder.
avocado
Druiven hangen in hartvormige trossen. Zij lijken op bloedcellen. Druiven bevatten vitaliserende krachtige
voedingsstoffen die op bloed en lymfe lijken.
rode en witte druiven
Een gepelde walnoot lijkt op de hersenen, een linker en een rechter
hersenhelft, de bovenste grote en de onderste kleine hersenen. Ze lijken zelfs
op de hersenrimpels en plooien van de neocortex. Walnoten eten is dus gezond hersenvoedsel.
Walnoten
Nierbonen lijken op de nieren. Deze helpen de nieren te genezen en hun
functie te verbeteren en te onderhouden.
nierbonen
Het voedsel wat wij eten
sterkt niet alleen het lichaam, maar veel meer de ziel en ook de inwonende
geestesgesteldheid. De Heer zegt om speciale redenen in Johannes 4:32, dat Hij
een spijze heeft gegeten, waarvan Zijn leerlingen niet weten. Maar hier heeft
Jezus het niet over een materiële voeding.
Tegen de Samaritaanse bewoners van Sichar, in het huis
van een vrouw, [uit het bekende Bijbelse verhaal van de Jakobsbron!] zeiden de
engelen, die op verzoek van Jezus daar ook waren en eten voor de aanwezigen had
bereid: 'Beste broeders! Eet al
deze vruchten maar gerust, want ze zijn
rein en smaken overheerlijk! Er zijn op aarde een aantal vruchten, grassen
en dieren, die in hun groei geholpen worden door onreine geesten, omdat dat zo
ingepast is in de goddelijke ordening, want ook duivels moeten de Heer dienen,
hoewel dat tegen wil en dank gaat! Want zoals een geketende slaaf zijn heer
moet dienen, zo moeten ook de duivels hun diensten verlenen; maar er rust geen
zegen op dit werk!’
‘En zo zijn er op aarde mensen, dieren en duivels, die
meer dan eens onder één dak
wonen en werkzaam zijn. Maar als zij gespaard willen blijven van al het mogelijke kwaad
van deze aarde, dan moeten zij geen
gebruik maken van slechte en onreine vruchten en dieren. De Heer heeft daarom door Zijn
knecht Mozes laten vaststellen, wat rein en goed is, en de Heer heeft de mensen
het gebruik van onreine dingen, waaraan ook boze geesten werken, ontraden, - en
dat is een voortreffelijk voorschrift. [GJE1-51:5]
De mensen kunnen zich
hier beter afzijdig van houden, als ze verschoond willen blijven van al het
mogelijke kwade van de aarde.’
‘Maar
alles wat jullie hier [in Sichar] wordt aangeboden om van te genieten, is rein,
omdat het voor jullie op zo'n wonderbare manier uit de hemel hierheen werd
gebracht, daarom kunnen jullie zonder bezwaar van alles genieten! Want wat de
Vader uit Zijn hemel geeft is rein en goed, en helpt het leven van de ziel en
de geest eeuwig vooruit.’ [GJE1-51:4,5]
‘Ten
tijde van Mozes in de woestijn luidde het devies: ‘De honger is de beste kok’,
en het volk zou tot zijn schade dikwijls uit honger rauw vlees hebben gegeten;
Mozes moest dus wel dit eetvoorschrift geven; daarom moesten die
spijzen toen vers en warm gegeten worden!’ [Jeugd van Jezus-216:20
e.v.]
Dieetwensen
Jezus geeft ons adviezen in voedsel. Voeding
moet zuiver en gemakkelijk te eten zijn, warm of koud, vers bereid of
opgeslagen. De Heer waarschuwt ons vooral tegen het eten van vlees van
verstikte dieren, omdat het ziek maakt. Voor de dieren die (door Mozes) als
onrein worden beschreven, zijn speciale bereidingsmethoden noodzakelijk. [GJE7-85:14]
Wat met mate en doelmatig wordt gegeten of gedronken, vers en goed
voorbereid, maakt niet onrein. We kennen het verhaal van Petrus op het dak, die
een droom kreeg om reine en onreine dieren te eten. (Matth.15:11). Hem
werd in een visioen opgedragen de onreine dieren te slachten en te eten. (Hand. 10:9)
Toen Petrus op het dak zat en in
gebed verzonken was bij een goede vriend die op dat moment zijn middageten
voorbereidde, verscheen aan Petrus een helder visioen. Hij zag een laken uit de
hemel komen en met daarop allerlei soorten
onreine dieren. Toen hoorde hij een stem, die hem de opdracht gaf op te
staan en deze dieren te doden en ze op te eten. Maar Petrus antwoordde, dat hij
zoeiets niet kon doen, omdat hij nog nooit iets onreins gegeten had. Dit beeld
drong echter driemaal aan hem op en toen hij wakker werd en zich afvroeg wat
deze droomvisioen toch te betekenen had, was hij behoorlijk van zijn
propos.
Bij zijn ontmoeting met Cornelius en zijn familie [waar hij logeerde]
begreep Petrus tenslotte de betekenis van dit visioen. [Hand.10:28]. [Overigens
was deze Cornelius, ook al op leeftijd en als militair gezagsdrager en broer
van de vicekeizer Cyrenius, bevriend met
Petrus.]
Paulus verzekerde de leiders van de
Joodse Gemeenschap, dat hij nooit tegen de gebruiken van de voorvaders was
tegengegaan. [Hand.28:17] Hij liet zien, dat hij persoonlijk de wetten van rein
en onrein vlees veronachtzaamde.
Als een uitgehongerd mens zijn lichaam bevredigt met niet selectief eetbaar
voedsel dan zondigt hij niet tegen de voedingswet van Mozes. Maar als een Jood
het vlees van onreine en verstikte dieren met hartelust eet tot ongenoegen van
zijn medemens, maar toch voldoende vlees van dieren heeft die als rein worden beschouwd, dan zondigt hij. omdat hij aanstoot gaf aan
zijn medemens. [Romeinen 14:20-21 - GJE6-222:12 e.v.]
Alle delen van het
lichaam moeten gevoed worden. Jezus zegt: ‘Alleen de ZUIVERSTE en de meest met
het licht verwante deeltjes worden tot voeding van de ogen verheven. [in materiële zin bezien zit in lijnzaad en lijnolie de meeste
lichtatomen!]
De met het liefdeleven
meest verwante psychische zielsdeeltjes worden met de levenssubstanties van het
hart geassimileerd.
De Heer beschrijft in de NO het volgende: ‘Want de voeding die een mens dagelijks tot
zich neemt maakt immers ook gedurende een bepaalde tijd een periodiek
voedingsdeel van het menselijk lichaam uit. De ziel haalt substantiële
specifieke voedingsstofjes als aanvulling en geeft het dan door aan het reeds
vastere lichaam.
Maar als het periodieke
voedingslichaam het zijne heeft gedaan, wordt dit als verder onbruikbaar
beschouwd, en het met de ziel nog nauw verbonden consistente lichaam het afval
verwijderd. Als het als een zeer grof materieel deel van het lichaam in het
consistente en met de ziel reeds nauwer verwante lichaam zou blijven, zou dit
zonder meer leiden tot de onvermijdelijke dood van het meer vastere lichaam.’ [GJE5-184: 5]
Hoe grover de
voedingsdeeltjes zijn, des te grover zijn ook de meest verschillende
lichaamsbestanddelen, die als voeding voor een bot geschikt zijn, maar niet in
het oog terecht zouden komen.
Verder zegt de Heer, dat
de mensheid, vanuit lichamelijk medisch oogpunt bekeken, zijn fysiek leven met ruim een derde kan verlengen, als wij in
plaats van een vlakke slaapplaats een goede rustbank en ruststoel zouden maken.
Met vlakke bedden ondergaat de bloedstatus en de bloedsomloop een sterke
verandering tussen de dag en de nacht, waardoor vroegtijdig allerlei
hindernissen en veranderingen in de verteringsorganen zal optreden. Als je op
deze wijze ’s nachts rust, dan zal alles vele jaren nog heel goed in orde
blijven.
‘Alleen voor onmatigheid
moet iedereen zich nogmaals hoeden. Wat boven de maat is,
dat is voor de mens slecht! Onmatigheid
bij het eten en drinken veroorzaakt maagkwalen. Onmatigheid in alcohol
veroorzaakt borstkwalen en onreinheid. De maag is het voedende levenshart
van het lichaam. Het hart in de mens is de voedende maag van de ziel.’
De leer van Jezus, is
voor de mens het ware brood uit de hemel, dat zijn leven voedt. Deze leer,
samen met de Bijbel, die daardoor wordt ontsluierd, is de ware levenswijze en
levensdrank voor de maag van de ziel. De
ziel is de feitelijke voeding. Tevens is zij het lichaam van de geest. Het
lichaam is niets anders dan een handlanger van de ziel.
Cyrenius stelde de Heer
een vraag over het voortleven van een tarwekiem: ‘Wat gebeurt er dan met de kiem van de tarwe als die tot
meel gemalen en vervolgens tot brood gebakken en daarna gegeten wordt? Leeft
in deze stadia de levenskiem nog steeds door?
` levensbelangrijke graan
De HEER zegt: "Zeker; want als jij het brood eet, wordt de
materie van het meel weldra weer langs de natuurlijke weg uit het lichaam
verwijderd, maar het kiemleven gaat dan door zijn geestelijke vorm meteen in
het leven van de ziel over en wordt volgens zijn overeenstemmende
geaardheid, één met haar. Het meer materiële van de levenskiem, wordt voedsel voor het lichaam en gaat
uiteindelijk, als het naar behoren gezuiverd is, ook in de ziel. Dat dient haar
tot vorming en voeding van de zielsorganen, zoals haar ledematen, haar haren
enz. en verder voor de vorming en voeding van al datgene, wat je van a tot z
aan een menselijk lichaam vindt.
Verder zei de Heer tegen Cyrenius: ‘Dat een ziel uit al dezelfde delen als het lichaam bestaat, daarvan
kun je je bij de engel Rafael, die aan onze tafel zit en nu met Josoë spreekt,
meer dan tastbaar overtuigen. (Mij naar de engel wendend:) Rafael kom hierheen,
en Iaat je door Cyrenius betasten!’ [GJE2-218:2,3]
De engel Rafael sprak dus
met Cyrenius en zei: ‘Een ziel bestaat uit al die delen waaruit het lichaam
bestaat. 'Als een zielloos en
geesteloos lichaam, dat op zichzelf bijna geheel uit materie bestaat, geen eten
tot zich neemt en ook niet nemen kan, dan moet het toch de ziel en de
levensgeest in dit lichaam zijn die het voedsel opneemt. Omdat het lichaam niets anders is dan een
handlanger van de ziel en voor zichzelf geen voedsel nodig heeft, daarom is
het dus de ziel en haar geest die zolang het voedsel van de aarde gebruikt als
ze haar lichaam bewoont, en het in stand houdt doordat ze het haar afval laat
eten! Want het lichaam wordt gevoed door
het afval van de ziel.’
‘Als dus in de materiële
mens slechts de ziel, zolang ze in het lichaam woont, het voedsel van de aarde
gebruikt, dan mag ik als ziel en geest, zolang ik mijn voeten op deze
aarde zet om jullie te kunnen dienen, en daarvoor een bepaald soort uit de
luchtmaterie geschapen lichaam heb, toch ook wel aards voedsel tot mij nemen?!’ [GJE1-206:14,15]
Het lichaam kan niet alle
afval van de ziel eten. Dan wordt zij
overladen. Dit teveel komt door vreterij, zwelgen en brassen. Zo’n ziel wordt
dan zinnelijk en materieel. De meeste afval blijft in de ziel achter.
Uiteindelijk wordt de ziel ziek en ontstaan er psychosomatische klachten. De
ziel raakt van haar goddelijk pad af en wroet zich verder in de materie. Men
neemt dan psychofarmaca, drugs, alcohol, nicotine en verder verdovende
middelen, die de geest niet ontvankelijk maken voor hogere doeleinden. De ziel
wordt dan ‘ongevoelig’ voor goddelijke zaken en natuurlijke middelen.
Voedselgeboden van
Mozes
Opdat kinderen niet ziek worden en niet op jonge leeftijd sterven, en dat
mensen gezond blijven, werden de zuivere dieren en de zuivere vruchten al
wettelijk door Abraham aan de Joden gemeld, voornamelijk door Mozes, en al
degenen die zich gewetensvol aan dergelijke wetten hielden, hadden nooit zieke
kinderen en bereikten een hoge leeftijd en stierven meestal van ouderdom.
De materie heeft verschillende
gradaties van hardheid. Hoe moeilijker het is, hoe wilder en onrein het is,
omdat zijn geestelijke stoffen, erin gestold, bestaat uit dezelfde verhouding
van zelfliefde, egoïsme, trots en heerszucht.
De dieren die zich vanaf het allereerste begin van de bevolking van deze
aarde bij de mensen hebben gevoegd – het vee zoals het schaap, geit, kip of
duif zijn van een zuiverder aard en een zachter karakter. Daarom is hun vlees
van het zuiverder behoud van de ziel voor de mens die van boven kwam het
meest gunstig. [GJE4-111:2-7]
Zelfs deze dieren moesten echter kerngezond zijn en konden niet tijdens het
bronstige seizoen worden geslacht, omdat in zo'n tijd het anders zuivere dier
onrein is. Na verloop van tijd voegden andere dieren, zoals het paard, ezel,
kameel, varken, hond, kat zich bij de mens, maar aanvankelijk alleen bij de
kinderen van deze wereld, terwijl met uitzondering van de ezel en later ook de
kameel de bovengenoemde dieren bij de Joden geaccepteerd met een vriendschap op
de achtergrond.
In de tijd van Jezus had een echte Jood zelfs vrees voor een paard en een
hond, en hij was geen vriend van een kat en vertrouwde de kameel niet helemaal.
Watervogels en kippen waren voor hem
weerzinwekkend.
De Mozaïsche zuiverheidwetten (betreffende de reine en de onreine dieren)
waren geen stimulans om vlees te eten, maar de wetten werden juist gegeven
tegen de te grote vleesetende hebzucht en de (bijbehorende) onbedwingbare
wellustigheden.
Onder de leiding van Mozes in de woestijn werd gezegd, dat honger de beste
kok is! De mensen zouden destijds vaak rauw vlees hebben gegeten uit honger,
maar ten nadele van henzelf. Daarom moest Mozes een bepaald dieet voorschrijven
en moest het voedsel vers en warm genoten worden.
De Heer zei niet
zomaar: ‚Wordt
dus als verbreiders van Mijn leer. Wat met mate en doelmatig door de mond naar
binnen gaat, verontreinigt de mens nooit. Alleen datgene verontreinigt de mens,
wat vanuit het hart door de mond naar buiten komt tot schade van de medemens!
Zo zullen jullie met deze leer aan de mensen blijvend de ware zegen geven en
het ware heil, dat over duizend jaar en
nog eens duizend jaar even zuiver zal zijn als Ik het nu geef en gegeven heb!’ [GJE5-131:8];
Op de juiste wijze eten
en vasten
Jezus zei ongeveer 2.000
jaar geleden tegen Petrus: ‘Wie op de juiste wijze vast, handelt beter dan
degene die altijd zwelgt en brast. Het juiste en echte vasten bestaat daaruit,
dat men zich onthoudt van alle zonden. En eet niet meer dan echt noodzakelijk; al
het andere vasten heeft weinig of geen zin.’
De ziel vraagt voor haar
lichaam om stoffelijk voedsel. Met dit voedsel komen – zo schrijft Lorber – ook
altijd een legioen meer vrij geworden, nog steeds onreine geesten in haar
lichaam! Zulke geesten noemen wij in onze taal ‘microben’, wel zichtbaar onder
een eenvoudige microscoop. Deze moeten meehelpen bij de verdere opbouw van het
zielenlichaam [dus het tot in stand houden!] En zij verenigen zich geleidelijk
aan. Weldra vormen zij echter hun eigen specifieke zielen met een eigen
intelligentie die aan hun eigen soort eigen is.‘
‘Zij beginnen
voorzieningen in het lichaam aan te brengen die voor hun vermeende heil
geschikt zouden zijn. Als zulke geesten bij jonge kinderen indalen [door
voedsel zoals te vaak en teveel rauwkost en onrijp fruit!] dan krijgen zulke
kinderen bepaalde verschijnselen als bezetenheid of zij sterven voortijdig aan
een of andere ernstige kwaal.’
Fanatiek vasten en
kastijden van het lichaam doet de ziel geen deugd, zegt Jezus via Lorber, maar
men begaat dan een buitengewone grove zonde.
[Ik zelf heb vaak en fanatiek een ‘Mayerkuur’ gedaan, en moest dit uiteindelijk
bekopen met een niet meer werkende schildklier.]
Petrus vraagt zich af, hoe het lichaam gevoed kan worden
met het afval van de ziel. Heeft de ziel dan ook een maag en uiteindelijk zelfs
een anus?' De Heer antwoordde hem: ‘De ziel wordt zelf door zwelgen en brassen
zinnelijk en stoffelijk; zij wordt overladen, en het lichaam kan niet alle
afval van de ziel opnemen, en het gevolg is dat het afval in de ziel blijft.
Dat bedrukt en beangstigt haar zo, dat zij alle middelen en wegen zoekt om het
te veel opgehoopte afval te laten verdwijnen. En die wegen bestaan dan uit
allerlei ontucht, hoererij, overspel en nog meer van die zaken. Maar omdat
de ziel daarvan een zekere lustprikkel ondervindt, wordt ze vervolgens steeds
wellustiger en richt zich daarna nog meer op het zwelgen en brassen, en ze
wordt uiteindelijk geheel zinnelijk en in geestelijke levenszaken volkomen
duister, daardoor hard, gevoelloos en tenslotte slecht, trots en hoogmoedig.
Wanneer zo'n ziel haar geestelijke waarde op grond van de nu aangegeven
levenswijze heeft verloren en ook noodzakelijk moest verliezen, en daardoor geestelijk
dood is gegaan, begint zij letterlijk uit haar afval een troon op te richten,
en tenslotte stelt ze er een eer in en denkt dat ze aanzien heeft vanwege haar
grote hoeveelheid afval.’
De Heer zegt verder:
Alle mensen, die in deze wereld een welgevallen hebben aan wat hun
zinnelijkheid prettig vindt, zitten als ziel tot over hun oren en ogen in het
dikke afval en zijn daarom geestelijk doof en blind en willen niet meer zien en
horen en begrijpen, wat hen zou kunnen helpen. Wees daarom altijd matig met het
eten en drinken, opdat jullie ziel niet ziek wordt en te gronde gaat in haar
afval!'
‘Er zijn mensen, die door
een bepaalde kastijding van hun lichaam de geestenwereld willen binnendringen
en dan met hun krachten de natuur willen bedwingen; dat is niet alleen helemaal
onnut voor de ziel, maar ook erg schadelijk. De ziel valt dan als een halfrijpe
vrucht van de boom des levens, terwijl de levenskern altijd verrot, leeg, doof
en dus dood is. Zulk kastijden en vasten is dus geen deugd, maar een buitengewoon
grove zonde! Wie daarom volgens de ware orde wil leven, moet net zo leven als
Ik leef en leer om te leven, dan zal ook hij de vrucht des levens in zich tot
bloei zien komen en rijp zien worden. Daarin zal zich geen dode, maar een
geheel levende kern vormen voor het enige eeuwige leven in de geest en deze zal
zich ordelijk en voorspoedig ontwikkelen tot een heel levend zelfbewustzijn. Nu
weten jullie ook in dit opzicht wat er geheel volgens de goddelijke ordening
gedaan moet worden; doe dat, dan zullen jullie het leven in je hebben!’ [GJE1-207:2 e.v.]
Maar de tegenwoordige
jeugd gaat regelmatig op zoek naar wereldse ‘vreemdsoortige lekkernijen’ en
bijna niemand vraagt zich af of dat rein of onrein is. [denk bijv. maar aan de
kunstmatige aroma’s, de smaakstoffen, de zogeheten foute E-nummers]. De onreine
ziel zal daarom ook veel onrein voedsel eten. Deze [ver]werkt alles naar binnen
wat maar eetbaar lijkt. Een dergelijke ‘onreine’ ziel lijkt volgens de
geschriften van Jakob Lorber in de ether of in de geestelijke wereld dan ook op
een vraatzuchtig dier, dat in overeenstemming is met haar ziel.’
‘Het voedsel wat wij uit
de aarde halen, wordt door een onzichtbare goddelijke hulp [een engel – dat is
meestal de engel Rafael], heel nauwkeurig onderzocht. Als iemand al zodanig is
vervuild, ontstaan – voor de redding van de reeds te materialistisch ingestelde
ziel, grote en nog grotere ziekten. Jakob Lorber schrijft dat zo iemand daarbij
zijn eetlust verliest. De ziel probeert dan bijvoorbeeld met allopathie zijn oude
vuil uit het lichaam te verwijderen. [materie wordt het beste met materie
behandeld]. Volgens de NO helpt dit maar gedeeltelijk, maar nooit helemaal.
Jezus zegt hier dus
letterlijk: ‘Als een mens naar lichaam en ziel volkomen gezond wil blijven, dan
moet hij van kind af aan matig gevoed worden met zuiver voedsel. En steeds
een en hetzelfde voedsel! Want als de mensen gebleven zouden zijn bij de
kost die hun door Mozes is aangegeven, dan zouden de artsen met hun
‘geneesmiddelen’ nooit iets bij hen te doen gekregen hebben.’ [GJE10-210:1-4 e.v.]
Vissen van het goede soort, die zich in schoon water ophouden, en klaargemaakt op de manier
zoals het hoort, zijn het meest gezondste voedsel voor het menselijk lichaam.
Waar dergelijke vissen niet te krijgen zijn, is tarwe en gerstebrood op zichzelf de meest gezonde voeding voor de
mens, evenals de melk van gezonde
koeien, geiten en schapen. [tegenwoordig ook
speltgraan en havermout!]
Onder de peulvruchten
nemen linzen de eerste plaats in, en
ook zoals bij het bereiden van brij van de grote Perzische maïskorrels. Alleen
het vlees van enkele kippen en duiven,
maar van een gezond en rein rund en ook van geiten en schapen, in volkomen
bloedeloze toestand, dan kan gebraden of gekookt gegeten worden; gebraden
verdient echter de voorkeur boven gekookt.’
‘Het bloed van dieren moet echter door niemand worden gegeten.’ [dus
ook geen bloedworst!]
‘Wat Ik nu heb opgenoemd
is en blijft voor de mensen het eenvoudigste, zuiverste en gezondste voedsel;
al het overige -met name wanneer het overmatig wordt gegeten -is schadelijk
voor de mens, en met name, wanneer het niet zodanig wordt toebereid, dat het
boze van de natuurgeesten er volledig uit wordt gehaald.' [GJE10-210:4-8]
Nogmaals, onder de
peulvruchten nemen linzen de eerste plaats in. Jakob, de zoon van Izaäk,
bereidde in zijn tijd de rode linzensoep,
en zijn broer Ezau, die moe van een jacht terugkeerde, had zoveel trek, dat hij
zei: ‘geef mij die lekkere klaargemaakte linzensoep’, waarop Jakob zei: ‘onder
de voorwaarde, dat ik jouw eerstgeboorterecht ontvang’. De deal werd dus
gesloten.
De Heer geeft ons
adviezen over het gebruik van vlees eten. Het mag gebraden worden maar in een
volkomen bloedloze toestand. Dus geen biefstuk van de haas. Dit vlees
bevat het meeste bloed. Jezus zegt dat uit het gegeten voedsel het slechte er
eerst vooraf uitgenomen moet worden, dat wil zeggen, het slechte van de
natuurgeesten.
natuurgeesten
Fruit moet altijd volkomen
rijp zijn. Eens zal de tijd komen dat ieders geest vrij zal worden zegt Jezus.
Zolang echter de wijn in de mens niet flink is uitgegist en door het
gistingsproces het onreine uit zich verwijderd heeft, dan kan het hemelse licht
zijn wezen niet doordringen.
Al het vlees [het vlees
van de geest is de ziel!] zal niet te gronde gericht worden, maar zal met de
geest opstaan tot het eeuwige leven. Met vlees bedoelt de Heer dus niet zozeer
het feitelijke vlees van de ziel, dat is het lichaam, maar de materiële
hoogmoed moet vernietigd worden door het
geloof.’ [GJE1-19:21]
Nog wat praktische
voedingsvoorbeelden
De tuinboon werd
beschouwd als de belangrijkste voedselbron voor harde werkers en als
tussenvoedsel voor schoolkinderen, maar het leverde het gewone volk ook steeds
waardevolle voedingsstoffen op, die hen door menig zware ontbering heen
loodsten.
Tuinbonen
De zoete erwt kreeg zelfs
de bijnaam "hemels geschenk" omdat dit voedselproduct het overleven
van arme mensen verzekerde in tijden van grote hongersnoden in Engeland.
zoete erwt
De linzen werd vroeger
ook gebruikt om ziekten zoals waterpokken of wormbesmettingen te behandelen.
linzen
De kikkererwt stond al in
de oudheid bekend als bijzonder voedzaam.
Kikkererwt
Bambu heeft
de vorm van de wervels in de rug; hier worden medicijnen van gemaakt en is toe
te passen tegen osteoporose en het stimuleert de calciumhuishouding van de
wervelkolom om stevig rechtop te staan.
Bambu
De sperziboon
heeft eveneens de vorm van de rug. Het bevat veel eiwit en geeft flexibiliteit.
sperzibonen
De alruinwortel is wel een van de meest typische planten.
Het is een wortel in menselijke gestalte, een zogenaamd ‘aardmannetje’; op het
hoofd zie je drie bloemen aan een lange stengel. De alruin [de mandragora] zou
het kwade in de mens kunnen bestrijden. Hij staat tot aan zijn heupen in de
aarde, omgeven door een kaal en verlaten landschap.
mandragora =
alruin
Wie scherp
de uiterlijke vorm van een plant [signatuur] observeert, zou aan de hand van
bijzonderheden aan de weet kunnen komen, wat een plant te vertellen heeft.
Het speenkruid met vele knobbeltjes aan de wortel kan
gebruikt worden tegen kropzweren en aambeien.
speenkruid
Parkinson
Het aantal patiënten met parkinson is explosief gestegen. De medische
wereld in de neurologie geeft toe dat veroudering hierbij helemaal geen rol speelt.
Het betekent gewoon dat men te lang is blootgesteld aan schadelijke stoffen in
de lucht, bijv. wonen aan een drukke verkeersweg: auto’s die zware metalen
uitstoten en in de woonwijken en in de
moestuinen lang de weg terecht komen.
Pesticiden kunnen mogelijk de leefomgeving
letterlijk ‚verpesten‘ en het werken met verdelgingsmiddelen verpest niet alleen de lucht en de grond,
maar ook de mensen. De schadelijke stoffen blijven toxisch in het lichaam
achter, vooral in de hersenen.
Symptomen
van Parkinson zijn bijvoorbeeld loopproblemen [stijf houterig lopen of kijken]
zich traag voortbewegen, depressiviteit of stoornissen van het geheugen. De
zenuwcellen in de hersenen zijn door de opgehoopte pesticidenstoffen
beschadigd, waardoor er geen dopamine kan worden aangemaakt.
Bespoten
voedsel is bewerkt met giftige pesticiden. Als je jarenlang bespoten voedsel
eet, kan dat een gevaar opleveren voor je gezondheid. Omschakelen naar
biologisch voedsel is een verstandige optie. Het wassen van bespoten groente en
fruit helpt echter maar voor een klein deel om de giftige stoffen te miniseren,
maar toch zetelen deze giffen nog in de dieper gelegen lagen onder de schil.
Een lang
gebruik van Chorella is zeker aan te bevelen omdat het de zware metalen kan
verwijderen. De Heer geeft ons de raad om zuinig te zijn met de aarde: ‚EER JE
VADER EN MOEDER’ betekent niet alleen respect naar je ouders en je voorouders,
maar ook naar ‚moeder aarde‘ toe, die ons van al het eten voorziet.
UpToDate 2024-2025