Alfabetisch Bijbels [ingekort] register van de letter Z
Zacharias – Griekse vorm van Zekarja en betekent: ‘Jaweh
gedenkt’. Profeet ten tijde van Zerubbabel, ongeveer
tegelijk met Haggaď = Zekarja
– Nehemia 12:16; Matth. 23:35 en Lucas 11:51 – ook
vader van Johannes de Doper; er waren meer Zachariassen
– ook Zacharias de 11e van de 12 kleine
profeten; Het is echter
een bewezen feit dat de vuurzuil na de gruwelijke moord op priester Zacharias tussen het offeraltaar en het allerheiligste
plotseling verdween, en sindsdien ondanks alle bidden en smeken niet meer te
voorschijn kwam. Vooral daarom heeft men toch ook de prediker Johannes, die een
aantal jaren bij Bethabara werkte, in de gevangenis
gebracht. Want men was bang, dat hij als zoon van Zacharias,
die beslist geen goed getuigenis over de priesters in Jeruzalem gaf,
gemakkelijk iets over de namaak ark zou kunnen weten en dat aan het volk zou
kunnen vertellen! Daarom wordt ook de timmerman zo vervolgd, omdat men hem moet
vrezen vanwege zijn duidelijke profetische gave, waarmee hij het volk in zou
kunnen lichten. Rond Mattheus 15:10 speelt zich het
verhaal af van de hoofdman in Genezareth. Deze zegt:
dat nauwelijks dertig jaar geleden - zeg maar een kleine 30 jaar (Jezus was al
een half jaar met Zijn leerlingen aan het prediken! Dan moet Jezus bijna 29,5
jaar zijn geweest toen Hij begon te prediken). bron: GJE2-52,124
- Zacharias werd in de tempel
vermoord. bron: GJE1-117 - Zacharias de profeet
profeteerde in 465 v. Chr. dat de Messias voor 30 zilverlingen zal verkocht
worden – Zach.11:12,12. Zacharias = Jaweh herinnert zich – hij was hogepriester tot de afdeling
van Abia (Jaweh is vader) -
Hij werd in de ochtendschemering vermoord en de kinderen van Israel wisten het
niet. Na zijn dood viel het lot op Simeon. Hij zou eerst de Christus mogen zien
voor hij sterven zou.
Zacheus – de belastinginspecteur van de Romeinen,
wilde Jezus zien en horen; hij klom in een boom, want hij was klein van
gestalte. Hij bekeerde zich en beloofde alles wat hij teveel had genomen
viervoudig terug te zullen geven; Lukas 19;
Zachtmoedigheid
- Zegen daarom
liever je vijanden, dan dat je ze vangt, berecht en in kooien zet, dan zul je
gloeiende kolen op hun hoofden stapelen en ze voor jullie onschadelijk maken!
Met de liefde, de zachtmoedigheid en het geduld kom je overal terecht; als je
echter de mensen, die ondanks hun blindheid tenslotte toch je broeders zijn,
berecht en veroordeelt, dan zul je in plaats van de zegen van het evangelie slechts
vloek en tweedracht zaaien onder de mensen op de aardbodem! bron:
GJE1‑75
Zadok – deze leefde ten tijde van David [1000 j.
v. Chr.] – hij was een bekende priester en werd opperpriester als beloning voor
zijn houding bij de zalving van Salomo tot koning;
Zafnath Paäneach – dit was de naam die Jozef van Egypte kreeg.
Betekent behouder des levens – Jozef had de Egyptenaren voor de hongerdood
bewaard;
Zebadja – deze was poortwachter of koster in de
tempel – er was ook een Zebadja, die officier was bij
de koning David.
Zebedeüs – griekse vorm van
Sebadja – betekent: ‘Jaweh
schenkt’ – vader van de discipelen/apostelen Jakobus (de jongere) en Johannes;
toen hij op een keer met zijn beide zonen Jacobus en Johannes viste, lieten ze
hem plotseling alleen in de boot achter, want Jezus riep hen en ze volgden Hem.
Zebulon – betekent ‘woning’. Gen. 30:20 – 16e zoon van Jakob en de zesde van Lea – Jacobs zegen voor Zebulon – Gen. 49:13; hij was de 6e en jongste
zoon van Jacob en Lea, broer van Ruben, Juda, Levi, Simeon en Issaschar - De nakomelingen van Z. woonden aan het strand
van de wijde zee – hun land omvatte een deel van de vlakte van Jizreël. Jesaja schrijft over dit
land: de straat aan het meer, het gebied van de Jordaan van het heidense Galilea: het volk
dat in het donker leefde, heeft een helder licht gezien. Zij, die in het
schaduwrijk van de dood woonden, is een licht verschenen. Het land Zebulon en het
land Naftali, aan de weg langs het meer aan de
overzijde van de Jordaan en het heidense Galilea, dit
volk dat in duisternis was, heeft een groot licht gezien en voor allen
die daar in de schaduw van de dood zaten, is een geweldig licht verschenen. - Jesaja 9:1 - bron: GJE1-12
- Zebulon en Chorazin lagen vroeger bij elkaar, maar in een grote
afstand. En de vrouw stond blij en vrolijk op en ging naar haar huis, dat een halve dagreis verderop lag;
(VAN OMGEVING VAN KAPERNAUM NAAR ZEBULON) want ze was de dochter van een
pachter achter Zebulon en was ongehuwd. Toen ze
dertien jaar oud was, beging ze een misstap met een zinnelijke man, die haar
daarvoor twee ponden goud gaf; om deze reden moest ze echter hierna twaalf jaar
lijden en de volle twee ponden goud opmaken, die in die tijd meer waard waren
dan 100.000 gulden nu. Ze was dus door dat geschenk rijk geworden, maar moest toch
eerst al haar rijkdom weer teruggeven, voor ze gezond kon worden. GJE1-111 [18]
Zedekia – dit is de naam van bijv. de laatste koning
van Juda, maar ook een van de vele valse profeten die Achab
had;
Zefanja – deze profeet leefde 621 v. Chr. en schreef
een bijbelboek, en predikte dat er slechte tijden
zouden aanbreken;
Zegen
- Zegen die je vervloeken
en doe degenen geen kwaad die je haten en vervolgen, dan zul je God welgevallig
zijn, rust hebben en gloeiende kolen stapelen op het hoofd van je vijanden. bron:
GJE1-187
Zela – Saul en Jonathan
waren eerst allebei begraven in Jabes, maar later
werden ze overgebracht naar Zela, een stadje in het
stamgebied van Benjamin;
Zelfbeschouwing, innerlijke - Nogmaals oefenen in de innerlijke
zelfbeschouwing, die gelijk staat aan een echte sabbatviering in God. Toen de
Heer dat zei werd alles stil in huis en zaten zij ongeveer drie uur zo. bron:
GJE2-166 - Het was vroeger
2000 jaar geleden ook al de gewoonte elkaar te kussen en te omarmen - Er is
voor een mens niets heilzaams dan zo nu en dan zichzelf innerlijk te
onderzoeken! Wie zichzelf en zijn krachten wil ontdekken moet zich meerdere
malen zelf onderzoeken en innerlijk bekijken. Sommigen weten echter niet hoe ze
een begin moeten maken met de innerlijke zelfbeschouwing. Dan zeg Ik: Rust en
denk in stilte actief na over jullie doen en laten, over de jullie bekende wil
van God, en of je deze hebt opgevolgd tijdens de verschillende periodes van je
leven.
Op deze manier heb je je
innerlijk onderzocht en daardoor bemoeilijk je het binnendringen van de satan
in je steeds meer. Want deze probeert met al zijn energie, om de innerlijke
zelfbeschouwing van de mens door middel van allerlei nietszeggende
begoochelingen te verhinderen. Want als de mens eenmaal door oefeningen
enigszins vaardigheid heeft verkregen in de beschouwing van zijn innerlijk, dan
ontdekt hij in zichzelf ook heel gemakkelijk en heel snel welke valstrikken de
satan voor hem heeft opgezet,en dan kan hij deze behoorlijk onklaar maken en
vernietigen en tijdig maatregelen nemen tegen alle toekomstige valsheid van
deze vijand. Dat weet de satan maar al te goed en daarom is hij zo ijverig
mogelijk bezig om de ziel zelf met allerlei begoochelingen af te leiden naar
uiterlijke zaken en onderhand heeft hij dan niet veel moeite om onzichtbaar
voor de ziel allerlei vallen uit te zetten, waarin zij tenslotte zo verstrikt
raakt, dat ze dan niet meer tot zelfbeschouwing kan komen en dat is heel erg.
Want daardoor wordt de ziel steeds meer gescheiden van haar geest en kan zij
deze niet meer opwekken en dat is in de mens dan al het begin van de tweede dood.
De satan zal zeker niet nalaten om jullie af te leiden met het een en andere
spektakel van buitenaf. bron:GJE1-224
Zelfstandigheid
- Of de
zelfstandigheid voorlopig echter iets zaligs of iets onzaligs is, dat is dan
uit het oogpunt van de Schepper niet belangrijk, want voor ieder wezen is een
deur opengelaten om op de uitgestippelde wegen de zaligheid te bereiken. Wil
het ‑ dan is dat goed voor het wezen, wil het echter niet ‑ ook
goed! Want niemand anders heeft daaraan schuld dan alleen het wezen zelf. Het
behoudt eeuwig zijn zelfstandigheid. Zalig of niet, is dan niet belangrijk,
want in de grond van de zaak moet het als schepsel toch voldoen aan de totale
orde van de Schepper. bron: GJE2-227
Zelfverloochening
- Heb je vijanden
lief en zegen die je vervloeken - en doe goed die jou kwaad doen. Oefen bij
iedere gelegenheid in de zelfverloochening. bron: GJ2-74
Zeloten = grieks: ijveraars – een groep, ontstaan in de kring der
Farizeeërs, die met geweld het volk wil bevrijden van de Romeinse
overheersing., bijv. Judas de Galileeër – Hand. 5:37
& Simon Zelotes – Mathh.
10:4, Mc.3:18
Zerubbabel – toen de joden uit hun ballingschap in
Babel terugkeerden in Jeruzalem, was Zerubbabel één
der leiders; hij speelde een grote rol bij de wederopbouw van de tempel in
Jeruzalem.
Zeruja – dit was de moeder
van de bekende generaals Joab, Abisal
en Asahel;
Zeventig
jaren - Na
70 jaar zal Ik jullie weer naar Jeruzalem brengen – Jer.29:10 – Jeruzalem had
zware zonden begaan - Jer.25:4,5,8,9 - Klaagliederen 1:8, 3:42 en
4:6 - Ezra leefde in de tijd dat die 70 jaar al voorbij was. De woorden van Jeremia gingen in vervulling. Al de dagen dat het woest
lag, heeft het gerust, om de 70 jaar vol te maken – 2 Kron.36:20,21 – 70 jaar
mocht er niets gedaan worden op het land – de achtergelatenen
door Nebukadnezar in Juda leefden van de schamele
opbrengst. (2 Kon.24:8-17) Een joodse opstand bracht de Babyloniërs
terug naar Jeruzalem en maakten de stad gelijk met de grond (2 Kon.24:20 en
25:8-10)) – velen vluchtten naar Egypte bang voor de wraak der Babyloniërs (Chaldeeën) - God zei via Jeremia
44:1,2 – u hebt zelf de rampen gezien die Ik over Jeruzalem van Juda heb
gebracht – ze zijn nu een puinhoop waar niemand meer woont – Jer.44:1,23.
Daniel berekende wanneer de 70 jaren moest eindigen. Hij schreef: ik, Daniel
leidde uit de boeken af hoeveel jaren het zou duren voordat de puinhopen van
Jeruzalem verdwenen zouden zijn – Dan.9:1,2
Zeventig
leerlingen van Jezus
- Hij stelde ook nog andere 70 en zond hen heen voor Zijn aangezicht, twee en
twee, in iedere stad en plaats, waar Hij komen zou – Lukas 10:1 - Volgens 1
kor.15:5-6 waren er nog meer dan 70 discipelen
- Paulus schrijft over Jezus na Zijn opstanding: dat hij is van Cefas gezien, daarna van de twaalf. Daarna is hij gezien
van meer dan 500 broeders op eenmaal. – van de laatsten
zegt hij, dat sommigen zijn ontslapen; maar toen hij schreef, leefden de
meesten nog.
Ziba – zoon van Saul [Mefiboseth] – deze was
kreupel – werd verzorgd door Ziba;
Ziel, wat is zij?- Swedenborg beschrijft de ziel van mens en dier. Dieren hebben niet
een specifieke wil en verstand, zoals bij mensen, hoewel identiek. Bij de vrouw
overheerst de wil, bij de man de intelligentie. Vandaar in een goed huwelijk
van beide eigenschappen geen oppergezag. Het denken is nauw verbonden met de
ziel. Het denken is weggedreven door ruimte en tijd, vandaar dat de mens op een
natuurlijke wijze denkt. De ziel voelt en neemt waar, ze is de mens zelf! En
zelfs de koningin van de mens. De ziel is feitelijk vrouwelijk. Het gemoed gaat
uit van de ziel en staat dus onder de ziel. Ook het lichaam staat onder de ziel
en de gemoedsgesteldheid. Lorber schrijft dat onze
gedachtewereld als een registratieboek is. Een soort paspoort waarop alles
genoteerd staat en waarin men zichzelf herkend. In de geestelijke wereld zal
dit later bepalend zijn in het verdere leven.
De ziel kan gemakkelijk iets oproepen en associëren, bijv. bij geuren en
bij smaken in bepaalde omstandigheden. Het specifieke daarvan blijft achter op
de hiervoor bedoelde hersenplaatjes. Vandaar ook, dat de ziel alles
registreert. Salomo zei al, dat je in je hart de wijsheid kunt vinden, daarin
woont het geestelijk orgaan, dat steeds openstaat, namelijk het geweten. Het
gevoel zetelt dus in het hart. In het rijk der heerlijkheid, zoals in alle
hemelen, worden de zielen samengebracht, alles volgens hun karakter en identiek
gedrag.
Zilla – vrouw van Lamech, de moeder van Tubal-Kain;
- de eerste smid;
Zilpa – het dienstmeisje van Lea van Jacob, werd
de moeder van twee zonen van Jacob: Gad en Aser;
Zimram – deze was ook een
zoon van Abraham en Ketura;
Zimri – de legeroverste
vermoorde zijn koning Ela, doch hij zat zelf maar 7
dagen op de troon, waarna hij ontkwam – 1 Kon. 16;
Zinnebeelden
- Mozes geeft bij zijn uitbeelding van de schepping alleen maar beelden, die
betrekking hebben op het ontwaken van het eerste godsbegrip bij de aardse
mensen, en niet op de materiële schepping van de Aarde en alle andere werelden.
bron: GJE1-156
Zippora – de vrouw van de
leider Mozes, heeft haar man wel op romantische wijze gevonden. Terwijl ze
water putte hielp hij haar en zo begon het. Hun twee zonen heetten Gersom en Eliëzer – Exod. 2:16;
Zodiak
- Dit
is volgens een observatie in Egypte één grote kring, verdeeld in twaalf gelijke
delen. Elk deel bevat een afzonderlijk sterrenbeeld. Het teken Waterman
ontleende men in januari, in een jaargetijde met de kortste dag, dat in Egypte
vergezeld gaat met veel regen. De zon bevindt zich volgens de berekening van de
ouden juist toen onder dat sterrenbeeld, gelijkend op een herder [de Waterman]
die met zijn emmer naar de drinkwaterbak der huisdieren loopt en de volle emmer
daarin leeggooit. In de koele nacht observeerden de herders de prachtige
sterrenbeelden, en gaven er namen aan, die te maken hadden met een
natuurverschijnsel in die tijd.
Zoekend
naar de Heer - De Heer is met
een ieder die Hem waarachtig zoekt, en verlaat hem nooit, die zich in zijn ellende
tot Hem wendt. bron: GJE2-203 - Jer.29:13: als jullie naar mij zoeken met geheel jullie
hart, dan laat ik Mij ook vinden, spreekt de Heer.
Zoetigheid als lekkernij - Ook de voor de ouders vaak bittere vroege
lichamelijke dood van hun kinderen vindt hierin zijn oorzaak; daarom moeten
vooral naar aardse maatstaven rijke ouders er goed op letten, dat hun kinderen
doelmatig voedsel gebruiken. Als een moeder de door Mozes als onrein aangegeven
spijzen eet, dan moet ze het kind niet zogen, maar het door een ander laten
zogen die reine spijzen gebruikt, anders zal ze met het kind veel zorgen
krijgen. Daarom hebben de Joden reeds vanaf Abraham, voornamelijk van Mozes,
wettelijk voorgeschreven gekregen wat de reine dieren en de reine vruchten
zijn, en allen, die zulke wetten nauwkeurig volgden, hadden nooit zieke
kinderen en bereikten zelfs een hoge ouderdom en stierven gewoonlijk aan
ouderdomszwakte. Maar in deze tijd, waar men zelfs naar de vreemdsoortigste
lekkernijen op zoek gaat en er helemaal niet meer aan denkt, of iets rem of
onrein is en men in menig land domweg alles naar binnen werkt wat maar eetbaar
lijkt, is het toch wel een wonder dat de blinde mensen lichamelijk nog niet die
dierlijke vorm aangenomen hebben, die hun ziel al helemaal heeft. GJE1-242 [5-8]
Zofar – was een der vrienden van Job – hij dacht –
zo beweert hij in een rede – dat Job wel zo ziek zou zijn geworden omdat hij
verborgen zonden had;
Zomerdag
- 172
is de 172e dag, de eerste zomerse dag bij ons. Dan is het bij ons de
lichtste dag. Het Hebreeuwse woord AWR heeft de waarde 1-6-200 en visueel 162.
De uitspraak lijkt op ‘aura’, dat ook met licht heeft te maken.
Zon,
geestelijke en natuurlijke - Deze is het meest inwendige van de
natuurlijke zon, een genadevonk van de Heer (Geestelijke Zon 1-11) – de
zichtbare natuurlijke zon is slechts een lichaam van de geestelijke zon en er
afhankelijk van.
Zon, uitleg over de - Dat de zon in de
ochtend als ze opstaat rood ziet, komt vanwege de koude en de vochtigheid van
de lucht, omdat de vochtigheid en de koude die er dan heersen, een rode kleur
brengen – ook in de ogen van de mensen. Hetzelfde geldt voor het avondrood. De
zon ziet dan rood door de koude van de lucht omdat de zon dan daalt om onder te
gaan. opm. Occiduus betekent ondergaand (westelijk)
de dood nabij. Waar de zon ondergaat en terneer gaat, sterft ze als het ware,
daar, waar is het westen. bron: Causea et Curae
Zondvloed - ‘Petrus
was erg onder de indruk over de noodzakelijkheid zijn ziel te onderwerpen aan
de geest. Jezus woorden waren bijzonder diep in zijn hart geschreven. Hij trok
zich een paar dagen terug en was niet bereikbaar, maar wel tijdens de
maaltijden aanwezig. Hij concentreerde zich op zijn ziel en oefende om zijn
innerlijk oog te openen. Dit beproeven deed hij geheel vrijwillig. De verworven
eigenschappen – ook voor zijn latere roeping – konden nu zijn eigendom worden.
Op een avond bleven de leerlingen langer dan gewoonlijk bij elkaar. De vraag
die bij hen parten speelde was, waarom God zich gekwetst voelde, als de mens
zich ergens aan bezondigde. Want juist de Heer ging wel om met zondaren en
heeft zich bij hen nooit gekwetst gevoeld. Johannes legde uit, dat een goede
vader zich wel gekwetst voelt door zijn kind, maar daarom nog niet boos op zijn
kind wordt. Petrus voegde hier nog aan toe, dat het
niet alleen de grote liefde van God is, maar ook Zijn grote wijsheid. De orde
mag niet verstoord worden. De zondvloed was ontstaan, omdat de orde en
daarna ook de doelmatigheid verstomd was. De Hanochieten
bliezen de bergen op, waardoor de onderaardse waterbekkens vrij kwamen en een
groot deel der aarde overstroomde. Het is dan ook vanzelfsprekend, dat God
daarmee werd gekwetst. In de dagen dat Petrus zich
had teruggetrokken zag hij hoe noodzakelijk het was om in zichzelf te komen om
door God onderricht te worden en de waarheid te leren kennen. Hij had nu zijn
weg gevonden om een echte leerling van de Heer en Zijn Meester te worden. Petrus voelde een sterke drang om te vertellen wat hij had
waargenomen tijdens zijn terugtrekking. (GJE11-54)
Zonen
van Adam
- Adam = mens, Seth= wet, Enos is ellende, Kenan = klager, Mahalaleel = God prijzende, Jared
= hij stijgt naar beneden, Henoch = ingewijde, Methusalem = doodsoverwinnaar, Lamech
= kracht, Noach = vrede;
Zorgen
– wereldse - "En
de reden waarom Ik jullie allen dit nu vertel is, dat je alle onnodige zorgen uitbannen moet. Iedere wereldse zorg is toch een materiële band, waardoor een ziel
zich vanuit het litteken van Adam verbindt met de materie! Hoe meer de ziel zich verbindt met de materie van haar vlees, des te
meer moet de vorming van de eigenlijke geest van God in haar verkommeren.
En hoe meer de ziel zich door haar zorgen verbindt met het lichaam, dat op
zichzelf alleen maar een gericht, een ellendige noodzaak en tevens de dood zelf
is, des te meer verliest zij het besef en de kennis van het eeuwige
onvergankelijke leven in haar. Hoe meer zij deze band echter loslaat, des te
vrijer wordt zij weer in alles. En hoe meer zij zich dan verbindt met de
goddelijke geest in haar, des te levender en helderder
zal haar bewustzijn en de kennis van het eeuwige leven in de ziel worden. GJE2-226 [1]
Zoutzee – meestal genoemd Dode Zee – heet officieel Zoutzee – Gen. 14:3 = dal Siddim;
Zuurstof - De lucht, die voor
het inademen van mensen en dieren geschikt is, reikt niet tot aan de sterren,
maar op het hoogste punt slechts tot zo ver boven de aarde als viermaal de
hoogte van deze berg, gerekend vanaf de zee. Op die hoogte is de aardse lucht
scherp begrensd, als water en lucht, en heeft daar evenals het water een heel
glanzende, gladde oppervlakte, die zoals de zee regelmatig golft. GJE2-148 [4]
Zuriël en Gabriël - Sprak een
der jongelingen Maria aan: 'Maria, gezegende onder alle vrouwen op Aarde, kunt
u zich mij nog herinneren? Ik ben namelijk degene, die in de Tempel zo vaak
met u heb gespeeld, en die u altijd verwende met heerlijke spijzen en
dranken!?' Maria enigszins onthutst, antwoordde: ' Ja, ik herken U, U bent Zuriël, een Aartsengel! Maar U hebt mij ook vaak hevig
geplaagd, door wel tegen mij te spreken maar U daarbij niet te laten zien!
Vaak moest ik U urenlang smeken voor U zich liet bewegen U te tonen!' Ja,' zei
de jongeling, 'maar dat was nu eenmaal de Wil des Heren, gezegende moeder van
Hem, Die U buitengewoon liefheeft ! Zoals het hart in uw binnenste - dat de
zetel der liefde is voortdurend klopt, en heel uw wezen voelbaar beroert, zo
is het ook met de liefde van de Heer: ook die stompt, plukt en plaagt
voortdurend Zijn lievelingen! Maar juist daardoor vormt zij ook het leven,
terwijl ze het tevens duurzaam maakt voor de eeuwigheid!' Nog een andere
jongeling wendde zich nu tot Maria en sprak: 'Gezegende Maagd, herkent U mij
ook? Het zal niet veel langer dan een jaar geleden zijn, dat ik U te Nazareth
bezocht heb!' Nu herkende Maria hem aan
zijn stem en zei: ' Ja, ja, U bent Gabriël! Waarlijk
met U kan niemand zich meten; want Gij hebt aan de Aarde wel de allerbelangrijkste
boodschap aller tijden gebracht en het heil voor alle volkeren!' Gabriël: ‘Ik ben wel de kleinste en onbelangrijkste in het
Rijk Gods, maar zeker niet de grootste! Wel heb ik de Aarde de grootste en
heiligste boodschap gebracht. Toch is het niet zo dat ik de grootste van allen
zou zijn, integendeel, het is andersom: namelijk dat ik juist de kleinste ben
in het Godsrijk!'Het kindje Jezus: ‘Ik heb toen de hemelen en de Aarde gebouwd
en de regel uitgevaardigd, dat alleen wat nederig is mij na zal zijn. Voor
Mijzelf heb ik nu ook het allernederigste ter wereld
gekozen; daarom zullen voortaan slechts zij bij Mij de grootsten
zijn, die net als Ik - zowel tegenover de wereld als voor zichzelf de
kleinsten en nederigsten willen zijn! Op deze wijze
is het dat je gelijk hebt, Gabriël, en dat ook Maria
gelijk heeft, want daarom ben jij de grootste, omdat je zowel uiterlijk als
innerlijk de kleinste wilt zijn!’ (bron:
jeugd van Jezus, hfdst.114)
Zwijgen -
Het is op het juiste moment zwijgen beter dan nog zo doeltreffend te liegen. bron: GJE1-187 - Toen
we in de synagoge kwamen, zei Simon van Kana heimelijk
tegen Jezus: Heer, wij kunnen toch ook wat inbrengen We zouden echt klachten
genoeg hebben. De Heer zegt: Mijn vriend! Op het goede moment de waarheid
spreken is juist en goed; maar op het goede moment zwijgen is nog beter. (GJE1-105,
Het Bijbels Namenboek Jurriaan Wijchers en Simon Kat, Bijbels woordenboek Lize Stilma & De Nieuwe
Openbaringen – Jakob Lorber
– 1840]
UpToDate 2023-2024